8 gode råd: Sådan bliver din webshop klar til julehandlen

juleshopping

I sidste uge var det Black Friday, og dermed blev julesalget for mange skudt i gang. Måske var du som de fleste hoppet med på Black Friday bølgen og tilbød alle dine kunder en særlig rabat denne dag? I så fald har du nok oplevet en stigning i dit salg. Men hvad så nu? Julen er på vej, men er du helt klar?

Flere køber julegaver på nettet

Vi køber stadig flere og flere julegaver til hinanden. Vi kender det også godt selv. Julestemningen breder sig, butikkerne spiller julemusik, der bliver solgt brændte mandler i små boder på gågaden og gaden er lyst op med julelys- og dekorationer. Det er hyggeligt at købe julegaver, og vi vil gerne forkæle og glæde vores familie og venner.

I butikkerne er der fyldt med mennesker, og butikspersonalet har travlt med at hjælpe kunderne med at finde de rigtige varer for derefter at pakke dem ind. Køerne i butikkerne er derfor også længere end de plejer at være.

For nogen er det julehygge, for andre er det julestress. Derfor er der mange, der skifter den traditionelle julehandel ud med at købe gaverne over nettet. Ifølge FDIH forventer helt op mod 60% af os at købe julegaverne online, da det sparer os for en masse tid – og så er vi jo heller ikke bundet af butikkens åbningstider. Det er ikke kun tid, vi sparer; vi sparer også penge, ligesom vi slipper for at stå i kø. Derudover er det også lettere at finde den rette gave, som også vil blive sendt direkte hjem til os. Der kan altså være mange fordele ved at købe julegaverne på nettet.

Optimer julesalget

Når så mange mennesker har planer om at købe deres julegaver på nettet, er det vigtigt, at du sørger for, at din webshop er helt klar. Måske har du allerede gennemført mange optimeringer i forbindelse med Black Friday, og føler dig klar. Måske mangler du lige de sidste justeringer, før du føler, at din webshop er toptunet. Uanset hvad får du her 8 råd til, hvordan du bliver helt klar til julehandlen.

1: Tjek din webshop

Det er en god idé at gennemgå dine varer på din webshop. Nogle varer er måske udsolgt, og kan du ikke nå at få dem på lager igen, er det en god idé at fjerne dem. Tjek også at du ikke har nogle tomme kategori-sider, eller at produkterne og kategorierne matcher, som de skal.

Tjek også priserne på varerne. Er der nogle varer, som I kørte Black Friday-tilbud på, hvor tilbudsprisen stadig vises? Er prisen korrekt? Er der nogle varer, der skal laves specielle juletilbud på? Sørg for, at produkter, priser, kategorier m.m. passer, og at de varer, der vises, også er på lager, eller at de kan skaffes hurtigt.

2: Varelager

varelager

Det kan være en god idé at investere i et varelager til julemåneden. Det er altafgørende for, om folk vil handle med dig, at du har varerne på lager og hurtigt kan sende dem. Særligt hvis det er midt eller sidst i måneden.

Det kan være en stor investering for dig at øge din lagerbeholdning, og hvad så med de varer, der ikke er blevet solgt, når julesalget er slut? Lav en aftale med din leverandør om, at du kan levere varer, der ikke er blevet solgt, tilbage.

3: Gør det let for kunden at finde gaver

Det er vigtigt, at det bliver let og overskueligt for kunden at kunne finde de ønskede varer. Har du ikke en søgefunktion på din hjemmeside, så bør du få det implementeret nu. Du kan eventuelt også lave særlige gave-kategorier – for eksempel ”til ham” og ”til hende”, ligesom du kan lave kategorier med forskellige prisintervaller.

4: Mobiloptimering

Vi bruger i højere grad vores mobil, når vi søger på nettet. Helt op mod 75% søger fra deres telefon. Tjek derfor, hvordan din side ser ud fra telefonen – og husk på, at der er forskellige breder på skærmene.

Sørg for, at din side hurtigt kan loades på en mobiltelefon. For lang load-tid får kunderne til at forlade siden og købe deres varer et andet sted. Hastighed er vigtigt, både når det det gælder, hvor hurtigt siden vises første gang, og når der skiftes mellem produkter og kategorier.

Test også købsfasen. Hvordan gennemføres et køb fra mobilen? Er det simpelt? Er knapperne til at ramme? Er der for mange trin i købsprocessen? Kan det hele vises på skærmen? Test disse aspekter fra forskellige telefoner, hvis muligt, for at sikre den bedst mulige købsproces.

5: Gavekort

Sælger du gavekort? Hvis ikke, så se at få dem tilføjet til dit varesortiment. Mange vælger at købe et gavekort, hvis de er usikre på, hvad gavemodtageren ville blive mest glad for eller mangler. Du kan gøre gavekortet til en elektronisk vare, således at det bliver sendt på mail umiddelbart efter købet. Ved at gøre dette har du også mulighed for at sælge gavekort helt frem til juleaften.

6: Adwords og retargeting

Brug Adwords i din markedsføring. Mange virksomheder oplever en positiv udvikling i konverteringsraten i december, hvor brugerne søger målrettet efter gaver. Når folk har været inde på din side kan det også være særdeles effektivt at benytte sig af retargeting.

7: Julekalender

julekalenderEn god måde at skabe opmærksomhed på dine juletilbud og få folk til at vende tilbage til din side er ved at lave en julekalender. I denne kan du lave et nyt, ekstra godt tilbud hver dag. Dagens tilbud kan du dele på de sociale medier, eller du kan sende det ud via dit nyhedsbrev. Husk dog også at dit nyhedsbrev skal være mobiloptimeret, da mange personer tjekker deres mail fra telefonen.

Hvis du ikke vil sende nye tilbud ud dagligt, kan din julekalender også være gamle billeder, historier, videoklip m.m. Det kan måske også være dagens billede fra jeres arbejdsdag eller lignende. Sørg for at lægge en plan for, hvad der skal deles, og at du har noget du kan dele alle 24 dage.

8: Sidste afsendelsesdag og returret

Vær tydelig om, hvornår det er sidste dag, du sender pakker. Selvom du sender pakker helt frem til den 23. december, betyder det ikke, at dine kunder kan vente til den 23. december med at købe deres julegaver. Gør det synligt for kunderne, at du sender pakkerne frem til den dato, men hvis de vil være sikre på at have pakken inden jul, så bør de bestille senest den 20. december for eksempel.

Gør det desuden også tydeligt, hvor lang returret, der er på varerne i tilfælde af, at modtageren vil bytte varen.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *