Nordea tilslutter sig MobilePay

saadan fungere mobilpayDen 13. oktober 2016 begyndte med noget af en overraskelse. Nordea har sammen med Danske Bank udsendt en pressemeddelelse, der fortæller, at Nordea forlader samarbejdet med Swipp til fordel for MobilePay. Ifølge Peter Lybecker, adm. direktør for Nordea Bank Danmark, vil det nye samarbejde mellem Danske Bank og Nordea være til gavn for både forbrugere og erhvervsdrivende.

Hvad kommer samarbejdet til at betyde?

se her hvad det betyder for digDet er særligt Nordeas kunder, der vil blive mærket af det nye samarbejde. Det er dog ikke noget, de vil mærke til i første omgang, som Nordea selv forklarer det. Dog vil særligt erhvervskunderne snart blive tilbudt at få MobilePay, men deres Swipp-aftaler vil fortsat gælde – indtil videre.

Målet med samarbejdet er, at videreudvikle MobilePay, og med Nordeas indtræden bliver der åbnet for det norske og finske marked også. Målet er, at udvikle en fælles nordisk betalingsplatform. Derfor ønsker MobilePay også at starte et samarbejde med den svenske betalingsløsning Swish, så brugerne på sigt har mulighed for at gennemføre betalinger mellem MobilePay og Swish.

MobilePay skal som følge af samarbejdet ikke længere brandes med ”by Danske Bank”, som den hidtil har været. I stedet samles MobilePay i et datterselskab, som får sin egen bestyrelse. Med dette forventes det også, at flere banker – både fra Danmark, Norge og Finland – vil indgå i samarbejdet.

Nye udfordringer for Swipp

Swipp har siden starten fulgt i skyggen af MobilePay. Swipp blev lanceret 4 måneder efter MobilePay, men løsningen oplevede mange tekniske problemer i starten. Dette kan være med til at forklare forskellen i antallet af registrerede brugere: Swipp har 800.000 registrerede brugere, mens MobilePay har mere end 3,2 mio. registrerede brugere.

Swipp blev stiftet i et samarbejde mellem 70 pengeinstitutter, men der er nu risiko for, at antallet af samarbejdende pengeinstitutter falder, hvis det lykkes MobilePay at få flere danske banker med i det nye samarbejde.

Det betyder dog ikke at du som forbruger skal stoppe med at bruge Swipp. Swipp har haft stort fokus på at indgå aftaler med butikker rundt om i landet. Derfor er der mange butikker, der tilbyder betaling med Swipp.

Fordelen ved Swipp er da også, at betalingsløsningen er baseret på kontooverførsler, hvilket gør det til en billigere løsning end for MobilePay, som er baseret på dankorttransaktioner. Derfor udgør Swipp også en attraktiv løsning for de erhvervsdrivende.

Flere betalingsløsninger til de danske webshops

her kan du bruge mobilpayDe danske webshops bliver også påvirket af det nye samarbejde. Her er der mange virksomheder, som allerede tilbyder mobilbetaling med enten Swipp eller MobilePay. Webshopejerne skal derfor genoverveje deres betalingsløsninger. John Nielsen, direktør i OnlineSynlighed.dk, anbefaler, at webshops implementerer begge løsninger som minimum. ”Der er ingen tvivl om at betaling via mobilen vinder frem, og derfor bliver konkurrencen også hårdere. Udenlandske betalingsapps vil også finde vej ind på det danske marked, spørgsmålet er bare hvornår,” udtaler John Nielsen.

OnlineSynlighed.dk arbejder for at gøre andre virksomheder mere synlige på nettet. Vi har stor viden inden for, hvad der virker og er vigtigt for webshops. Derfor er vi også i stand til at rådgive dig og give dig anbefalinger til, hvad du skal gøre for at stå stærkere i konkurrencen på dit marked.

Fremtiden byder på flere, nye, mobile betalingsplatforme

Allerede inden for kort tid forventes det, at du kan digitalisere dit dankort ved at lægge det i en app. Så kan du handle, selvom du ikke har dit fysiske dankort med dig. Det eneste det kræver for, at du kan betale, er, at butikken tilbyder kontaktløs betaling, som allerede findes mange steder.

Det forventes også, at store internationale virksomheder kommer til at spille en rolle på det danske marked, eksempelvis Android Pay, Samsung Pay og Apple Pay.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen