Guide: Sådan får du succes med Snapchat som virksomhed

Snapchat for virksomheder

Snapchat er måske et ret fremmed begreb for mange virksomheder. Måske tænker du også selv, at det er noget for unge mennesker, og du kan ikke helt se formålet med det. Ofte er det også ’ligegyldige’ billeder og videoer, der bliver sendt via det sociale medie – men det er faktisk lige præcis derfor, at det er blevet så populært!

På Snapchat viser brugerne den helt upolerede virkelighed. Der er ikke et behov for, at der skal tages en lang stribe billeder for dernæst at udvælge det bedste … som selvfølgelig også skal redigeres, inden det lægges online. Dette er oftest tilfældet med både Instagram og Facebook.

Snapchat bruges i stedet til at vise virkeligheden. Her er der ikke et behov for, at alt fremstilles perfekt – for sådan er det jo sjældent i virkeligheden.

Måske har du svært ved at se, hvordan din virksomhed kan få gavn af Snapchat? Det er der mange virksomheder, der kan nikke genkendende til – særlig fordi man tidligere ikke har haft mulighed for at linke til hjemmesiden – og hvordan skulle man så lige måle effekten?

Selvom du ikke kan måle en direkte effekt af brugen af Snapchat, så giver det en masse fordele. Det er for eksempel et fantastisk redskab til at skabe relationer til dine følgere.

I denne guide får du et overblik over, hvad du skal overveje inden du giver dig i kast med at bruge Snapchat – og så får du også en række forslag til, hvordan du skal opbygge din strategi.

Kom godt i gang med Snapchat

Inden du opretter en virksomhedsprofil på Snapchat, bør du først overveje de følgende fire trin.

Første skridt: Kend din målgruppe

Kend din målgruppe på snapchat

Som med alle andre markedsføringsindsatser er det altafgørende, at du kender din målgruppe. Der er ingen, der har succes med at famle i blinde. Succes opnår man kun, hvis man kender sin målgruppe – og formål at målrette budskaberne direkte til dem.

Snapchat bruges i meget høj grad blandt de 13-25-årige. Det er særligt piger/ kvinder, der bruger mediet. Er din primære målgruppe eksempelvis 15-20-årige piger, så har du et godt grundlag for at bruge Snapchat som virksomhed.

Det er dog ikke nok at kende din målgruppes alder. Du skal også finde ud af, hvad de interesserer sig for. På Snapchat følger brugerne kun de virksomheder, som har de har en reel interesse for. At kende målgruppens interesser gør det lettere for dig at målrette dit budskab.

Endeligt skal du også kende din målgruppes sprogbrug. Det unge segment bruger ofte slag og udtryk, som den lidt ældre befolkning ikke helt forstår. Når du skal give et budskab til din målgruppe, bør du altså også anvende samme sprog, som de bruger i deres dagligdag.

Andet skridt: Find ud af, hvad du vil opnå

Mål med snapchat

Når du kender din målgruppe, skal du finde ud af, hvad det er, du vil opnå ved at bruge Snapchat. Snapchat kan ikke bruges som en direkte salgskanal, men bør i stedet anvendes til at skabe interaktion, engagement og relationer.

Tidligere har det ikke været en mulighed at linke til hjemmesider via snaps, og det har sikkert holdt mange virksomheder fra at teste potentialet med mediet, da man ikke har kunne måle direkte på effekten.

Det er der dog blevet lavet om på nu. Du kan tilføje et link til din hjemmeside, men inden du linker fra hvert snap, bør du overveje følgende:

  • Hvad er brugerens motivation for at se linket, og ikke bare trykke videre til næste snap?
  • Hvilke sider vil du linke til? Har det en særlig relevans for det pågældende snap?
  • Hvor ofte skal du linke? Det giver ingen mening at linke til samme side fra hvert snap. På Snapchat gider brugerne ikke bombarderes med salgsbudskaber – de vil i stedet underholdes.

Du må altså aldrig se Snapchat som en salgskanal! Men hvad skal dit mål for mediet så være?

Snapchat er ideelt til at skabe relationer til profilens følgere. Se Snapchat som et medie, der giver følgerne mulighed for at lære dig at kende. Det kan du gøre gennem forskellige typer af indhold – dette kan du læse meget mere om under ”Strategi”.

Få inspiration

Mangler du inspiration til, hvordan din virksomhed skal håndtere Snapchat? Vil du have en idé om, hvad der virker, og hvad der ikke virker? Så find dine konkurrenter på Snapchat.

Du følger sikkert allerede dine konkurrenter på Facebook og holder øje med, hvad der sker på deres hjemmesider. Du får måske endda også deres nyhedsbreve? Hvorfor skulle du så ikke også holde øje med, hvordan de bruger Snapchat? Det er en god inspirationskilde, og selvom du ikke kan se antallet af følgere og åbningsrater m.m., så kan det stadig give dig en idé om, hvad de har fundet ud af virker.

Du behøver selvfølgelig ikke lige følge dem med din virksomhedsprofil. Brug i stedet en privat snapchatkonto, så du kan følge lidt med i det skjulte. Du skal ikke være bange for at blive bombarderet med snaps fra alle dine konkurrenter. Virksomheder vil nemlig kun bruge My Story – så du styrer altså selv, hvornår du vil se disse snaps.

Har I ressourcerne?

Når du overvejer, hvad din virksomhed gerne vil opnå med Snapchat, så overvej også om I i virksomheden har ressourcerne til at administrere endnu et socialt medie. Snapchat er et fantastisk medie til en-til-en kommunikation, så derfor skal I også være indstillet på at besvare de henvendelser, der kommer via mediet.

Selvom du måske ikke tænker, at virksomhedens følgere vil snappe tilbage eller skrive via chatfunktionen, så skal du være indstillet på, at det rent faktisk godt kan ske. Snapchat kan bruges til direkte kommunikation til den enkelte følger og sender de noget, kan det være, at de forventer at få svar.

Tredje skridt: Sådan får du følgere

Få følgere på snapchat

På Snapchat er det meget svært at udvide sin følgerskare. For at tilføje en ny ven på Snapchat, skal brugeren kende navnet. Det giver altså nogle udfordringer for virksomheder, der gerne vil bruge Snapchat i deres markedsføring.

Brugere vil tippe deres venner om profiler, som de synes er interessante eller sjove at følge. Word-of-mouth er altså én måde at få nye følgere på. Men inden du kan nå dertil, skal der jo først skabes et grundlag af følgere.

Det er derfor nødvendigt at inddrage andre sociale medier, når du vil have følgere til din virksomheds snapchatprofil. Brug derfor dine eksisterende online kanaler: Facebook, Instagram, hjemmesiden m.m. Brug de kanaler, hvor du i forvejen har kontakt til din målgruppe.

Når du markedsfører din Snapchatprofil, kan det være en fordel også at give en grund til, hvorfor man skal følge virksomheden på Snapchat. Hold budskabet kort men præcist. Når din målgruppe får en grund til at følge dig, er sandsynligheden for at de vil tilføje profilen også større, end hvis du blot skriver ”Vi er også på Snapchat”.

Influencers kan bidrage til flere følgere

Influencers ser vi i højere og højere grad. Mange oplever også, at influencer marketing er et stærkt redskab.

En influencer er en person, som har en vis indflydelse på et segment eller en målgruppe. Det er altså en person, som målgruppen ser op til, og som de lytter til. Influencers har en stor magt, da de er i stand til at flytte markedsandele samt at øge salget.

Som personer har vi længe efterlignet hinanden. Det er derfor der bliver skabt trends – lige pludselig skal alle bare have det samme. Når man bruger en influencer, svarer denne person til at være en firstmover – og derefter vil andre begynde at efterligne influenceren, og derfor købe de samme ting, tøj, sko og så videre.

Er der en influencer, der er særligt populær blandt din målgruppe, kan du indgå et samarbejde, så influenceren omtaler din virksomhed. Det kan bidrage til, at de personer, der følger influenceren, også begynder at følge din virksomhedsprofil.

Influencer marketing kan altså være vejen frem, hvis du hurtigt vil udbygge antallet af følgere på din Snapchatprofil.

Fjerde skridt: Vær til stede

Vær til stede på snapchat

Kommunikation via Snapchat bør anses som en-til-en kommunikation. Selvom du lægger dit budskab på My Story (som det anbefales kun at gøre for virksomheder), er der en chance for, at følgerne svarer eller sender snaps tilbage. Derfor er det vigtigt, at virksomheden også tager opgaven med at svare på henvendelser seriøst – og prioriterer denne opgave.

Følgerne kan komme med gode idéer eller forslag til tiltag eller forbedringer. Lyt derfor til, hvad følgerne siger og skriv det eventuelt ned (eller tag et screenshot af billedet/ teksten). Tag følgernes input til eftertanke – måske er det meget brugbart for jer.

Når du som virksomhed svarer tilbage, så undgå at have den professionelle distance, som mange virksomheder har udadtil. Vær personlig! Snapchat er et personligt medie, hvor følgerne viser den upolerede virkelighed. Derfor bør du som virksomhed også være på samme niveau – vær uformel og personlig.

Læg en strategi

Strategi til snapchat

Når du har gjort dig overvejelserne om, hvorvidt din virksomhed har ressourcerne til at være på Snapchat, og målgruppen også aktivt bruger Snapchat, skal du have lagt en strategi for, hvordan virksomheden skal gribe mediet an.

Der er flere tilgange til mediet – og dermed forskellige indholdstyper. Ofte kan en kombination blandt forskellige indholdstyper benyttes. Uanset hvilke indholdstyper, du vil fokusere på, skal du også overveje, hvordan dit indhold skal udformes. Er formålet at følgerne skal underholdes, informeres, kunne identificere sig eller noget helt fjerde?

Når du udformer dit indhold, kan det være en god idé at have en kreativ vinkel. Brug gerne filtre og de andre muligheder, som Snapchat tilbyder. Det er noget, som det unge segment bruger i meget høj grad, og derfor vil de måske også bedre kunne identificere sig med din virksomhed (husk på det faktum, at vi mennesker efterligner hinanden).

Med alt ovenstående in mente, får du herunder inspiration til forskellige indholdstyper.

Vis virksomheden

Vis hvad der ligger bag virksomhedens facade. Giv følgerne et indblik i, hvad der sker i virksomheden. Hvad enten det er for at vise, når der er sjov og ballade blandt medarbejderne, eller for at præsentere medarbejdere – eller måske endda vise klip fra produktion eller andre arbejdsopgaver, så giver det følgerne et unik indblik, som de ikke ville kunne få andre steder.

Ved at lade følgerne følge med i, hvad der sker inden for virksomhedens vægge, er der en chance for, at de udvikler en tættere relation til virksomheden og dens medarbejdere. Gode relationer kan være med til at skabe loyalitet og øget salg på den lange bane.

Fortæl om produkterne

Du kan også vælge at sætte fokus på produkterne. Er det et teknisk produkt, kan det være en mulighed at præsentere det, gå lidt ned i detaljerne eller lignende.

En anden vinkel kunne være at teste et produkt. Tag produktet i brug, optag videoklip af, at I bruger eller tester produktet. Er der tale om et velkendt produkt, kan du også afprøve alternative anvendelsesmuligheder. Afslutningsvis kan du også give en kort anmeldelse af produktet.

Kort sagt handler det om at skabe positiv omtale om et produkt – men uden at det er fokuseret på, at du vil sælge produktet.

Sneak peaks

Får I løbende nye produkter ind ad døren, kan du med fordel lave små sneak peaks. Vi glimt af, at der er nye produkter på vej. Byg det eventuelt op, så følgerne kan se små bidder – og måske få dem til at gætte på, hvad det kan være. Her har du altså en oplagt mulighed for at skabe interaktion med dine følgere.

Hvis du i stedet planlægger events, kan du også lave sneak peaks fra planlægningen af disse.

Der er altså mange forskellige muligheder for at lave sneak peaks. Husk på, at sneak peaks er en måde at give følgerne en vis insiderviden. Når følgerne føler, at de ved mere end andre, så giver det dem også et andet forhold til din virksomhed. Så er de nemlig ikke længere blot en del af mængden, men i stedet har de en særskilt status.

Involver følgerne

Involver følgerne på snapchat

I forlængelse med sneak peaks, har du en oplagt mulighed for at få følgerne til at interagere, ved at få dem til at gætte på, hvilket produkt, de kan se hjørnet på eller lignende.

Du kan også lave konkurrencer. Hvordan en konkurrence skal bygges op, er helt op til dig selv og din fantasi. Det kan være at følgerne skal svare på et spørgsmål, eller at de skal finde deres kreative side frem og tegne med Snapchats tegnefunktion. Det kan være, at de skal gøre et produkt levende ved at tegne ben og arme for dernæst at sætte produktet i en situation. Her er det kun fantasien, der sætter grænser.

En anden vinkel til at få følgerne til at handle eller interagere på, er ved at give dem en rabatkode til din webshop. Så får de altså et eksklusivt tilbud på et produkt – eventuelt et nyt produkt, som de har set sneak peaks om. Ved at gøre dette, kan du også måle hvor mange, der har reageret på dette snap – såfremt du har lavet en unik rabatkode kun til følgerne.

Endeligt kan du udnytte den tovejskommunikation, som Snapchat giver. Spørg følgerne hvordan virksomheden kan blive endnu bedre? Om der er produkter, følgerne savner? Hvis virksomheden selv producerer sine produkter, så spørg hvordan produkterne kan blive endnu bedre.

Ved at stille spørgsmål, får du et unikt indblik i, hvad følgerne tænker, og hvad de måske mangler fra din virksomhed.

Når du stiller spørgsmål til dine følgere skal du huske på trin 4, som du læste tidligere: Vær til stede! Vær indstillet på, at du også selv skal besvare de henvendelser du får. Hvis du stiller et spørgsmål, som følgerne svarer på, så forventer de (oftest) også at høre fra dig igen. Husk på at kommunikation her kan sidestilles med, hvis du stod ansigt til ansigt med en følger og førte en samtale.

Live events

Afholder din virksomhed offentlige events, så kan du sende snaps direkte fra dette event. Giv de følgere, der ikke selv kunne være med, en mulighed for at se lidt af det der sker. Her har du igen muligheden for at gå behind the scenes, hvor du kan lave korte interviews med nøglepersoner eller med deltagere.

At sende snaps fra et event kan du se lidt som en mine reportage. Mange festivaller har stor succes med at sende snaps fra festivalpladsen, backstage og så videre.

Står din virksomhed ikke i spidsen for en stor festival, kan det være, at du i stedet kan sende snaps fra interne konkurrencer eller andre festligheder. Husk dog at overveje, om det er interessant for følgerne at se, at Anne fra økonomi har 5 års jubilæum.

Snapchat takeover

Bruger du influencers, så overvej muligheden for et Snapchat takeover. Takeovers ses i høj grad på Instagram, hvor andre personer uden for virksomhederne overtager profilen og holder den opdateret i 24 timer, en uge eller lignende.

Lad din influencer bidrage med indhold. Du har jo netop indgået i et samarbejde med den pågældende influencer, fordi han eller hun er populær blandt din målgruppe. Derfor vil følgerne også synes det er sjovt at følge med – og så skal du ikke være presset over at finde på nyt indhold.

Er SnapMap det nye?

I juli skrev vi, at Snap Map giver virksomheder nye muligheder. Snap Map giver en større rækkevidde for dine snaps, og det kan derfor også være en måde at få nye følgere på.

For at få succes med Snap Map, kan det være en fordel, hvis virksomheden befinder sig i en større by, hvor der er aktivitet på Snapchat.

Det handler ikke om, at uploade alt til Snap Map, bare for at få en større rækkevidde. Ulempen ved Snap Map er nemlig, at brugerne ikke kan se afsenderens navn. I praksis betyder det, at du altså skal skrive virksomhedens Snapchatprofils navn, hvis målet er at få flere følgere til profilen.

Netop fordi du skal skrive navnet på profilen, for at kunne lokke flere brugere til at følge dig, er det altså ikke velegnet at dele alle dine snaps på Snap Map. Læg i stedet en plan for, hvornår og hvordan Snap Map skal bruges.

Opsummering

Sådan bruger du snapchat

Virksomheder, hvis målgruppe er blandt de 13-25-årige, kan have stor gavn af at bruge Snapchat i deres markedsføring. Som det gælder for alle markedsføringstiltag, er der en række overvejelser, der skal gøres, lige som der skal lægges en strategi for, hvordan mediet skal bruges.

Først og fremmest skal virksomheden finde ud af, hvem målgruppen er, hvad de interesserer sig for, og hvilket sprogbrug de har. Du skal med andre ord lære din målgruppe at kende.

Derudover skal virksomheden selvfølgelig også have et mål med at have en profil på det sociale medie. Hvad er det virksomheden gerne vil opnå? Hvordan skal succes måles?

Snapchat er ikke egnet til at være en direkte salgskanal. Bringer du kun salgsbudskaber, så gider din målgruppe ikke følge dig. Husk på, at de er på Snapchat for at blive underholdt.

Snapchat er også et medie, der kræver en vis opmærksomhed fra virksomheden. Derfor skal virksomheden overveje, om den har ressourcerne til at besvare henvendelser m.m. Om en virksomhed kan få succes med Snapchat handler i høj grad om, at den er til stede, og at den lytter til følgernes henvendelser og besvarer disse.

Hvis virksomheden ud fra disse overvejelser vurderer, at det vil være gavnligt med en Snapchatprofil, så skal der lægges en strategi for mediet. Her er der flere forskellige tilgange og indholdstyper, som virksomheden kan benytte sig af.

Uanset hvordan virksomheden griber det an, handler det grundlæggende om at tale direkte til følgerne og bruge de funktioner, som Snapchat tilbyder.

Har du behov for hjælp til at lægge en strategi for Snapchat? Så lad os hjælpe dig! Udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.

 

    Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik .


    Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

    John Nielsen