Snap Map giver virksomheder nye mulighed for at blive set

Virksomheder kan potentielt få en større rækkevidde med Snap MapSnapChat har længe været populært blandt de unge, som gerne bruger det flere gange dagligt. Andre sociale medier, eksempelvis Facebook og Instagram, har da også ’lånt’ funktioner af SnapChat, så de sociale medier i højere og højere grad begynder at minde om hinanden.

Hvad er Snap Map?

Se billeder og videoer fra hele verden med Snap MapSnap Map er en funktion, hvor brugerne kan uploade korte videoer eller billeder lige dér, hvor de er. Så bliver billedet eller videoen markeret på kortet, hvor det er taget. Brugerne har altså fået mulighed for at dele deres SnapChat billeder og videoer med andre brugere, som de ellers ikke kender.

Du kan også zoome ud på kortet, så du kan se andre steder i verden end lige dit lokalområde. Det betyder, at du kan se Snaps fra forskellige begivenheder, hvor en større mængde brugere uploader deres videoer eller billeder fra samme event – fx til Wimbledon eller koncerter, eller på bestemte lokationer som Great Barrier Reef i Australien eller Santa Monica Pier i Los Angeles, USA.

For at bruge Snap Map skal du fra din startskærm i app’en zoome ud. Du skal have din gps slået til for at få adgang til Snap Map, ellers ved SnapChat jo heller ikke, hvor de skal lægge dine opslag.

Stor kritik fra forældre

Snap Map kan vise din præcise placeringSnap Map har mødt stor kritik fra en lang række forældre. Det skyldes, at SnapChat netop kan følge deres brugere og se, hvor de er. Ikke nok med at SnapChat kan se dette, så kan du faktisk også se dine forbindelser.

Dine forbindelser vil være vist på kortet som Bitmojis, som er en figur, som brugerne kan designe til at ligne dem selv. Disse figurer kan også tilføjes til hvert enkelt Snap, hvor de fungerer som emojis. Når dine forbindelser bruger Bitmojis, kan du altså se på Snap Map, hvem der befinder sig hvor – og du kan tilmed også se, om de er på farten, for eksempel kører i bil.

Se blot på billedet, hvor præcist din placering kan vises. Billedet er taget fra vores kontor i Hadsten, hvor den præcise placering altså er afsløret via kortet.

Det er denne overvågning, som særligt forældre er i chok og raser over, hvilket for de fleste også er forståeligt.

Der er dog mulighed for at slå ”Ghost Mode” eller ”Usynlighedsindstilling” til, så dine forbindelser ikke kan se din placering på kortet.

Virksomheders potentiale

Hvor meget Snap Map bliver brugt i Danmark, har vi ikke kunne finde nogle præcise fakta på, men et hurtigt blik på kortet afslører, at det bliver brugt mange steder rundt om i hele landet.

Hvad er det så virksomheder kan med Snap Map?

Hvis din virksomhed aktivt bruger SnapChat i sin SoMe strategi, er I allerede i gang. I skal blot tilføje jeres Snaps til Snap Map også. På den måde kan din virksomhed nå ud til langt flere brugere end dem, der blot følger jer.

Særligt i de større byer ligger der et stort potentiale. En lille test med et tilfældigt Snap i Aarhus fik mere end 600 visninger allerede inden for et par timer.

Hvad er jeres SnapChat strategi?

For at kunne få værdi af Snap Map er det selvfølgelig vigtigt, at der bliver lagt en strategi for, hvordan det skal bruges. Alle Snaps i Snap Map bliver vist uden afsender, så hvordan skal din virksomhed markedsføre sig selv?

Det er tvivlsomt at tro, at din virksomhed vil få værdi af Snaps, der ikke har en form for branding-effekt. Overvej derfor om virksomhedens navn skal skrives ind i teksten, om virksomheden skal omtales, eller om der på en måde kan placeres et logo et sted på skærmen.

Geofiltre til erhverv på vej

Geofiltre på Snapchat fortæller, hvor du erEn måde at brande sin virksomhed på kunne være ved hjælp af et geofilter. Alle SnapChat-brugere kender disse: et filter, der kan lægges over billedet, som varierer fra sted til sted. Nogle af filtrene indeholder bynavnet (eksempelvis London), andre filtre indeholder blot et lille område i en by (eksempelvis Westminister Abbey).

Der findes tre typer af geofiltre: Fællesskab, Personlig og Erhverv. I Danmark har vi dog stadig kun mulighed for at bidrage til fællesskabs-filtrene, men det er kun et spørgsmål om tid, før der bliver åbnet for erhverv også.

Med et erhvervsfilter kan du oprette et filter med navnet på din virksomhed. Så kan dine kunder og alle andre, der befinder sig i din virksomhed, butik, café m.m. bruge dette filter på deres Snaps.

Denne type filtre er naturligvis ikke gratis at oprette og bruge, men hvad priserne er vides endnu ikke. Brugerne vil også kunne se på filteret, at det er sponsoreret. Teksten ”Sponsoreret” vil blive vist sammen med filteret på afsenderens telefon, men vil altså ikke være synligt for modtagerne.

 

Skal du bruge hjælp til at få lagt en strategi for SnapChat eller for andre sociale medier? Så kontakt os!

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.
Dorte Haastrup
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *