Guide: Sådan får du flere eksterne links til din side

eksterne-links

En del af din SEO-strategi omfatter allerede linkbuilding, men du har mulighed for at udvide din strategi til at få flere eksterne links til din side. Du får her en guide til, hvordan du hurtigt kan booste din SEO (Søgemaskineoptimering) med flere eksterne links.

Strategi er dog bedst velegnet til dig, hvis hjemmeside allerede har lidt popularitet, eller hvis din virksomhed er et kendt navn inden for branchen. Hvis du opfylder dette, kan du begynde at lede efter omtaler om din virksomhed – omtaler, der ikke allerede linker til dig.

Find omtaler om din virksomhed

For at få andre virksomheder eller personer til at linke til din hjemmeside, skal du først finde ud af, hvem der omtaler dig. Dette kan du gøre på flere forskellige måder – din fremgangsmåde er i sagens natur underordnet, det handler bare om at finde ud af, hvem der omtaler eller har skrevet noget om din virksomhed.

Google søgning

google-søgningGoogle er din ven i mange situationer – også når du skal finde ud af, hvem der omtaler dig. For at få bedst mulig succes med google-søgninger er det en stor fordel, hvis du kender til Googles avancerede søgninger – altså hvordan du med hjælp af symboler eller ord, der indsnævrer søgningen. Er du i tvivl om, hvordan du laver avancerede søgninger? Så læs mere på Googles support – her hjælper Google dig også med at udforme din forespørgsel, så du får søgt efter præcis det du skal.

Til at finde omtaler om din virksomhed kan du også ved hjælp af enkelte symboler få et godt overblik. Ved at bruge anførselstegn (”) kan du samle flere ord, så Google søger på dem samlet og ikke hvert ord for sig (hvilket bare skaber endnu flere resultater).

I denne søgning kan det være en fordel at ekskludere bestemte hjemmesider – for eksempel din egen hjemmeside, Facebook, Google og Twitter. Dette gør du ved at sætte et minus (-) foran ord eller hjemmesideadresser. For eksempel kan du ekskludere din egen hjemmeside fra søgeresultaterne ved at skrive: -onlinesynlighed.dk eller -site:onlinesynlighed.dk.

Din samlede søgning kan derfor komme til at se sådan ud:

”søgeord/det du gerne vil finde” -dinhjemmeside.dk -facebook.com -twitter.com -google.com

Det er vigtigt, at du ikke laver mellemrum mellem minusset og den hjemmeside, du vil ekskludere – ellers læser Google det som to separate søgetermer.

Google Alerts

Google har et redskab, som du kan bruge, hvor de sender dig en mail, når dine søgeord bliver nævnt på nettet. Du kan selv vælge, hvor ofte du vil modtage disse mails – om det skal være løbende, en gang om dagen eller en gang om ugen. Du kan også vælge, hvilke kilder du ønsker at få underretninger fra – om det skal være blogs, nyheder m.m. Endeligt kan du også vælge sprog, og hvilket område/land du vil have underretninger fra, samt om Google skal sortere i resultaterne, så du kun får vist de bedste resultater frem for alle resultater.

Gennem Google Alerts kan du altså automatisk blive opdateret på, hvornår nogle omtaler dit søgeord, virksomhed m.m. – så længe du bare har oprettet en Google Alert for de pågældende søgeord. Google Alerts er desuden også gratis at benytte.

 

Hvad er så vigtigt at opsætte Google Alerts på? Vi giver dig her en tjekliste, så du hurtigt kan komme i gang med at bruge Google Alerts og modtage underretninger, der er vigtige for dig:

  • Virksomhedsnavn
  • Variationer af virksomhedens navn
  • Produkter eller services som du tilbyder
  • Dit navn og nøglemedarbejderes navn

Virksomhedens navn er det mest oplagte at få underretninger om, da der her kan være tale om en direkte omtale. Ved at få underretninger om dine produkter eller services kan det være, at du finder omtaler, som grundlæggende handler om dig, men hvor de ikke har skrevet navnet på din virksomhed.

Særligt hvis din virksomhed sælger serviceydelser, kan det være fordelagtigt at tilføje dit eget eller nøglemedarbejderes navne. Hvis en person har skrevet noget direkte om personen, vil du dermed også kunne finde dette.

Ahrefs alerts

Ligesom Google tilbyder underretninger, findes der også andre virksomheder, som tilbyder at sende dig underretninger, når der sker noget relevant for dig på nettet – altså baseret på dine søgeord. Ahrefs Alerts er et eksempel på dette.

Grundlæggende virker det på samme måde som Google Alerts, men denne løsning fungerer som et abonnement, som du betaler til hver måned. Derfor skal du overveje i hvor høj grad du vil få anvendt værktøjet løbende, eller om det blot vil være ved lejlighed. Måske kan du også nøjes med den information, som Google Alerts vil sende dig. Du kan altid teste servicen, før du beslutter dig for at investere i løsningen.

Der findes mange forskellige muligheder til at overvåge sit brand og omtaler om en selv på internettet. Hvilke kender du? Hvorfor er de særligt gode? Giv gerne dit bidrag i kommentarerne nederst på siden.

Få omdannet omtaler til links

Når du har fundet ud af hvem, der omtaler dig, er det tid til at få omdannet omtalerne til links til dig. Dette kan du gøre ved at henvende dig til webmasteren for siden.

Når du henvender dig til webmasteren – for eksempel gennem en email eller kontaktformular – kan du skrive noget i stil med:

Emne:
Du glemte at linke til os i din artikel/blogindlæg/side om [emnet]

Besked:
Hej [hvis du kender webmasterens navn, så indsæt det],

Jeg læste din artikel/blogindlæg/side og så, at du har nævnt os [virksomhedens navn]. Vi blev glade for omtalen, og at I har det med på en side som jeres. Selvom I nævner os, linker I ikke til os – måske er der sket en fejl? Det vil i hvert fald være passende at indsætte et link, når I alligevel omtaler os – det vil jo også kunne spare jeres brugere for at skulle Google, hvis de vil se, hvem det er I omtaler.

Uanset hvad, ønsker jeg dig en god dag.

De bedste hilsner,

[Dit navn]

Det er vigtigt, at du holder beskeden kort og relevant. Er der for meget udenomssnak, vil webmasteren ikke læse din besked færdig – han/hun har jo også andre arbejdsopgaver, der skal nås. Hvis den, du retter henvendelse til, ikke reagerer, så lad være med at presse på – de kan have deres grunde for ikke at ville linke til dig.

Det er ikke alle du skal henvende dig til

Når du først begynder at undersøge hvem, der taler om dig, kan det være, at du opdager, at der er mange, der omtaler dig. Derfor kan det være en god idé at sætte nogle kriterier for, hvem du skal henvende dig til. Det kan være du skal sætte et krav for at siden jævnligt skal opdateres, at siden skal kunne indekseres af Google (og dermed ikke være ’no index’), eller at siden skal have en minimumsscore på eksempelvis MOZs Page Authority, Majestic’s Trust Flow, Ahrefs URL Rank, eller andre tilsvarende services.

 

Når du omdanner omtaler til links, får du stor værdi i dit SEO arbejde, uden at du selv skal til at skrive en masse nyt indhold. Det er altså en hurtigere måde at booste din SEO.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen