Panda & Penguin

Sådan straffer Panda og Penguin

Sådan straffer Panda og Penguin

Google introducerede Pandaen i 2011 og Pingvinen i 2012 – to algoritmeændringer, der hver og især har betydet meget for, hvordan vi i dag laver søgemaskineoptimering.

Men selvom pandaen og pingvingen begge er navngivet efter sort-hvide dyr, er de meget forskellige.

Panda, der nu er nået til version 4.1 pr. 21. september 2014, tager sigte på dårligt indhold, uoriginalt indhold og de sider, der stjæler indhold fra andre sider. En hjørnesten i Googles søgemaskine er, at ét resultat kun bliver vist én gang, og det er vigtigt, at det er den originale forfatter, der får vist sit søgeresultat i søgemaskinen og ikke den, der har stjålet teksten.

Penguin, der nåede version 6 i oktober 2014, tager sigte på unaturlige links. Lever du i din søgemaskineoptimering på store mængder af irrelevante og unaturlige links, du selv har bygget, er det penguin, og ikke i så høj grad Panda, du bør være bange for.

Og måden de to filtre straffer din side på, hvis du falder i unåde, er også meget forskellige.

Penguin: Nu er du væk!

Hvis du har bygget unaturlige links til dit website og bliver taget i udåden af Googles Penguin-update ryger du ofte helt ud af søgeresultaterne.

Det betyder, at du selv ved at søge på dit eget navn i søgemaskinerne ikke finder dit website som første resultat. Du er blevet smidt ud.

En sådan straf er omfattende og kan fjerne en virksomheds forretningsgrundlag fra den ene dag til den anden. Du kan komme ind i varmen igen; enten, hvis du er heldig eller hvis du indsender en ”reconsideration request” til Google, hvor du angrer fortidens synder og samtidigt lover bod og bedring.

Der er ingen garantier. Mange websites, der er blevet ramt af en af de talrige Panda-opdateringer, er aldrig kommet sig igen.

Panda: Nu er du længere nede..

Bliver din side vejet og fundet for let efter at en gal panda har været forbi, ryger du ikke ud af søgeresultaterne – du ryger blot meget langt ned ad Googles mange sider med søgeresultater.

Du vil stadig finde dig selv, når du søger direkte på virksomhedens navn, men når vi nærmer os mere interessante og kommercielle søgninger på fx de produkter, I sælger, bliver det straks sværere.

Du har ikke samme mulighed for at love bod og bedring over for Google – du er i stedet nødt til at reparere de fejl på din side, der i første omgang har fremprovokeret straffen.

Med en Panda-opdatering kan det være fejl som:

  • Duplicate content, hvor indhold på din side også er at finde på andre sider enten på eget domæne eller andre domæner
  • Tomme sider uden indhold, hvor brugeren ender ”på en blind vej”
  • Indhold af ringe kvalitet, der ikke hjælper brugeren videre
  • Indhold, du har syndikeret fra andre sider

Og at du bliver ramt af den ene forhindrer du i øvrigt ikke i at blive rat af den anden for at gøre alting værre.

Så du kan med fordel fixe ovenstående fejl og mangler med det samme inden straffen rammer. På den måde er du sikker på i det mindste ikke at blive spist af en gal Panda.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *