Bliv set med content marketing

Content marketing er et af de helt store buzzwords i dag. Du ved, at du bør have en plan for din content marketing, men hvordan gør man lige det? Og hvad skal du i det hele tage bruge content marketing til?

Content marketing og SEO – er det ikke det samme?

Content marketing er den del af din SEO-strategi. SEO består, som du nok ved, af flere forskellige elementer, og det er din mulighed for at arbejde dig til en højere rangering i Google. SEO består bl.a. af linkbuilding, nyt og relevant indhold samt brug af de søgeord, du gerne vil findes på, i dine tekster. SEO og content marketing hænger derfor i høj grad sammen, da content marketing giver dig mulighed for at udgive nyt og unikt indhold (content) løbende, hvori du kan bruge de søgeord, du gerne vil findes på, ligesom du kan linke videre til andre, relevante sider.

Det kan godt komme til at lyde som om, at SEO og content marketing dækker over det samme. Det er dog ikke tilfældet, selvom der er et overlap. Hvor SEO også dækker over en række tekniske områder, eksempelvis indeksering af siden og indholdet samt hastigheden på websitet, kan du se SEO som en række krav, der bliver stillet. Krav, der skal opfyldes, før at du bliver belønnet med en god placering i søgeresultaterne. Content marketing hjælper SEO ved at give de oplysninger, som SEO har behov for – eksempelvis ved brug af søgeord, links til siden og relevant indhold, som brugerne gider at læse.

Læg en strategi

Lige som med alt andet, bør du have en strategi for, hvordan du arbejder med content marketing. Det første du skal arbejde med i din strategi – og som i øvrigt danner grundlaget for din strategi – er: Hvor er du i dag, og hvor vil du gerne hen? Her kan du eksempelvis lægge et mål for, hvor mange besøgende, du vil opnå på din hjemmeside – og dermed også øge antallet af konverteringer.

Når du så har sat dig et mål for, hvad du gerne vil opnå, hvordan skal du så nå det? Content marketing giver mange muligheder, ligesom der er mange platforme, hvor indholdet kan publiceres. Du kan publicere dit indhold på din hjemmeside, din blog, et nyhedsbrev, pressemeddelelser, i en e-bog, på sociale medier og mange andre steder.

På samme måde er der mange typer af indhold, du kan publicere: how to-guides, succeshistorier, nyheder om din virksomhed, produktanmeldelser, videoer og meget mere. Du har så mange muligheder, at det kun er din egen fantasi, der sætter grænser.

Inden du sætter dig fast på bestemte medier og typer af indhold, bør du også overveje, hvem din målgruppe er. Det er trods alt dem, der skal læse det, og derfor skal dit content også være tilpasset dem. Det betyder, at du skal overveje, hvilke platforme dine modtagere bruger, samt hvilken type indhold de foretrækker.

Hvem skal lave indholdet?

Uanset hvilke platforme og hvilken type indhold, som du vælger skal være en del af din content marketing strategi, skal du også udforme indholdet – du skal altså gøre det, du har fastlagt i din strategi. Hvis din virksomhed er lille – måske er det kun dig i virksomheden – så vil du med stor sandsynlighed selv påtage dig disse opgaver. Du kender jo trods alt også selv virksomheden bedst. Men hvad skal du gøre, når du selv får flere og flere opgaver, og derfor ikke har tid til at skrive indhold selv?

Freelance skribenter

I takt med at din virksomhed vokser, og du får flere og flere opgaver, kan der være behov for at få andre til at skrive det indhold, du gerne vil have publiceret. Er din virksomhed lille kan det virke skræmmende at skulle ansætte en person på fuld tid – eller også har du måske ikke økonomien til at ansætte en. I stedet kan du ansætte en freelancer til at skrive for dig. En freelancer er god til de mindre opgaver, du har, og du betaler altså kun for de opgaver, du selv giver freelance skribenten. Dette er selvfølgelig en af de helt store fordele ved at ansætte en freelance skribent til at skrive dit indhold.

Der er dog også nogle ulemper ved at ansætte en freelance skribent. Hvis skribenten skriver for flere virksomheder, kan det være svært at finde tid til dine opgaver også, og der er risiko for, at de ikke har den specialiserede viden, som du efterspørger. Anvender du flere forskellige skribenter, er der også meget stor risiko for, at de bruger forskelligt sprog, eller at stilen er meget forskellig fra hinanden. Det kan have betydning for, hvordan modtagerne vil opfatte din virksomhed.

Samarbejde med et bureau

Usikkerheden ved at ansætte en skribent, får mange virksomheder til at henvende sig til et bureau i stedet, som har kapaciteten til at løse dine opgaver. En travl freelance skribent kan have svært ved at tage akutte opgaver ind, hvorimod et bureau er mere fleksibelt, idet der vil være flere skribenter ansat. Ved at ansætte et bureau, er du også sikker på, at de har erfaring med forskellige typer af indhold til forskellige platforme, hvilket kan være en stor fordel, da du højst sandsynligt selv anvender flere forskellige platforme i din markedsføring.

OnlineSynlighed.dk er et eksempel på et bureau, der arbejder professionelt med udvikling af content og søgemaskineoptimering for forskellige kunder. Her kan du være sikker på, at de ved, hvad der virker, hvordan dit content bliver optimeret, samt at stilen og sproget i indholdet bliver ensartet.

Ansæt en content-ansvarlig

Du kan også vælge at tage det store skridt og ansætte en medarbejder til at varetage disse opgaver. Udviklingen af indhold fylder mere og mere for din virksomhed – særligt i takt med, at du begynder at se resultater på det, du selv har eller har fået andre til at lave. For mange virksomheder fylder content en så stor del af virksomhedens markedsføringsarbejde, at der er nok opgaver til at beskæftige en fuldtidsansat.

Ved at ansætte en content-ansvarlig vil der være langt større kontrol over det, der er lavet og publiceret, hvorpå der bedre kan følges op på eksisterende indhold, ligesom der vil foretages rapporteringer af resultaterne af indsatsen – områder, som freelance skribenter typisk ikke rører.

Værd at huske

Hvis du ikke allerede har en strategi for content marketing, er det på tide at du får udarbejdet en. Strategien skal ikke kun beskrive, hvilke platforme, der skal anvendes og hvilke typer af indhold, der skal laves. Indholdet bør også overvejes i strategien – det kan være, at der er forskellige emner, der passer til forskellige årstider? Få det planlagt, så det ikke kommer bag på dig i sidste øjeblik, at det jo også skal laves.

Gør dig også nogle overvejelser om, hvordan forskellige platforme kan støtte op om hinanden. For eksempel kan du linke til et blogindlæg på Facebook eller Twitter. Gør indholdet interessant! Interessant, relevant og spændende indhold giver brugerne lyst til at dele dit opslag – og det er den bedste markedsføring du kan få – og så er det tilmed gratis! Lad også brugerne kommentere, og indgå gerne i en dialog med brugerne. Det kan være med til at skabe ekstra engagement og dermed også større opmærksomhed omkring din virksomhed.

Derfor husk: når indholdet er udarbejdet og publiceret, skal du også bruge det! Ellers er det spildt arbejde. Uanset om det er dig selv, en freelance skribent eller et bureau, der har udarbejdet indholdet, så brug det aktivt til at skabe ekstra aktivitet blandt brugerne, for på den måde at nå ud til en større målgruppe.

John Nielsen