Julehandlen starter på Black Friday – er du klar, webshop?
Som webshopejer er juletiden en festtid. Det er her, en stor del af årets omsætning og overskud hentes hjem og efter en travl måned er det muligt juleaften at lade sig falde lidt tilbage og slappe af.
Julehandlen starter allerede den 27. november i år. Her er det nemlig på en og samme dag Black Friday og sidste lønningsdag inden juleaften. Derfor kan du godt se frem til en hektisk fredag til at indlede årets julehandel.
Vi kigger her på 6 metoder til at få så meget ud af Black Friday som muligt. Flere af dem kræver, at du allerede nu går i gang med at forberede dig; at skrive til de rigtige mennesker, opsætte annoncer og skrive mails.
Til gengæld kan Black Friday i 2015 blive dagen, hvor du opnår den højeste omsætning nogensinde.
Er du klar til at sætte iværk?
Facebook-annoncering
Med Facebook-annoncering mener vi ikke almindelige opslag på din væk (det, der i øvrigt kaldes organiske opslag, ligesom vi har de organiske søgeresultater i Google). I stedet vil vi benytte den enorme datamængde Facebook samler sammen om sine brugere.
På Black Friday har du flere oplagte muligheder for at målrette både nye og gamle kunder og sikre flere salg:
- Remarketing lader dig annoncere mod dem, der i de seneste par uger (op til et halvt år) har været inde på din webshop
- Du kan uploade en liste med e-mails på alle dine kunder og annoncere til dem, Facebook kan matche op til en profil – har du en B2C-webshop er det ofte over 50 %!
- Med segmentering ud fra interesser har du mulighed for at ramme dem, der interesserer sig for produkter som dem du sælger – eksempelvis biltilbehør, forbrugerelektronik eller modetøj
- Ved at oprette en begivenhed kan dine kunder skrive sig op til at modtage opdateringer hele dagen med nye tilbud – og deres venner på Facebook kan se, de deltager i din shops begivenhed
Din webshop behøver ikke at have mange ”Synes godt om” for at få det bedste ud af Facebook på Black Friday. Tværtimod. Facebook er i dag en betalingskanal og derfor tilgængelig til alle dem, der er villige til at ”spytte i kassen”.
Nyhedsbreve
E-mails til alle dine tidligere kunder og de, der i øvrigt har skrevet sig op til dit nyhedsbrev, er oplagt på dagen.
Du kan overveje at have en separat liste dine kunder har mulighed for at skrive sig op til, hvor du i løbet af dagen opdaterer med flere nye tilbud. For din samlede liste med nyhedsbrevsmodtagere og tidligere kunder bør du nøjes med 1-2 mails; med flere risikerer du, at en for stor del af din e-mail-liste på grund af de mange mails framelder sig på dagen i stedet for at købe noget.
De fleste e-mail-systemer tillader, at du på forhånd skriver dine e-mails og sætter dem til automatisk at blive udsendt når det giver mest mening. Du kan med fordel begynde at skrive dine e-mails allerede nu, hvor du har god tid.
Lige den 27. november 2015 er ikke dagen, hvor du skal have for travlt til at få sendt en e-mail ud til alle dine nyhedsbrevsmodtagere!
Prissammenligningssider
Prissammenligningssider som PriceRunner og Kelkoo har mange besøgende på Black Friday. Her konverterer trafikken tilmed bedre end den plejer at gøre. Har du ikke i forvejen din webshop på prissammenligningssiderne er Black Friday en god undtagelse at gøre – her bør du kunne tjene penge, også selvom det under normale omstændigheder ikke kan lade sig gøre for dig.
Medieomtale
Kan du finde en god historie om Black Friday lige netop i din butik – måske at overskuddet doneres væk, at butikken i protest mod kapitalisme lukker på dagen eller at de første 100 kunder får en gratis vare?
Medierne dækker i løbet af dagen de forskellige tilbud og udviklingen intensivt. Hvis du har en god historie kan du bringe flere kunder til din butik ved at få den omtalt.
Husk, at både lokale og nationale medier tæller i den sammenhæng. Omtale i en lokal avis kan meget vel lede til en historie i de nationale medier, hvis du er heldig – og de små er nemmere at komme ind til med din historie.
Søgemaskineoptimering
På Black Friday søges der efter eksempelvis ”black friday elektronik” og ”de bedste black friday tilbud”.
Er din webshop synlig, hvis der bliver søgt på det?
Hvis ikke, så skal du allerede nu have lavet landingssider og optimeret dem mod ”Black Friday”-relevante søgninger for din shop.
AdWords for ekstra CTR
Hvis du har en stor shop kan dette punkt godt være et større stykke arbejde – men du vil til gengæld sælge mere.
Udskift en af linjerne i dine AdWords-annoncer på Black Friday med, at du på dagen har særlige priser. Hvis en person almindeligvis søger efter ”billigt fjernsyn” og ser, at du har særlige ”Black Friday”-priser på dagen vil din CTR i AdWords (Click Through Rate) også stige markant.
Det sikrer en bedre quality score, flere salg og flere glade kunder på dagen.
Du har mulighed for på forhånd at forberede de nye annoncer indeholdende en Black Friday-relevant USP og så blot aktivere dem på selve dagen, hvor du samtidigt ”pauser” dine andre annoncer.
Husk ikke at redigere dine almindelige annoncer i AdWords. Når du ændrer en annonce bliver historikken for annoncen nemlig også slettet og det er vigtige data, du kan bruge til at optimere dine kampagner og derved tjene flere penge.
Har du brug for hjælp?
Vi hjælper i OnlineSynlighed.dk webshops med at få det meste ud af såvel Black Friday som resten af julehandlen – og vi kan også hjælpe dig.
Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre mere.
Du er naturligvis også velkommen til at benytte formularen herunder.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407