Farvel Swipp

farvel-swipp-703x336

En måned efter Nordea forlod samarbejdet om Swipp, melder de resterende banker nu ud, at de også skifter Swipp ud med MobilePay. Jyske Bank, som for to uger siden også meddelte, at de forlod Swipp-samarbejdet, vidste på dette tidspunkt ikke, om de ville indgå i MobilePay. Det fortæller direktør Anders Dam nu, at de også vil. Det betyder, at de danske banker er indgået i et fælles samarbejde om én betalingsløsning.

Det bedste fra to verdener

MobilePay og Swipp er bygget på to forskellige overførselstyper, henholdsvis kortoverførsler og kontooverførsler. Da Swipp-bankerne nu har tilsluttet sig MobilePay, bliver der åbnet for, at MobilePay også skal kunne gennemføre kontooverførsler. Dermed vil MobilePay også blive en billigere løsning.

Konto-til-konto-overførsler kombineret med MobilePays udbredelse og brugervenlighed er det, som direktør i Danske Bank, Jesper Nielsen, kalder for ”det bedste fra begge verdener” ifølge Berlinske Business.

Swipp kunne ikke overleve

Swipp har længe været bevidst om, at de har haft nogle udfordringer i konkurrencen med MobilePay. Derfor har Swipp skulle træffe nogle vigtige strategiske beslutninger, som de også meddelte, da Jyske Bank trådte ud af samarbejdet.

Konsekvensen af Swipps manglende udbredelse har derfor nu ført til, at Swipp har måtte indse sit nederlag. Som vi tidligere har skrevet, har Swipp længe haft det svært – og de ville kun få det endnu sværere, når Nets lancerer det digitale dankort i løbet af de næste par måneder.

Det er ikke kun det digitale dankort, som fremtidigt vil være en trussel for Swipp. Nye, internationale betalingsløsninger er også på vej ind på det danske marked, hvilket med stor sandsynlighed ville have gjort det endnu sværere for Swipp.

Konkurrence fra det digitale dankort

farvel-swipp-tekstbillede-703x336

Selvom MobilePay nu kommer til at stå langt stærkere på markedet for mobile betalingsløsninger, vil de komme til at opleve en hård konkurrence fra det nye digitale dankort. Mange supermarkedskæder har allerede tilsluttet sig det digitale dankort. Derfor kommer denne nye løsning til at udgøre en stor konkurrent for MobilePay i kampen om erhvervskunderne.

Overførsler mellem privatpersoner forventes dog stadig at være domineret af MobilePay, som har mere end 3,2 millioner brugere.

Bliver Coop en konkurrent eller samarbejdspartner?

For et par uger siden skrev vi om fremtidens digitale betalingsløsninger. Her skrev vi, at Coop var i gang med at udvikle deres egen app, som bliver en kombination af en kundeklub og betalingsløsning. Med denne app er det altså meningen, at kunderne kan betale for deres varer samt optjene point og rabatter.

Coop ville altså gå uden om et samarbejde med både Swipp og MobilePay. Nu åbner de dog op for, at de med tiden måske vil implementere MobilePay som følge af, at det bliver en fælles løsning for bankerne. Denne løsning vil altså kunne give MobilePay en langt større udbredelse blandt dagligvarebutikkerne.

Det var ellers meningen, at Coop ville implementere det digitale dankort i deres app. Ved brug af det digitale dankort, skal butikkerne betale et gebyr til Nets. Dette gebyr har også skulle betales med MobilePays kortoverførsler. Gebyret kan dog undgås, når MobilePay går over til Swipps infrastruktur med kontooverførsler. Derfor kan det være særdeles attraktivt for Coop netop at implementere MobilePay i deres app frem for det digitale dankort, som ellers var planlagt. Det kan dog også tænkes, at Coop vælger at implementere begge løsninger.

Ifølge Coops IT-chef, Kræn Østergård Nielsen, tror de på, at betalinger fremadrettet blot vil blive set som en infrastruktur, og at det derfor er mindre vigtigt, hvordan pengene kommer fra kundens konto til virksomhedens konto.

Overgangen til MobilePay

Det nye samarbejde betyder, at eksisterende Swipp-brugere og -kunder skal flyttes til MobilePay. Dette vil ske løbende, når de tekniske detaljer er på plads i MobilePay. MobilePay skal tilsluttes en anden betalingsstruktur – kontooverførsler, så dette skal først implementeres, før brugere og kunder vil blive flyttet fra Swipp.

Denne overførsel vil betyde, at MobilePay vil blive langt mere udbredt i de danske butikker. Swipp har satset på erhvervskunderne, da de indså, at kampen om privatpersonerne var tabt. De butikker, der har tilbudt betaling via Swipp, vil derfor nu blive overført til at tage imod betalinger fra MobilePay.

Erhvervskundernes overgang fra Swipp til MobilePay betyder, at vi vil opleve en langt større udbredelse af MobilePay. I takt med at MobilePay også bliver en billigere løsning, kan det derfor forventes, at flere butikker vil tilslutte sig betalingsløsningen.

Er MobilePay fremtiden?

farvel-swipp-tekstbillede-703x336-future

MobilePay har vundet kampen om at være brugernes favorit, når det gælder mobile betalingsløsninger. Derfor er der ingen tvivl om, at MobilePay vil overleve – i hvert fald indtil nye, internationale spillere kommer på markedet. Hvordan situationen bliver derefter, kan vi kun afvente.

Den fremtidige konkurrencesituation er nok også det, som får MobilePay til allerede nu at arbejde på at udvikle en fælles nordisk løsning. Da Nordea skiftede til MobilePay, blev der åbnet for et samarbejde med Norge og Finland. Her tilstræbes et samarbejde med den svenske betalingsløsning Swish også, således hele norden får én samlet løsning. I Norge er der allerede 230.000 brugere af MobilePay, og i Finland er der 190.000 brugere. Derudover er der i løbet af i år indgået nogle erhvervsaftaler i de to lande. Hvis du vil vide mere om MobilePay, har de lavet en infografik, som du kan se her.

Hos OnlineSynlighed.dk anbefaler vi, at du tilbyder betaling med MobilePay, at hvis du har en webshop. Den mest brugte betalingsløsning ved e-handel er dog stadig betalingskort, men ifølge Foreningen for Danske Internethandel (FDIH) ses der en stigning i antallet af mobilbetalinger som for eksempel MobilePay. Denne stigning forventer vi vil blive endnu større hen over de næste par år.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *