Facebook tager kampen op mod LinkedIn

facebook-tager-kampen-op-mod-linkedin-703x336

Det kan måske blive en realitet, at du finder alle dine fremtidige medarbejdere via Facebook. Det sociale medie er i hvert fald klar til at gå ind i konkurrencen mod LinkedIn. Facebook arbejder for tiden på, ikke kun at henvende sig til private personer, men også til arbejdspladser. Det første store skridt i den retning tog de, da de introducerede Workplace by Facebook.

Workplace

Med Workplace har Facebook givet virksomhederne et sted, hvor de kan samle deres medarbejdere. Virksomhederne har dermed fået et forum, hvor medarbejderne kan dele viden, oprette grupper eksempelvis til projekter, have gruppe-diskussioner og foretage (video-)opkald til andre medarbejdere. Med andre ord fungerer Workplace som et udvidet intranet.

Grundlæggende fungerer Workplace på samme måde som Facebook – det er bare med dine kolleger i stedet. Facebooks intention med Workplace er selvfølgelig at give brugerne en grund til at fortsætte med at bruge deres medie. Der findes andre virksomheder, som lang tid før Facebook har tilbudt et tilsvarende system, som for eksempel Podio, som i øvrigt er blevet markedsført som arbejdspladsens svar på Facebook.

Facebook ved alt

Facebook er det mest anvendte sociale medie på verdensplan, og brugerne deler flittigt både oplysninger om deres arbejdsforhold og uddannelse. Derudover liker, kommenterer og deler brugerne både opslag og sider – alt sammen noget, der giver en indikation af, hvad brugerens interesser er.

Alle interaktioner, som hver enkelt bruger foretager, giver Facebook mere data om, hvem brugerne er som personer, deres interesser m.m. Facebook ved derfor meget mere om deres brugere end alle andre sociale medier. Dette er en stor fordel for Facebook i deres målretning mod forretningsverdenen.

Jobopslag på Facebook

Mange virksomheder deler allerede nu deres stillingsopslag på deres virksomhedsside på Facebook. Dette er en langt billigere måde, at nå ud til deres brugere – som i øvrigt hjælper virksomhederne med at få en større rækkevidde, når opslagene bliver delt, eller de tagger andre brugere i opslaget.

Tendensen til at dele jobopslag har Facebook taget til sig, og de tester netop nu en ny funktion: et menupunkt til jobs. Med dette menupunkt er det tanken, at virksomheder skal kunne slå et jobopslag op og også modtage ansøgninger gennem denne side. På den måde tager Facebook altså kampen op mod det professionelle medie LinkedIn.

Fordelene ved jobsøgning via Facebook

facebook-tager-kampen-op-mod-linkedin-tekstbillede-703x336

LinkedIn har fra starten været et professionelt medie, hvor brugerne har kunne dele nyheder fra branchen og skabe forbindelser med deres netværk. LinkedIn fungerer for mange som et online CV, hvor brugerne dermed kan blive mere synlige blandt headhuntere og virksomheder. Brugerne gør sig søgbare gennem deres oplysninger – særligt gennem deres kompetencer, som brugerne selv opstiller. Derfor er informationerne på LinkedIn meget bruger-styret.

Med Facebooks enorme mængder data om alle deres brugere, kan Facebook – ud fra brugernes aktivitet – selv kategorisere brugerne efter interesser, kompetencer m.m. Brugerne skal altså ikke selv oplyse alle informationer om dem selv – det finder Facebook selv ud af baseret på brugernes aktiviteter.

Facebook har desuden også testet profiltags – en måde hvorpå brugerne kan sige noget mere om, hvem de er, eller hvad deres interesser er. Dette kan altså til dels sidestilles med LinkedIns ”Kompetencer”, hvor brugerne kan skrive, hvad deres kompetencer er. Denne funktion er dog ikke rigtig set i Danmark endnu, selvom det var sidste år, at Facebook begyndte at teste den. Dog kan det forventes, at det bliver langt mere aktuelt i takt med, at jobs bliver en større del af Facebook.

Facebooks annonceværktøjer gør det allerede muligt at målrette annoncer efter specifikke målgrupper. Dette kan også anvendes til jobopslag, og virksomhederne kan altså nå ud til en langt mere specifik målgruppe – og også personer, som måske ikke aktivt søger et nyt job, men som fristes af nye udfordringer og måske en højere løn.

Facebook har også den åbenlyse fordel, at langt flere mennesker bruger Facebook på daglig basis. LinkedIn har 1,8 millioner brugere i Danmark, hvor Facebook har op imod 3,5 millioner brugere. Selvom der er flere og flere, der benytter LinkedIn, er der dog langt fra lige så mange som bruger mediet dagligt. Mange brugere opdaterer kun deres profil en gang imellem, eller bruger mediet, når de søger job.

Fremtidens jobsøgning

Det kan forventes, at en langt større del af jobopslag og jobsøgning vil foregå via Facebook. I takt med at Facebook får systematiseret jobsøgningsredskabet på mediet, vil det også blive mere og mere aktuelt for virksomhederne at søge deres nye medarbejdere her. Det er en billig løsning, som samtidig potentielt kan nå ud til langt flere personer, end hvad man oplever med LinkedIn og jobportaler.

Med Facebooks omfattende data og viden om hver bruger, bliver det også lettere for virksomhederne at nå ud til interessante profiler, som matcher jobopslaget – både på kompetencer og personlighed. Tilmed er der mulighed for at ramme personer, der måske ikke er aktivt jobsøgende i øjeblikket, men som kan fristes af en spændende stilling med nye udfordringer, nye ansvarsområder, bedre vilkår og personalegoder og meget mere.

Hos OnlineSynlighed.dk har vi selv haft succes med at finde nye medarbejdere via Facebook. Derfor synes vi, at denne opdatering er særligt interessant. Vi glæder os til at se, hvordan opdateringen bliver anderledes fra, hvis man som virksomhed blot deler sit stillingsopslag og booster det via Facebooks annonceredskaber.

Synes du, at det er en god idé med jobsøgning via Facebook? Måske har du allerede haft succes med det? Hvis ikke, kunne du så forestille dig at finde dine nye medarbejdere via Facebook?

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Evt. virksomheds navn
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

1 reply
  1. Jan Erik Elgaard
    Jan Erik Elgaard says:

    Elgaard Mancom har flere gange med succes suppleret den traditionelle digitale annoncering med opslag på Facebook. Vi kan i den forbindelse konstatere, at henvendelser fra en stadig stigende del af vores kandidater genereres via Facebook. Derfor er Facebook blevet en obligatorisk del af Elgaard Mancoms eksponering af nye vakante stillinger.

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *