Facebook: Brug appen aktivt – eller lad være
Facebook har været meget i medierne den seneste tid, og det har ikke været lutter historier med et rosenrødt skær. For nylig mistede virksomheden rigtig mange penge på, at aktiekursen faldt, og nu vil Facebook så have dig til at slå hjernen til, når du bruger Facebook og Instagram.
På Facebooks egen blog/eget pressecenter siger tech-giganten nemlig, at de har lavet nogle værktøjer, som skal give mere indsigt i, hvor meget tid vi egentlig bruger på de to apps.
Flere internationale medier, blandt andre The Verge, fortæller om, at det ikke er ubetinget godt for os at have adgang til sociale medier. Det at passivt scrolle gennem sit feed kan få en til at føle sig værre til mode efterfølgende.
Derfor vil Facebook gerne gøre sine brugere på Facebook- og Instagram-appsene opmærksomme på deres forbrug af de apps, så man bliver en aktiv forbruger af de apps. Man skal ikke længere bare scrolle igennem feeds som en zombie.
Overvåg forbruget, tag tid på for bruget eller få lidt fred
Funktionerne, som i praksis er ens i både Facebook- og Instagram-appen, er endnu ikke rullet ud i Danmark i skrivende stund, men det burde ske inden for de næste uger.
Når opdateringerne rammer os, kan vi se frem til tre måder, vi kan blive mere bevidste om vores forbrug af Facebook.
Først får vi præsenteret gennem nogle grafer, hvor længe vi har brugt i de to apps på hvilke dage. Det er målt i minutter, og man kan blive lidt klogere på, hvor meget tid man bruger på de populære sociale medier.
Dernæst får vi mulighed for at sætte en timer eller en reminder om, at nu har man brugt så og så lang tid i appen. Så kan man blive mindet om, at man har nået sin daglige kvote, som man har aftalt med sig selv – hvis man altså har lagt sig fast på sådan en.
Slutteligt kan man bede appen om at tage en pause fra push-meddelelser eller notifikationer. Så bliver man ikke forstyrret på samme måde.
Facebook balancerer med image og udbytte
Der har som nævnt været flere sager omkring Facebook, og derfor prøver virksomheden også at gøre opmærksom på de tiltag, de har sat i værk, som adresserer nogle af disse kritikpunkter. I dette tilfælde altså udsagnet, at man kan blive i dårligt humør eller få det psykisk værre af at scrolle gennem sit feed uden omtanke.
Tidligere har man også introduceret en form for virtuel stoplinje på Instagram, så man får at vide, at nu har man set alle de nye opslag.
Udfordringen for Facebook er naturligvis, at de i vid udstrækning lever af mængden af brugere og den tid, de bruger på Facebook og Instagram. Det er nemlig det, der giver eksponeringer, som virksomheder så kan købe sig til.
På den måde kan man som virksomhed relativt billigt og effektivt nå ud til en målgruppe, man kan vælge på forskellige parametre. Facebook tjener mange penge på annonceindtægter, og for at de fortsat kan gøre det, skal de altså have brugere, der bruger tid på platformene.
Hvis du vil høre mere om, hvordan man kan nå brugere med annoncering på Facebook, så udfyld formularen herunder. Så ringer vi dig op til en uforpligtende snak.
- SPF Flattening: Optimering af din virksomheds mail sikkerhed og levering - 1. juli 2024
- Undgår dine e-mails spammappen? Tjek det gratis! - 14. juni 2024
- Kultur, opdragelse og værdisæt tæller mere end generationstilhørsforhold - 17. maj 2024
DK-31929407