5 måder du kan bruge Facebook på til Black Friday
27. november 2015 er det Black Friday i Danmark. Det er dagen, hvor dine kunder som webshop eller fysisk butik forventer, at du disker op med lidt bedre tilbud end du plejer mod til gengæld at få afsat nogle flere varer.
Black Friday i 2014 og 2013 figurerer begge over listen med de 10 dage, der har givet størst omsætning i dansk erhvervsliv. De andre dage ligger op ad påske og de sidste dage i julehandlen. Med andre ord går du som webshopejer en god tid i møde.
Især, hvis det lykkes dig at møde dine potentielle kunder hvor de er.
Her er Facebook særligt oplagt.
Vi har i OnlineSynlighed.dk kigget på 5 mulige tiltag du kan foretage i anledning af Black Friday på Facebook – alle naturligvis med det formål at øge din online synlighed og sikre et større salg på dagen.
Vi kan hjælpe med alle de ting, vi nævner her. Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk. Så kan vi tage en kort og uforpligtende snak om, hvad vi i OnlineSynlighed.dk kan gøre for dig.
Begivenhed for dine kunder
Muligheden for at oprette begivenheder på Facebook benyttes normalt til at arrangere en hyggelig eftermiddag sammen eller måske en aften med drengene.
Men det kan også bruges til at lade dine potentielle kunder følge med på Black Friday.
Opret et event på Facebook og navngiv det ”Black Friday – Tilbud på dine produkter”. Sørg for at vise siden til et par kunder med eksempelvis en e-mail ud eller et organisk opslag på virksomhedens Facebook-side.
Lov de, der deltager i det digitale event, at de får nyt om de gode tilbud som de første.
Det smarte her er ikke alene, at opslag lavet på begivenheden når ud til en stor procentdel af de deltagende. De deltagendes venner ser også, at vennen deltager i din begivenhed og tilbuddene spreder sig derved ud som ringe i Facebook-vandet og du når endnu flere personer.
Og fik vi nævnt, at en begivenhed (engelsk: event) er ganske gratis at oprette på Facebook?
Remarketing på dagen
Som tommelfingerregel giver remarketing på Facebook altid mening. Du betaler en lav pris per tusinde visninger for at vise annoncer til folk, der allerede en gang har vist interesse for dit produkt.
På Black Friday – og i hele perioden for julesalget – giver remarketing kun endnu bedre mening. Fra Black Friday til julesalget slutter er konverteringsprocenten markant højere end den plejer at være.
Det betyder, at remarketing er en endnu bedre forretning.
Har du ikke opsat remarketing på hverken Facebook eller Google AdWords endnu er det på høje tide at begynde. Du bruger mange penge på at få dine potentielle kunder ind fra eksempelvis Google AdWords og bannere – med remarketing betaler du lige de sidste kroner og lukker til gengæld også salget.
Annoncer mod alle tidligere kunder
Med Facebook har du mulighed for at uploade en liste over dine tidligere kunder og rette annoncering mod disse.
Dette gøres med funktionen ”Brugerdefinerede målgrupper”.
Træk en liste over alle dine tidligere kunders e-mail, eksporter til CSV-ark og upload til Facebook. Herefter laver du på Black Friday en annonce og ”genaktiverer” de, der allerede en gang har handlet hos dig.
Det er altid nemmere at konvertere en kunde 2. Gang end første gang og annoncer mod tidligere kunder er derfor blandt de markedsføringstiltag, der plejer at give den bedste ROI (Return of Investment).
Interesse for dit produkt
Hver gang du ”Synes godt om” en side får Facebook mere data om, hvad du som person interesserer dig for. Det er data, du som annoncør har mulighed for at benytte.
Sælger du eksempelvis computerudstyr har du mulighed for at målrette dine annoncer til danske mænd i alderen 20-40, der viser interesse for netop computerudstyr gennem de sider, de ”Synes godt om” på Facebook.
På samme måde har du mulighed for at målrette de, der strikker, interesserer sig for biler, drikker rødvin eller spiller spil på nettet. Det er sikkert også muligt at ramme en af dine primære målgrupper ved hjælp af de avancerede segmenteringsmuligheder, Facebook i dag tilbyder.
Du har mulighed for i annonceadministratormodulet at lave ”Gemte målgrupper”. Her kan du forsøge dig med forskellige kombinationer af køn, alder og interesser og på denne måde snævre dine segmenter ned. Nøglen til god Facebook-annoncering ligger i skarpt at definere dine målgrupper, da du betaler per visning og ikke per klik.
Har du lavet små, men relevante målgrupper vil Facebook være en god kilde til salg for din webshop – mens målretning mod ”alle danske mænd mellem 20 og 30 år” med sikkerhed vil give et dårligt nettoresultat.
Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at skære dine målgrupper til, så du kommer ud på den anden side med flere penge end du lagde ind til at starte med til Facebook. Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre, hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med annoncering på de sociale medier, herunder på Facebook.
Almindelige opslag på siden
Sidst, men ikke mindst, har du mulighed for at lave almindelige opslag fra din Facebook-side.
Vær dog her opmærksom på, at du med de organiske opslag i dag rammer blot 5-10 % af de personer, der ”Synes godt om” din side. Med mange følgere vil du ramme nogle personer, men at lave organiske opslag er den mindst effektive ting på vores liste.
Brug de organiske opslag som et supplement til alt ovenstående.
DK-31929407