Den komplette guide til Facebook-annoncering

Den komplette guide til Facebook annoncering

Gennem den seneste måneds tid, har jeg zoomet ind på, hvordan du kan få mere ud af dine Facebook-annoncer. Du har dermed kunne læse om:

Har du ikke læst de foregående indlæg, vil jeg opfordre dig at gøre dette, hvis du vil vide mere om disse emner. I dette indlæg vil jeg afrunde blogserien, og jeg vil komme ind på nogle af de emner, der ikke kunne få deres eget blogindlæg. Derudover vil jeg også komme med gode råd til dig, når du arbejder med Facebook-annoncer. I dette blogindlæg kan du derfor læse om:

Dét har du lært i de foregående blogindlæg

Det har du lært i de foregående blogindlæg

Hvis du ikke har læst de foregående blogindlæg, får du her et hurtigt oprids af, hvad du er gået glip af. Har du derimod fulgt med, kan du roligt springe videre til næste afsnit.

Når du laver Facebook-annoncer, kan du splitteste forskellige elementer af dine annoncer. Du har mulighed for at splitteste målgrupper, leveringsoptimering, placeringer, annonceindhold og produktsæt. Hvis du vil vide mere om dette, kan du læse hele blogindlægget her.

Splittests er nyttige for dig, når du skal lære din(e) målgruppe(r) at kende. Med splittests kan du nemlig teste, hvilke virkemidler, som målgruppen reagerer på – og det er viden, du kan tage med videre til dine fremtidige Facebook-annoncer.

Du har også kunne læse om Lead Ads og dynamiske produktannoncer (Salg fra katalog), som er to af Facebook’s kampagnemålretninger. Begge målretninger har til formål at skabe en konvertering – enten ved at få din målgruppe til at sende sine kontaktoplysninger, eller også ved at købe noget i din webshop.

Facebook har også en kampagnemålretning, der hedder Konverteringer. For at få gavn af disse, skal du opsætte de konverteringshændelser, der giver mening for din virksomhed. Med konverteringshændelser kan du spore selv de bløde konverteringer – eksempelvis ”Søg”, ”Tilføj til kurv” eller ”Kontakt”.

Ved at definere disse, kan du også danne nye målgrupper ud fra en konverteringshændelse – og med en kopimålgruppe vil du kunne nå ud til flere personer, der vil være tilbøjelige til at gennemføre en lignende konvertering.

Endeligt kan du bruge Facebook Analytics til at lære dine besøgende på din hjemmeside langt bedre at kende. Du kan få viden om demografi og adfærd – og så har du endda mulighed for at spore aktivitet på tværs af dine kanaler, eksempelvis på tværs af hjemmeside, Facebook-side og app. Dermed kan du se, hvilken aktivitet, der eventuelt fører til en konvertering.

Andre funktioner, du skal kende

Facebook tilbyder selvfølgelig en lang række andre funktioner, end dem jeg har gennemgået hen over den seneste måned. Er du vant til at arbejde med Facebook-annoncering, kender du nok langt de fleste – og du har sikkert også en idé om, hvad der virker.

Er du ny inden for Facebook-annoncering, og vil du gerne lære mere om dine forskellige muligheder, om annonceopbygningen og så videre, så er vores workshop om Facebook-annoncering måske noget for dig.

Uanset dit niveau, vil jeg herunder gennemgå et par andre funktioner, som er muligt med Facebook-annoncering.

Annoncering på flere sprog

Sidder du i en international virksomhed – eller hvis I blot henvender jer til personer med forskelligt sprog, kan denne funktion være interessant for dig. Du har nemlig mulighed for at levere den samme annonce i flere sprog.

Denne funktion kan være meget tidsbesparende for dig, hvis du skal lave en annonce på flere forskellige sprog. I skrivende stund er denne funktion tilgængelig for boost af opslag samt for kampagnemålsætningerne trafik, appinstallationer, konverteringer, videovisninger, rækkevidde og kendskab til brand.

Vil du prøve at opsætte sprogvariationer af den samme annonce, så har Facebook lavet en trin-for-trin-guide, som du kan følge. Du finder guiden her.

Avanceret matching

Avanceret matching er en funktion, som kun få kender til endnu. Denne funktion er måske særligt velegnet til dig, der er på B2B-markedet, og som har god succes med, at få websitebesøgende til at udfylde en kontaktformular.

Med avanceret matching kan du potentielt øge størrelse af dine brugerdefinerede målgrupper. Med avanceret matching vil en brugeres oplysninger som eksempelvis mailadresse blive matchet med en Facebook-bruger – også selvom personen ikke er logget på Facebook fra den enhed, som benyttes – og som jo ellers er den måde, at Facebook danner de brugerdefinerede målgrupper.

Denne funktion er let at aktivere: Du skal blot finde indstillingerne for din pixel. Herfra kan du aktivere avanceret matching. Det er desuden også herfra du kan aktivere automatisk konverteringshændelser, hvis dette endnu ikke er aktiveret.

Analysér dine resultater

Analyser dine resultater

Alle, der arbejder med Facebook-annoncering, vil også gerne vide, hvordan annoncerne performer. Denne viden kan bruges til at bevise, at der for hver annoncekrone også bliver skabt et salg eller en anden værdifuld konvertering. Derudover skal dine annoncedata også bidrage til, at du lærer din målgruppe at kende, så du kan bruge en annonces resultater til at optimere på kommende annoncer.

Du kan også bruge den data, der løbende bliver indsamlet til at optimere på annoncen, mens den er aktiv. Facebook viser real-time data, så du løbende gennem din dag, kan følge med i udviklingen for annoncens rækkevidde og øvrige resultater. Dermed kan du altså nå at optimere på en annonce løbende, hvis den ikke skaber de ønskede resultater.

Derfor er det vigtigt, at du kigger på de tal, som Facebook serverer til dig i din Annonceadministrator. Facebook har valgt nogle parametre for dig, som vises som standard i annonceadministratoren. Dette er typisk data om pris pr. resultat, brugt beløb, eksponeringer og unik rækkevidde.

Dette er dog ikke den eneste data, der bliver indsamlet. Tværtimod! Facebook har også foruddefineret nogle andre parametre, som du kan se data for. Dette gælder bl.a. (video- og app-) interaktion, flere enheder, offlinekonverteringer og meget mere. Derudover har du også mulighed for selv at tilpasse de kolonner, som du gerne vil se – og gemme dine valg, så de vises som standard fremadrettet.

Der er mange muligheder for visning af data. Hvilke kolonner, der er relevante for dig, afhænger selvfølgelig af din kampagnemålsætning. Er din målsætning at skabe videovisninger, vil det være interessant for dig at se, hvor mange der har set din video, og hvor meget af videoen de har set. Er din målsætning i stedet trafik, vil du være interesseret i at se, hvor mange gange der er klikket på din annonce, antallet af unikke klik, samt din CTR (click through rate).

Få udspecificeret din data

Ud over alle de forskellige kolonner, som præsenterer de generelle resultater, kan du få udspecificeret denne data yderligere. Overordnet set har du mulighed for at få udspecificeret din data efter tid, levering, handling eller efter aktiv i dit dynamiske annonceindhold.

Med udspecificering har du mulighed for at se, hvordan resultaterne fordeler sig blandt køn, alder, region, tidspunkt på dagen og meget mere. Du kan dermed analysere på, hvornår din målgruppe er aktiv, fra hvilken enhed, de har set annoncen, hvor de har set annoncen og meget mere.

Din valgte udspecificering kombineres med de kolonner, du har valgt. Dermed kan du eksempelvis se, antallet af personer, der har set din annonce fra deres Facebook-feed, Instagram-feed, som historie og så videre.

Når du analyserer din data, kan du eksempelvis opdage, hvilke placeringer, der performer bedst, hvad tid på dagen din pris pr. resultat er lavest, eller hvilken enhed (iPhone, Android, computer osv.) din målgruppe benytter.

Opsæt en rapport

Når du ved, hvilken data du vil måle dine annoncers resultater på, kan du opsætte dette som en rapport. Ved at gøre dette, vil du kunne se den samlede data, som du har valgt. Du kan frit vælge, hvilken data der skal inkluderes i din rapport.

Er du i tvivl om, hvordan du opsætter en rapport, giver Facebook dig nogle standard-rapporter, som du frit kan benytte.

Fordelen ved at anvende Facebooks rapporter er, at du kan gemme dine rapporter. Dermed vil du altid kunne se den aktuelle data for dine opsatte rapporter.

Lav automatiserede rapporter

Når du har lavet en eller flere rapporter, behøver du ikke at logge på Business Manageren for at se den opdaterede data. Du kan opsætte en automatisk mail med den givne rapport, så du får leveret din data automatisk i din indbakke. Du vælger selv, om rapporten skal sendes dagligt, ugentligt eller månedligt.

Gode råd til Facebook-annoncering

Gode råd til Facebook annoncering

Som det gælder med alle andre markedsføringsaktiviteter, handler det først og fremmest om, at du kender din målgruppe. Uden kendskab til din målgruppe, vil du få svært ved at målrette din kommunikation – og der er trods alt stor forskel på, om du kommunikerer til unge under uddannelse eller til en børnefamilie.

Er du i tvivl om, hvem din målgruppe er, eller hvem der rent faktisk interagerer med din Facebook-side eller hjemmeside, kan du få viden om disse personer via Facebook Analytics eller via din Facebook-sides Indblik.

Test forskellige virkemidler

Som jeg også har skrevet tidligere, så er det en god idé at teste forskellige virkemidler i dine annoncer. Test ikke for mange ting ad gangen, hvis du vil kunne bevare overblikket. Dette er endnu en opfordring til at lave splittests og dynamisk annonceindhold – og ikke mindst at analysere på dine resultater!

Selvom du føler, at du kender din målgruppe, kan du blive overrasket over, hvad de egentlig reagerer på. Ofte er en mavefornemmelse ikke nok – du vil kunne opnå bedre resultater, hvis du bruger den viden, du har fået fra tidligere kampagner.

Husk på, at der findes ikke en facitliste over, hvad der virker for kvinder eller mænd – eller for forskellige aldersgrupper. Derfor er det nødvendigt for dig at teste forskellige virkemidler af. Det kan også være, at du vil skille dig ud fra mængden, og gøre noget andet end alle dine konkurrenter. Særligt her, kan det være nødvendigt at analysere på dine tidligere kampagner for at finde ud af, hvad der virkede, og hver der ikke virkede.

Tænk langsigtet

Når du arbejder med Facebook-annoncering, bør du lægge en plan for dine annoncer. Når du bruger penge på annoncering, har du ét mål: At tjene penge. Din indtjening bør overstige dine omkostninger. Derfor bør du også overveje dine kunders livstidsværdi. Er denne lav, bør du derfor også holde omkostningerne nede, hvis du vil sikre dig, at din ROAS er positiv.

Har dine kunder en høj livstidsværdi, kan det være en fordel for dig at lægge en plan for, hvordan dine kunder kan påvirkes over flere omgange, før de konverterer. Hertil kan du overveje at lave et annonceflow – altså hvor målgruppen for en annonce er afhængig af en anden annonces resultater. Ved at gøre dette, kan du føre din målgruppe længere og længere ned i tragten, før de er overbevist om, at de skal handle med dig.

Laver du et annonceflow, så husk at give noget til din målgruppe først. Det kan være gode råd, det kan være inspiration eller noget helt tredje. Når du giver noget væk, er der også større sandsynlighed for, at målgruppen reagerer på annonce 1 – og dermed vil de også blive eksponeret for annonce 2.

Generelt bør du have en plan for din markedsføringsindsats, og Facebook-annonceringen er ingen undtagelse. Hvis du har lagt en langsigtet plan, så sørg for at dine forskellige kanaler understøtter hinanden som en del af denne plan.

Nogle kampagnemålretninger er afhængige af en vis aktivitet på din hjemmeside. Det gælder eksempelvis konverteringer eller salg fra katalog. For at Facebook har data nok at arbejde med, for at kunne danne en (kopi-) målgruppe, bør der være en større andel konverteringer dagligt.

Dette kan også understøtte behovet for at lave et annonceflow. Det kan eksempelvis være bygget op efter først at skabe brand awareness, dernæst at få målgruppen til at interagerer, for endeligt at lokke dem over på hjemmesiden, hvor de konverterer.

Vil du lære mere?

Lær mere om Facebook-annoncering

Vil du lære mere om Facebook-annoncering, tilbyder vi en workshop, hvor vi tager udgangspunkt i dit aktuelle niveau. Workshoppen bliver altså skræddersyet til dig, og du får mulighed for at arbejde praktisk med dine Facebook-annoncer samt at stille alle de spørgsmål, du kan komme på undervejs. Se mere om vores workshop i Facebook-annoncering her.

Vil du hellere selv sidde og fordybe dig i dine muligheder med Facebook-annoncering, kan du tage et kig på Facebook Blueprint. Her kan du finde flere forskellige kurser inden for flere forskellige emner – herunder også Facebook-annoncering.

Har du spørgsmål eller brug for hjælpe til dine Facebook-annoncer, er du meget velkommen til at kontakte os. Du kan ringe til os på telefon 70 13 63 23. Du kan også udfylde formularen herunder, så kontakter vi dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen