Facebook med 2 nye funktioner til lokale virksomheder
Annoncer virker bedst, når de er relevante til de personer, der ser dem – sådan introducerer Facebook to nye tiltag, der fra november 2015 skal gøre det nemmere for lokale virksomheder som frisører, tømrere og mekanikere at nå deres kunder på verdens største sociale netværk.
Dynamisk og relevant indhold for kæder
Har du ikke én, men flere butikker, ved du hvilket irritationsmoment det lige nu er at oprette annoncer. Hvis du med din restaurant i Aarhus gerne vil lave en lokal annonce skriver du ”Kom og spis med os i Aarhus i aften” – og Højbjerg-restauranten skal så have en med teksten ”Kom og spis med os i Højberg i aften”.
Det problem har Facebook nu løst.
Du har mulighed for at lave lokale annoncer med dynamisk indhold, således at åbningstider, navn på sted og andre data kan udskiftes afhængigt af hvem der ser annoncen. Det minder i opbygning om opbygning af dynamiske annoncer i AdWords, hvor du kan indsætte brugerens søgeord direkte i dine annoncer.
Du har mulighed for at ændre både tekst, links og call to action-knapper i dine annoncer, så den passer præcis til målgruppen, der ser annoncen. Hvis du bruger muligheden for at lade brugeren navigere direkte til butik kan du også udskifte adresser, så brugeren altid bliver sendt til den nærmeste butik.
Jo mere relevante annoncer, des flere konverteringer får du. Det er derfor, AdWords og velsegmenterede Facebook-annoncer for så mange danske virksomheder er en stærk kilde til nye salg og vedvarende relationer med eksisterende kunder.
Bedre indsigt i den lokale målgruppe
Med en ”Side” på Facebook har du i forvejen mulighed for – såfremt din side har mere end 1.000 ”Synes godt om” – at bruge værktøjet ”Målgruppeindsigt”.
Det er nu blevet endnu bedre for især lokale virksomheder.
Lokale virksomheder kan nu få data omkring de mennesker, der opholder sig nær butikken og derved bedre forstå deres behov. De kan se hvornår på ugen der er mest travlt, så de ved, hvornår de er mest tilbøjelige til at få besøg. De kan se alder, køn og andelen af henholdsvis indbyggere og turister. De kan også se hvad de personer der bor i området interesserer sig for.
Som ekstra bonus har du som lokal butik mulighed for at se, hvor stor en procentdel af indbyggerne i nærheden, der har set dine annoncer. Det tal er med til at give dig en god indikation af, hvor effektivt du rammer din målgruppe lige nu.
Det er en funktion, der virker bedre i de store byer end i de små – men for virksomheder i København og Aarhus især kan den sagtens vise sig at være interessant, når den i nær fremtid bliver rullet ud også udenfor den amerikanske version af Facebook.
DK-31929407