Facebook vil også have dine børn – ny app testes i USA
I Facebooks hjemland, USA, begynder Facebook at teste en ny beskedapp, som er målrettet børn. Appen hedder naturligt nok Messenger Kids og skal give børn mulighed for at være på Facebooks Messenger-platform på en sikker måde.
Der er nemlig lagt vægt på kontrol i Messenger Kids. Alle børnenes kontakter skal godkendes af forældrene, og børnene kan altså ikke selv forvilde sig ud i at blive forbundet med nogen, der har onde hensigter.
Forældrene vil også altid kunne se de beskeder, der bliver udvekslet fra børnenes konti.
Facebook har lagt vægt på videochat i appen, hvilket på sin vis er naturligt nok, når børn må formodes at have begrænsede skriftlige færdigheder – de har trods alt ikke været i skole lige så længe som os andre.
Appen er fyldt med forskellige masker, gifs og klistermærker, man kan bruge til at peppe sin videosamtale op med.
Plant et Facebook-frø
Afhængigt af hvilke briller man tager på, kan der ligge flere grunde bag denne apps tilblivelse. Reelt er det nok en blanding af mange faktorer, der har betydet, at denne app er kommet til verden.
Fra Facebooks side lyder det, at mange forældre har efterspurgt en sikker måde at lade sine børn færdes online og kommunikere med andre på.
Børn er sårbare på nettet, og området må ikke overses – derfor har Facebook introduceret denne app for at give forældre en mulighed for at lade børnene snakke med eksempelvis bedsteforældre, uden de skal ind på forældrenes Facebook-profil.
Mange forældre har i forvejen givet børnene hver deres tablet eller måske endda smartphone, og derfor har de adgang til de enheder, de skal bruge. De mangler bare den gode mulighed for sikkert at snakke med de godkendte kontakter.
Det er den mulighed, Facebook vil give, men det er samtidig også en mulighed for at lade børn få smag for Facebook.
Ved at lade børnene starte på Messenger Kids, må Facebook håbe på, at de vil fortsætte på Facebooks platform og migrere til den ’store’ Messenger-app.
Facebook må håbe på at få plantet et frø i børnene, som giver en kontinuerlig strøm af brugere hen ad vejen.
Brugere er Facebooks kerneprodukt
Det store trækplaster ved Facebook-annoncering er den store menneskemængde, der bruger tjenesten. Facebook har over en milliard brugere på globalt plan, og bare i Danmark er det omkring 3,5 millioner brugere, der er tilmeldt.
Derfor kan man argumentere for, at Facebooks primære produkt er adgangen til disse mennesker, gennem Facebook-annoncering.
Den anskuelse er ikke min opfindelse, men den understreger Facebooks ønske om at få flere og flere brugere ind på platformen. Flere brugere er med til at gøre deres produkt bedre og mere attraktivt for virksomheder, der gerne vil markedsføre sig.
Facebook formår med Messenger Kids (måske) at åbne for et nyt lag af brugere, som godt nok ikke med det samme er brugere, der kan markedsføres imod, men måske kan blive det senere.
Samtidig er forældrene med en vis sandsynlighed allerede på Facebook, og de kan blive fastholdt her for at godkende børnenes kontakter.
Og når forældrene i forvejen er på Facebook, kunne de også godt være forfaldne til at benytte Facebooks løsning og ikke en eventuel konkurrent.
På den måde er Messenger Kids smart på flere måder.
Appen findes som nævnt lige nu kun på teststadiet i USA, og der er ingen tidsplan for, hvornår appen eventuelt vil blive udbredt til resten af verden.
DK-31929407