Kig konkurrenternes annoncer efter i sømmene på Facebook

Facebook annoncer

Facebook har lige gjort det meget lettere at tjekke, hvad ens konkurrenter gør på annonceringsfronten på det sociale medie. Der er ikke så meget hokus pokus med det – der ligger faktisk en rigtig fin oversigt inde på den enkelte Facebook-side.

Klikker du ind på en Facebook-side – fx vores egen – er det let nok at finde. På computeren klikker du i menuen til venstre, på den mulighed, der hedder ’Oplysninger og annoncer’.

På mobilen er det samme frase, du skal trykke på, her ligger den blot en smule ind over coverbilledet/-videoen i højre side. Hvis du ser det fra mobilen, skal du også lige skifte fra oplysninger om siden til at se aktive annoncer.

Så kan du ellers se de aktive annoncer, den side kører lige nu.

Hvorfor er det overhovedet interessant?

Muligheden her er interessant, fordi man kan se, hvad ens konkurrenter laver. Det er ikke en direkte fordel, men som vi skrev i vores nyhedsbrev for nylig, er der ingen grund til at være blind over for det, ens konkurrenter gør.

Man kan lige så godt lade sig inspirere af det, ens konkurrenter gør, hvis det er smart.

Lad være med at kopiere det fuldstændigt, det er en rigtig dårlig ide, men hvis der er bestemte virkemidler, der fungerer godt, kan de sandsynligvis overføres til din egen markedsføring. I hvert fald på Facebook, for der gør din konkurrent det jo allerede.

Det behøver ikke være ens direkte konkurrenter, man lader sig inspirere af. Tag et kig på nogle af de virksomheder, som har de helt store budgetter til annoncering.

De har med garanti brugt mange timer og mange ressourcer på at finde de helt rigtige budskaber, de helt rigtige layouts, de helt rigtige formuleringer på de annoncer, de sender ud. Tag ved lære af dem, og gør dine egne bedre.

Der er undtagelser og begrænsninger

Ikke fuld adgang

Lige nu er det sådan, at der er lidt begrænsninger i den visning, der er i denne oversigt. Facebook kan nemlig ikke vise annoncer, der har flere dynamiske versioner. Man kan også se annoncer, som ikke vil komme til at ramme en, og derfor har Facebook det lidt svært med at vise det helt præcise indhold til tider.

Der er også nogle annoncer, der kan have et andet layout, end de ellers vil have, fordi annoncer kan være lavet til både Facebook, Instagram og resten af Facebooks portefølje af kanaler.

Facebook gør også noget ud af at sige, at man kan se tilbud, som ikke gælder dig, hvis du ser annoncen denne vej igennem. Her kan man eksempelvis heller ikke reagere eller kommentere på annoncerne.

Facebooks mål er gennemsigtighed

Facebook skriver selv om denne nye mulighed, at denne funktion er kommet i stand for at skabe større gennemsigtighed og for at holde annoncører mere ansvarlige.

Ved at vise, hvilke annoncer der kommer fra bestemte sider, kan Facebook-brugerne bedre danne sig et overblik over, hvad det er for en side, de kigger på. Herunder eksempelvis om det er en troværdig side, om det er en side man deler værdier med og den slags.

Inde under fanen med information om siden, eller boksen med information om siden, hvis man er på desktop, kan man se nogle grundlæggende oplysninger, selv hvis en side ikke annoncerer.

Det er sådan noget, som hvornår siden blev oprettet, og hvornår og hvor mange gange, siden har skiftet navn. Den slags oplysninger er også noget, der kan være med til at vise, hvad det er for en side, man har med at gøre.

Hvis vi skal hjælpe med din annoncering på Facebook og andre sociale medier, så brug kontaktformularen herunder. Så ringer vi dig op til en uforpligtende snak om dine muligheder.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Mikkel Guldbjerg Jensen

Mikkel er uddannet journalist ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og er specialiseret inden for skabelsen af fængende og engagerende indhold. Hans baggrund gør ham til en værdifuld sparringspartner for vores kunder inden for strategi og kommunikation i bred forstand.
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *