Sådan får du mere B2B-trafik med SEO

Sådan får du mere B2B-trafik med SEO

Sådan får du mere B2B-trafik med SEOSøgemaskineoptimering (SEO) har altid været sværere for søgninger rettet mod andre virksomheder – B2B-søgninger i modsætning til B2C-søgninger.

De grundlæggende problemer er en begrænset volumen i søgninger, høj konkurrence samt Googles konstante fintuning af algoritmerne. En dag er du inde; næste dag er du ude.

Men søgemaskineoptimering kan stadig være en af din virksomheds stærkeste kilder til kvalificerede kundeemner og salg inden for B2B, hvis du eksekverer rigtigt.

Vi har kigget på, hvordan du får mere B2B-trafik ind med søgemaskineoptimering til din side:

Vi kan hjælpe dig med at skabe flere kundeemner og direkte konverteringer fra andre virksomheder. Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk. Så fortæller vi, hvordan vi kan hjælpe dig med at få flere B2B-kunder med SEO.

Hvilke problemer har målgruppen?

Søgninger direkte efter din ydelse – eksempelvis ”ledelseskonsulent” eller ”strategisk workshop inden for ledelse” er forholdsvis få.

Men det betyder ikke, at der ikke er efterspørgsel på din ydelse. Mange af dem, der har brug for det ved det bare ikke endnu.

Du har mulighed for at ramme dem ved at besvare de spørgsmål, de har.

Sagt på en anden måde skal du skrive indhold, der hjælper din B2B-målgruppe med de problemer de har i deres hverdag.

Det er problemer du kan definere ved eksempelvis at:

  • Ringe til eksisterende kunder i branchen og høre, hvad de slås med af problemer i hverdagene
  • Gå til arrangementer i branchen for at høre hvilke oplæg, målgruppen får fremvist
  • Holde øje med relevante grupper inden for branchen på LinkedIN og Facebook

Din målgruppe har – som alle andre – udfordringer i deres daglige job, de søger til Google for at finde svar på. Leverer din virksomhed svarene med gode og brugbare artikler har du også mulighed for at gøre opmærksom på dig selv og din ydelse. Du forvandler besøgende til kundeemner (leads) og til sidst til kunder.

Hvilke værktøjer bruger dine kunder?

Afhængigt af branchen bruger dine kunder et givent værktøj.

Revisorer og bogholdere bruger eksempelvis online regnskabsprogrammer som E-conomic eller enhedsbaserede som C5 og NAV.

De værktøjer er også en indgangsvinkel til, hvordan du gør opmærksom på dig selv.

Det kan være med guides og tips til at få det bedste ud af programmerne; lister over relevante programmer og værktøjer til personer inden for branchen eller ved slet og ret at ranke med en anmeldelse eller beskrivelse af programmet, så dine potentielle kunder ser dig når de søger efter programmet.

Nyheder indenfor branchen

Hvis du arbejder med online markedsføring som vi gør, læser du sandsynligvis nyheder hos Markedsforing.dk, Search Engine Land og andre nyhedssider.

Det gør dine potentielle B2B-kunder også.

At drive et branchemagasin er en stor opgave, men ved at samle op på aktuelle nyheder har du mulighed for at gøre opmærksom på dig selv, din ydelse eller dit produkt når dine potentielle kunder søger information om nyheden.

Det kan være nyheder som:

  • Opdateringen af et program branchen bruger
  • Nye værktøjer der er blevet tilgængelige
  • En virksomhed i branchen der er blevet købt af en anden

Eller noget helt fjerde.

Har du en tekstforfatter stående på standby, eller har du selv mulighed for at skrive artiklen, så kan du ved hurtigt at hoppe med på nyheden hjælpe dine kunder videre med viden og få dem til at komme tilbage til din hjemmeside for mere af slagsen.

Remarketing til at holde fast på dine kundeemner

Sidste punkt her handler ikke om SEO – men det er vigtigt alligevel.

Når du får en potentiel kunde ind fra søgeresultaterne konverterer personen næppe første gang. Men måske 3. gang.

Ved hjælp af remarketing – både på Facebook og i form af AdWords med remarketing-lister i søgeresultaterne og på Display-netværket – har du mulighed for billigt at få flere kontaktflader med dine potentielle kunder.

En tommelfingerregel inden for markedsføring lyder, at en person skal se dit budskab 7 gange for at reagere.

Med Facebook koster det ikke mange ører at ramme målgruppen – men til gengæld er konverteringen, nu det er et B2B-lead, mange penge værd med en livstidshistorik.

Vi hjælper hver måned B2B-virksomheder over hele landet med at skabe flere kundeemner og direkte salg på deres hjemmesider. Vi kan også hjælpe dig. Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk for at høre mere om hvad vi kan gøre for din bundlinje fra næste regnskabsår!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen