Facebook tester ny funktion: Snart kan du følge emner

Facebook tester ny funktion

Facebook tester i øjeblikket en helt ny funktion, som gør det muligt for brugerne at følge emner og ikke kun sider. Funktionen hedder på engelsk ”Topics to Follow”, og det betyder altså, at du kan følge emner som eksempelvis ’gyserfilm’. Indholdet på emnesiden vil være en samling af forskellige siders opslag, som omhandler emnet.

Ny funktion på Facebook vil lade dig følge emner i stedet for sider

Kilde: TechCrunch

Emner giver det fulde billede

Tanken bag disse emnesider er, at brugerne skal kunne få flere forskellige input til et emne. Det handler om, at brugerne skal se flere forskellige sider af historien, så de ikke danner deres mening ud fra en side, der er meget partisk eller ensidigt.

Det er med ordsproget ”Du skal ikke tro på alt, hvad du læser”, at denne nye funktion er udviklet. Det kan være en måde til at komme fake news til livs, da flere forskellige perspektiver vil være med til at påvirke brugernes mening.

Ifølge TechCrunch har Mark Zuckerberg, CEO hos Facebook, skrevet, at hele målet med den nye funktion er, at brugerne skal se hele billedet og ikke kun dele af det:

“Our goal must be to help people see a more complete picture, not just alternate perspectives”
Mark Zuckerberg, CEO, Facebook

Når brugerne får præsenteret flere forskellige perspektiver – og dermed ser hele billedet – så er de også i stand til bedre at kunne danne deres egen mening om det specifikke emne:

“A more effective approach is to show a range of perspectives, let people see where their views are on a spectrum and come to a conclusion on what they think is right,”
Mark Zuckerberg, CEO, Facebook

Få et mere interessant newsfeed

Få et mere interessant newsfeed på facebook

Funktionen er ikke kun skabt til, at brugerne skal have det komplette billede af forskellige samfundsforhold. Funktionen har også til formål at gøre dit newsfeed meget mere interessant for dig.

Vi kender alle sammen det med at scrolle ned gennem vores newsfeed, uden at finde særlig mange opslag interessante. Babybilleder; reklamer fra virksomheder, der vil sælge et produkt, du ikke er interesseret i; venner, der deler opslag, der interesserer dem – og som ikke interesserer dig; konkurrencer, hvor dine venner kommenterer, liker og tagger deres venner og meget mere.

Det indhold, vi hver især finder i vores newsfeed, er oftest ikke specielt interessant for os. Det vil den nye funktion også gøre noget ved. Adam Mosseri, Facebooks News vicepræsident, udtaler til Scribblrs, at Facebook vil være bedre til at levere ny viden til alle deres brugere. Viden, som er interessant for den enkelte bruger – og som brugeren ikke vidste noget om i forvejen:

“We want to a better job helping people learn about stuff that they might not even know exists yet, but they would love or find interesting or meaningful in their lives.”
Adam Mosseri, vicepræsident, Facebook News

Dette er I tråd med, at Facebook gerne vil udvide brugernes perspektiv, så de kan se det samlede billede og ikke kun enkeltdele. Dette gælder altså også i forhold til brugernes viden.

Funktionen testes stadig

Ny facebook funktion testes stadig

Funktionen bliver stadig testet, men hvis det bliver en succes, vil den også blive udrullet til flere dele af verdenen.

Selv om det kan lyde som en god idé at give brugerne flere sider af de forskellige historier, andre uddybende artikler m.m., skal det også overvejes, hvordan dette bliver gjort overfor brugerne. I følge TechCrunch har Zuckerberg skrevet, at hvis en bruger bliver præsenteret for artikler fra det modsatte perspektiv, er der risiko for, at der bliver skabt en forstærket polarisering:

 

 “Research shows that some of the most obvious ideas, like showing people an article from the opposite perspective, actually deepen polarization by framing other perspectives as foreign.”
Mark Zuckerberg, CEO, Facebook

 

Hvad betyder det for virksomheder?

Stort set alle virksomheder har i dag en Facebookside. Den nye funktion kan derfor komme til at påvirke virksomhedernes rækkevidde. For hvordan skal virksomhederne nå ud til deres (potentielle) kunder, hvis brugerne skal til at følge emner og ikke Facebooksider?

Brugerne vil stadig kunne følge forskellige Facebooksider, så virksomhederne skal ikke være bange for, at de mister deres muligheder på det sociale medie. I stedet skal det ses som en mulighed!

Når indhold inddeles i emner, bør virksomhederne også overveje hvilke emner deres indhold og opslag tilhører. Man kan forestille sig, at virksomheder bliver nødt til at fokusere på deres vigtigste kernekompetence, hvis de skal udnytte mulighederne i den nye funktion.

Med den nye funktion kan det blive endnu vigtigere for virksomhederne at vise deres ekspertise. Om ikke andet kan det forestilles, at der ligger et stort potentiale for dette i den nye funktion.

Hos OnlineSynlighed.dk kan vi eksempelvis dele vores viden om søgemaskineoptimering eller online marketing. Herved kan vores opslag vises under emnesiderne for de respektive emner. For os betyder det, at vi kan nå ud til nogle personer, som viser interesse for emnerne (ved at følge dem – ”Topics to Follow”), men som vi normalt ikke ville nå ud til.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

Dorte Haastrup

Dorte har en kandidat i IT og kommunikation fra Aarhus Universitet, og den ekspertise bruger hun blandt andet på webdesign for vores kunder samt rådgivning, undervisning og afholdelse af workshops i databaseret markedsføring og remarketing på Facebook.

Latest posts by Dorte Haastrup (see all)

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *