Google følger i Facebooks fodspor med ’similar audiences’

Similar audience hos google

Googles annonceplatform, Google AdWords, åbner for en ny mulighed, der kan hjælpe annoncører med at nå endnu flere kunder. Der er tale om ’similar audiences’, som meget minder om den funktion i annoncering hos Facebook, der hedder ’Lookalike Audiences’ eller ’kopimålgrupper’ på dansk.

Den nye måde at fange kunder på i Google AdWords kan være meget effektiv, fordi den gør det muligt at lave noget lignende remarketing til Google-brugere, du ikke i forvejen har kendskab til.

De virksomheder, som har været med til at teste denne funktion, har været meget glade for resultaterne, de har fået. Selvfølgelig fremhæver Google de bedste resultater, men Google skriver på sin AdWords-blog, at virksomheden John Deere oplevede en firdobling af sin click through rate og 31 procent flere konverteringer efter at have sat similar audiences op i Google AdWords.

De ligner dem, du kender

Remarketing handler om at ramme de kunder som allerede har besøgt ens side

Remarketing handler om at ramme de mennesker, der allerede har været inde og kigge på din hjemmeside. Som navnet antyder, handler similar audiences om at lade Google AdWords om at finde folk, der ligner dem, der har kigget på din hjemmeside.

Når du får besøgende på din side, ved Google en masse om, hvad de har søgt på, og med den viden sammensat med machine learning kan AdWords vise dine annoncer til folk, der minder om dine besøgende.

I blogindlægget om lanceringen af similar audiences eksemplificerer Google similar audiences med et hotel på Hawaii. Hvis du gerne vil annoncere for dette hotel på Hawaii, vil Google AdWords også vise annoncer til folk, der har søgt på ’fly til Maui’, ’vejret på Hawaii uge 29’ og den slags.

Selvom de Google-søgende ikke har besøgt hotellets side før, kan Google med en vis sikkerhed sige, at de vil være interesserede i at vide, at der er en god pris på hoteller i Hawaii. Det kan Google gætte, fordi hotellets besøgende også har søgt på ’fly til Maui’, og ’vejret på Hawaii uge 29’.

På den måde er der en vis overensstemmelse mellem hotellets besøgendes søgninger, og de similar audiences, der vil få vist annoncer med hotellet.

Facebook er der allerede

Og Facebook har faktisk været i gang med dette et stykke tid. Det er nogle år siden, Facebook lancerede kopimålgrupper, som i bund og grund kunne det samme, nemlig finde personer, som minder om en oprindelig målgruppe.

Facebook ligger inde med en masse data om sine brugere, og den viden har man altså i Facebook-regi kunnet udnytte til noget lignende et godt stykke tid.

Simpel tilføjelse til kampagne

Google adwords kan tilføje en kampagne similar audience

Har man fået lyst til at tilføje similar audiences til sin Google AdWords-kampagne, er det faktisk en relativt ligetil proces. Similar audiences tilføjes ganske simpelt til målgruppen for den kampagne, man gerne vil tilføje det til, og så kører den.

Er ens side i forvejen sat op til remarketing, vil en besøgende, som kommer fra similar audiences, automatisk blive rykket over i remarketing-listen. På den måde undgår man gengangere på sin målgruppelister.

Og som tiden går vil algoritmerne justere de similar audiences, der måtte få vist annoncerne, så de altid afspejler dine besøgende.

Det kræver et minimum på 1000 cookies og en vis ensretning i de cookies, før Googles algoritmer kan trække sammenfald ud og identificere similar audiences. Derudover er der, som det som regel er tilfældet med Google, nogle emner, Google ikke vil røre ved, og det gælder også similar audiences. Det er emner som tro, seksualitet og dele af emnet helbred.

Så lyder det måske som om, at ens lykke i Google AdWords er gjort, og det ser også ud til at være et godt nyt værktøj at lege med for annoncører. Dog skal en kampagne og en annonce være nøje gennemtænkt og meget veludført, før den rent faktisk får folk til at klikke på den og på den måde bliver potentielle kunder.

Vi kan hjælpe med at sætte din AdWords-kampagne op for dig, så den virker. Tag kontakt til os og lad os få en uforpligtende snak om, hvad vi hos OnlineSynlighed.dk kan gøre for dig.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen