Sådan øger du din organiske rækkevidde på Facebook

Raekkevidde
En lav rækkevidde på Facebook er noget af det værste virksomhedsejere står over for, når det kommer til deres virksomhedsprofiler på Facebook.
Kender du det? Du har brugt lang tid på at lave et super godt opslag. Eller også har du endelig taget mod til dig og fået lavet en live-stream eller video på din Facebookside. Dog bliver det eneste du møder på Facebook en mur af tavshed. Ingen reaktioner overhovedet.
Problemet ligger i at lav rækkevidde blokerer dit budskab i at nå ud til så mange, som du gerne ville.

Virksomheders opslag nedprioriteres

Facebook har de seneste år foretaget en del ændringer som nedsætter virksomheders organiske rækkevidde. Dette har de gjort for at vi skal blive bedre til at lave gode og engagerede opslag (og for at få os til at betale for bedre rækkevidde).

“As we roll this out, you’ll see less public content like posts from businesses, brands, and media. And the public content you see more will be held to the same standard — it should encourage meaningful interactions between people.”
Sådan sagde Mark Zuckerberg i januar sidste år i forbindelse med Facebooks nye store opdatering.
Opdateringen blev lavet med henblik på, at sætte familie og venner over virksomheders opslag i brugerens nyhedsfeed. Planen var, at bringe folk tættere på hinanden ved at rykke de ”støjende” videoer og irrelevant indhold ned af nyhedsfeedets rangstige – og det lykkedes.

Fald i organisk rækkevidde

Mange virksomheder har derfor siden oplevet en væsentlig nedgang i, hvor stor en rækkevidde deres opslag har fået. Det samme gælder også for henvisninger mellem linkede sites og Facebook, der også er faldet drastisk.
Facebooks algoritme nedprioriterer generelt set Facebook-sider der poster for sjældent. Faktisk viser undersøgelser, at man bør poste dagligt på Facebook for ikke at blive nedprioriteret og ”gemt væk” på Facebook.
Desværre er det heller ikke nok blot at poste en gang om dagen på din Facebook side. Det du poster skal også skabe engagement i form af likes, kommentarer og delinger for at give dig rækkevidde.
Ligesom at Google opprioriterer populære sider i sine søgeresultater, da det forventes at sige noget om indholdets kvalitet og relevans, så gør Facebook det samme. Likes, kommentarer og delinger medfører visninger i newsfeedet – det er sådan systemet fungerer.

Det kan altså virke svært at gennemskue, hvordan du som virksomhed skal navigere og opretholde din tilstedeværelse på Facebook, som groft sagt modarbejder din agenda. Men Facebook er stadig en af de vigtigste sociale medier at være på som virksomhed, når man ser på netværkets størrelse og potentielle rækkevidde, som giver enorme muligheder, hvis man vel og mærke bruger det rigtigt.

Måske poster du for sjældent, har for lavt engagement eller for få følgere? Det kan også være, at du blot mangler en god plan og strategi?

Her kommer 8 tips til hvordan du kan øge din organiske rækkevidde på Facebook.

  1. Skab omtale
  2. Drop links
  3. Vær unik
  4. Brug Video
  5. Stil spørgsmål
  6. Husk variation
  7. Hold det kort
  8. Det rigtige tidspunkt

1. Skab omtale

Dine følgere hænger ikke ud på Facebook, fordi de ønsker at købe noget af dig, men fordi at de vil underholdes. Dette betyder dermed, at dine opslag skal vække dine følgeres nysgerrighed.
Opslag med mange kommentarer, som skaber debat og dialog bliver altid belønnet af Facebook med større rækkevidde. Det fortæller nemlig, at du har noget spændende på hjerte, som får folk til at engagere sig og som skaber debat.

2. Drop links

Drops links
Facebook har til formål at holde følgerne på Facebook og ikke forlade den til fordel for andre sider som f.eks. Youtube. Så hvis du deler for mange videoer fra YouTube, eller i hvert eneste opslag linker til din egen hjemmeside, vil Facebook straffe dig med lav rækkevidde på dine andre opslag.
Læg derfor dine links i en kommentar under dit opslag – og helst kun hvis dine følgere efterspørger det.

3. Vær unik

Du vil gerne have dine følgere til at klikke ind på din virksomhedsprofil regelmæssigt for at interagere med dine opslag, men dette gør de ikke, hvis hvert andet af dine opslag handler om, hvad de kan købe af dig.
At lave spændende og engagerede opslag behøver ikke nødvendigvis at tage lang tid.
Lav en tilbagevendende uge-ting som fx ugens motivation, ugens vigtigste nyhed, ugens taknemmelighed eller noget helt fjerde. Det er kun din fantasi, der sætter grænsen for, hvordan du kan poste unikt indhold og differentiere dig fra resten.

4. Brug video

Brug video
Det har været almindelig viden længe, at videoindhold generelt virker bedst på Facebook, og flere undersøgelser viser, at video genererer op mod 60 pct. mere engagement end andre typer indhold. Derfor kan det godt betale sig at investere i professionel videoproduktion.
Næst efter opslag med video klarer opslag med spørgsmål sig bedst, efterfulgt af opslag med fotos og opslag med Giveaways.
Derudover viser det sig også, at Facebooks nyeste videofunktion, Live-Streaming, har en 6 gange så stor rækkevidde på Facebook som tekstopslag.
Live video er en fantastisk måde at interagere med dit publikum på og til at tiltrække nye følgere. Eftersom at Facebook Live stadig er et relativt nyt koncept, er folk stadig nysgerrige, og går aktivt på opdagelse for at finde livestreams. Det betyder, at du, hvis du sender live, har større chancer for at tiltrække helt nye folk end ved blot at skrive opdateringer og poste billeder.
Når du streamer live, giver det en uovertruffen interaktion, hvor seerne føler sig tættere på dig. De husker dig og ser, at du er til at snakke med. Hvis det gøres rigtigt, skaber du et indtryk og en troværdighed der er guld værd, og det er netop alfa og omega, når det kommer til god forretning.

5. Stil spørgsmål

Dialogbaserede opslag genererer i gennemsnit 50 % mere interaktion, end opslag der ikke indeholder spørgsmål. En anden fordel ved disse opslag er, at du viser, at du er interesseret i dine følgere og værdsætter deres mening.
Dog er det vigtigt, at du ikke stiller for komplekse spørgsmål, men derimod stiller spørgsmål, som er lette at svare på. Et eksempel kunne være: ”Hvilken It-gigant er bedst for dig, Apple, Google eller Microsoft?”. Dette spørgsmål vil de fleste være tilbøjelige til at besvare, da de fleste har en bestemt it-gigant de sværger til.
Fordelen ved dialogbaserede opslag er, at flere personer vil blive eksponeret for opslaget – selv dem som ikke følger din side.

6. Husk variation

Det er dødkedeligt kun at lave én form for Facebook opslag. Hvis du kun deler de samme ting, går du glip af en enorm rækkevidde.
Facebook kan godt lide variation, så forsøg at skifte i mellem at dele billeder, links og video.
En god hovedregel til variation i Facebookopslag er 30/60/10-reglen, som anbefaler at poste 30 pct. opslag, der linker til noget på din egen hjemmeside, 60 pct. opslag der omhandler andet end din virksomhed og 10 pct. opslag med fokus på at drive salg eller tilmeldinger.

7. Hold det kort

Lange tekstopslag på Facebook er svære at fordøje for brugerne, hvilket ofte medfører, at der hurtigt bliver scrollet videre. Undersøgelser viser at jo kortere et opslag er, desto bedre. Når det kommer til engagement klarer opslag, som holder sig inden for 50 tegn sig bedst.
Lad derfor hellere opslaget tale for sig selv ved at holde beskrivelserne så korte som muligt.

8. Det rigtige tidspunkt

Facebookbrugerne er generelt mest aktive mellem 21 og 23 om aftenen. Det kan have noget at gøre med, at konkurrencen mellem opslag er mindre eller, at de er mere modtagelige om aftenen, når dagens stress har lagt sig. Generelt viser mange analyser, at opslag postet uden for normale arbejdstider klarer sig bedst. Her skal du selvfølgelig huske at have din virksomheds specifikke målgruppe for øje, men det kan være et sted at starte hvis du ønsker mere respons på dine opslag.

 

Øget rækkevidde på Facebook handler om at skrive unikke, engagerede og spændende opslag, som får dine følgere til at interagere.
Hver gang dit opslag bliver delt eller kommenteret, er det et signal til Facebook om, at dit indhold er vigtigt – og dine opslag får dermed automatisk bedre rækkevidde. Det er kun små justeringer af dine opslag, som gør at dit budskab når ud til flere mennesker.

Det er bare med at komme i gang!

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

 

 

Julie Elkær

Julie arbejder med virksomheders øget online synlighed og rækkevidde på sociale medier, som eksempelvis Facebook, Instagram og LinkedIn. Herudover beskæftiger hun sig med content marketing, PR og kommunikation.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *