De famøse ’naturlige links’ – Sådan får du dem

Content MarketingDet helt store ”buzzword” inden for online marketing i 2014 var ’content marketing’.

Idéen er, at du laver indhold så godt, din målgruppe deler indholdet med deres venner og bekendte – og i øvrigt husker på dig, næste gang de står i en situation, hvor dit produkt eller din ydelse kan hjælpe dem.

Content marketing er derved en anden tilgang til annoncering end almindelig ”Push-annoncering”, hvor du afbryder brugeren med fx en popup-annonce, en TV-blok eller en annonce i Facebook-feedet. Content marketing er reklame pakket ind i hjælp til brugeren, således brugeren selv opsøger indholdet og deler videre.

Det lyder fantastisk. Og content marketing kan også være med til at sætte din virksomhed på landkortet – øge kendskabsgraden, skabe kunder, nyhedsbrevstilmeldinger og vigtige indgående links til din side.

Især det sidste er interessant at kigge på. Kommer links bare af sig selv i det øjeblik, du påbegynder din content marketing, således du slet ikke behøver bekymre dig om linkbuilding i fremtiden?

Ikke helt – men din content marketing har potentialet!

Content marketing – Ram den rigtige målgruppe

En forudsætning for at din content marketing bliver en succes er, den rammer en veldefineret målgruppe. Du skal vide hvem du henvender dig til for at have en chance for at lave et produkt, der hjælper målgruppen videre.

Derfor starter vi her – rammer dit indhold ikke målgruppen kan vi ikke bruge det til at skabe links.

Du har flere mulige kilder, når du skal finde ud af, hvilket stykke indhold du skal lave:

  • Keyword Planner
  • Mails fra dine kunder med spørgsmål
  • Data fra søgefunktionen på din hjemmeside
  • Spørgsmål i for a relateret til din virksomhed

At finde ud af hvem din målgruppe er og hvilke problemer de har minder om søgeordsanalyse inden for søgemaskineoptimering. Optimerer du mod de forkerte søgeord kan du have lavet nok så godt indhold, men der er bare ingen besøgende at hente.

Professionel outreach for flere henvisninger

Hvad der adskiller din content marketing-kampagne fra konkurrentens er din outreach.

Sandheden er, at de færreste hjemmesider begynder at linke til dig blot fordi, du har lavet et godt stykke indhold. Også selvom det er virkeligt godt.

I virkelighedens verden er du nødt til at bede om et link for at få det.

Du kan sætte denne proces med at bede om links – outreach – i system ved hjælp af fx Excel eller HubSpot.

Find ud af hvem der har mulighed for at linke til dig. Har du lavet et fantastisk godt stykke indhold til danske VVS’ere skal du skabe en liste over VVS’ere og deres e-mailadresser – herefter kan du påbegynde din outreach.

Vær opmærksom på, du for de flestes vedkommende ikke får svar første gang.

Et svar kan sagtens forudsætte flere mails og måske endda et telefonopkald. Men husk, at des flere gange du forsøger, des flere vil også tage din henvendelse seriøst og ultimativt give dig, hvad du er ude efter; et link.

Hvis arbejdet med at finde ud af hvem du skal skrive med er overvældende kan du med freelance-portaler som Freelancer.com, Elance.com eller Upwork.com finde billige freelancere, der kan hjælpe dig. Det er personer, der ikke taler dansk, så du skal definere din opgave godt nok til at fx en filippiner kan hjælpe dig med at grave alle danske VVS’ere og deres e-mailadresser frem.

Det kan i praksis sagtens lade sig gøre – vi har gjort det før. Med denne metode ender du ud med en præcis liste over mange hundrede, undertiden tusinde, mennesker, du kan henvende dig til. Din succesrate behøver ikke at være så høj igen før du får mange autoritære og stærke indgående links til din side!

Bed om henvisninger, ikke links

I dit outreach-arbejde får du en større succesrate ved ikke at bede om links, men ved at foreslå en henvisning til din side med det formål at hjælpe målgruppen.

I praksis er der stor forskel på hvor mange links du får med de to følgende skabeloner:

Hej

Jeg har lavet den her grafik: xx.dk/grafik

Jeg synes du skal linke fra din side, da den er relevant for din målgruppe.”

Og:

Kære Søren

Jeg stødte på din side, da jeg Googlede problemstillingen at danske VVS’ere skal kunne bevise deres arbejde for arbejdstager.

Med baggrund i branchen har jeg sat mig for at hjælpe VVS’erne med problemstillingen.

Din grafik har her været en hjælp – tak for det!

Du kan se den færdige grafik her: xx.dk/grafik

Hvis du har 2 minutter vil jeg gerne høre, hvad du tænker om den – og om den eventuelt er værd at henvise til fra din side, så den kommer ud til flere i målgruppen?”

Du kan sagtens vente med at bede om en henvisning, til du er en mail eller to inde i samtalen. Des senere du beder om noget fra den anden part, des mere sandsynligt er det også, at du får det.

Husk remarketing, når du skal tjene penge på arbejdet

Vi har tidligere skrevet om remarketing i forbindelse med din content marketing på OnlineSynlighed.dk. Det er så vigtigt, vi gerne vil slå på det igen.

På din kampagneside kan du med fordel lade brugeren tilmelde sig et nyhedsbrev. På den måde har du accept fra potentielle kunder til at markedsføre dine produkter. Fordi at de potentielle kunder kender dig fra din content marketing, hvor du forhåbentligt har hjulpet dem videre med en problemstilling i deres liv, er de positivt indstillede overfor dig.

Udover nyhedsbreve skal du også overveje remarketing.

Ved at placere en cookie på kampagnesiden er det muligt at markedsføre mod dem der har været inde på siden. Du kan markedsføre på medier som Twitter, Facebook og AdWords – vi anbefaler i OnlineSynlighed.dk især de sidste to. Du kan se hvilke kanaler du kan udøve remarketing på her.

Med remarketing laver du billig og målrettet annoncering mod netop de personer, der har set dine kampagner – du kan derfor også med fordel målrette dine budskaber til at passe med dette. Brænd ikke dine broer med almindelige tilbud og kedelige mails, men hold fast i den kommunikationsstil, du med din content marketing har anlagt.

Content marketing kan være vejen til flere kunder hver eneste uge og måned fremadrettet, hvis du gør dit arbejde godt – finder den rette målgruppe, laver et dygtigt outreach og er ferm med dine nyhedsbreve og remarketing. Det meste kan automatiseres.

Du skal blot sidde klar, når telefonen ringer.

John Nielsen