SEO og content marketing – Sådan spiller de to sammen

SEO og Content Marketing: Maksimer ROI på content marketing med SEO

SEO og content marketing – Sådan spiller de to sammenContent marketing er tankegangen om, at du som virksomhed skaber godt indhold. Indhold så godt, at din målgruppe villigt deler det med deres omgangskreds og tænker på din virksomhed næste gang, de skal løse en problemstilling, der gør brug af jeres produkt.

Det lyder godt – men i praksis er det sværere end som så at gennemføre. Selv hvis du finder det rigtige emne at fokusere din kampagne omkring og de rigtige kanaler at promovere dit indhold gennem, kan du risikere at glemme den måske vigtigste del – kampagnens SEO!

SEO er hvad der får din kampagne til at ramme den rigtige målgruppe også på sigt gennem de organiske kanaler. Det er derved også hvad der sikrer, at din content marketing kampagne over tid leverer leads til din virksomhed måned for måned, uge for uge og dag for dag, fordi at dine potentielle kunder bliver ved med at finde dig.

Vi har i OnlineSynlighed.dk erfaring med at binde content marketing sammen med den vitale søgemaskineoptimering. Vi arbejder blandt andet med:

1 – Find ud af, hvad dine potentielle kunder søger efter

Content marketing er kun effektivt, når det hjælper dine potentielle kunder med en af deres problemstillinger. Det vigtigste punkt i en kampagne er derfor også det første – at finde ud af, hvad din målgruppe ønsker hjælp til.

Her har du to værktøjer, der kan hjælpe dig.

Det ene er at spørge din målgruppe. Send en mail ud til dine kunder og hør, hvad du kan hjælpe med. Ring til nogle af dem. Spørg dem, når de alligevel er i gang med at handle hos dig.

Den anden metode – den mest databaserede og den, du kan gå i gang med her og nu – er at se på, hvad dine potentielle kunder søger efter.

Den bedste kilde er søgefunktionen på din side, hvis du har sådan en. Se hvad dine brugere skriver i søgefeltet. Ofte er det spørgsmål til produkter og problemstillinger. De spørgsmål, du får flest gange, er også de, du kan lave en succesfuld content marketing kampagne ud af.

Har du ikke en søgefunktion – eller er der ikke nok data til at basere en hel content marketing kampagne omkring det – kan du også benytte dig af søgeordsværktøjer. Det er værktøjer som Keywordtool.io, Google Keyword Planner og Ubersuggest, du også ville bruge til almindeligt SEO-arbejde.

Vi har i OnlineSynlighed.dk tidligere skrevet om 5 smarte værktøjer, du kan bruge til søgeordsarbejdet. Læs den artikel ved at følge linket.

Med en god søgeordsanalyse, lig den du ville lave for almindeligt SEO-arbejde, får du en prioriteret liste over vigtige søgeord.

Brug den til at lave en plan for dine content marketing kampagner – find ud af hvilke spørgsmål, du vil besvare hos målgruppen. Skyder du i blinde med dine spørgsmål vil din målgruppe være meget mindre og din ROI på dit content marketing-arbejde vil falde markant.

Husk på, at din målgruppe altid vil reagere på indhold, der besvarer spørgsmål omkring:

  • hvad målgruppen er bange for og frygter
  • hvad målgruppen interesserer sig for og gerne vil vide mere om
  • hvad målgruppen søger løsninger på
  • og hvad målgruppen drømmer op at opnå eller opleve

Finder du spørgsmål at besvare inden for en af de fire emner har du fundamentet til en succesfuld content marketing kampagne – boostet af SEO.

Du kan passende også bruge tid på at finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig online. Når du har lanceret din kampagne kan du tage fat i relevante sider og spørge, om de ønsker at linke og henvise til din guide. Hjælper guiden målgruppen er der gode muligheder for at få stærke og autoritative links i din branche fra fx fora, linksamlinger, ressourcesider og lignende. Husk, at du hjælper din målgruppe. Når du hjælper og ikke i første omgang sælger får du også ofte et ja, når du beder om en henvisning til dit gode indhold.

2 – Remarketing til at holde fast i dine kunder

Skridt nummer 1 er at finde de rigtige spørgsmål at besvare – og lave det indhold, der hjælper målgruppen. Det indhold kan være tekst, video, grafik, lyd eller noget helt femte og nyt.

Skridt 1 er derfor også det svære.

Men det er først med skridt 2, 3 og 4, at du begynder at se et afkast af dit arbejde.

Først og fremmest skal du sikre, dine remarketing-kampagner kører. Med remarketing annoncerer du specifikt til dem, der har set dine content marketing-kampagner – fx ved hjælp af e-mailmarketing, Facebook-annoncer, annoncering på display-netværket gennem AdWords eller Twitter.

Fordelen ved remarketing er, at du alene rammer de, der kender dit brand og din virksomhed i forvejen. Fordi de kender dig gennem din content marketing er det forhåbentligt også personer, der har et godt indtryk af din virksomhed.

Dine content marketing-landingssider bør give brugeren en mulighed for at afgive sin e-mailadresse – enten for at få opdateringer eller mod at få en guide, rabatkode eller andet. På den måde har du både din e-mailliste samt publikum på display-netværket og Facebook at markedsføre dig overfor.

Har du først sat dine remarketing-kampagner op kræver de kun lidt løbende indsats. Du kan sætte dine cookie-tider til at den besøgende kun får vist annoncer de første 14 dage efter at have besøgt din side – når kampagnerne er sat op vil dine annoncer således hele tiden blive vist for dem, der har udtrykt interesse i produktet inden for en tidsramme, hvor det er sandsynligt, de vil konvertere.

Des bedre en content marketing-kampagne du har lavet, des mere får du ud af din remarketing, da din målgruppe bliver større.

Det er også derfor, det er så vigtigt at vælge de rigtige søgeord som forklaret i skridt 1. På den måde bliver din målgruppe hele tiden større, selv efter du er stoppet med at promovere den enkelte kampagne og er rykket videre til den næste. Content marketing har potentiale til at forbedre din ROI hver eneste måned, hvis blot dine kampagner er sat op rigtigt fra starten af.

3 – Vær klar med tilbud, der får din målgruppe til at reagere nu

Du har nu lavet et stort stykke arbejde for at samle mailadresser ind, opbygge en stor målgruppe til dine remarketing-kampagner – nu er du klar til faktisk at tjene penge på din målgruppe.

Nu har du mulighed for at sende en mail ud med et produkt, der løser et problem for målgruppen.

Integrerer også salgsannoncen i dine remarketing-annoncer.

Kør en samlet remarketing-annonce for hele din e-mailliste på Facebook, så målgruppen bliver ramt på flere flader.

Nu er det din kampagne for alvor står testen – har du en målgruppe, der har et godt indtryk af dig, som tror du kan løse deres problemer og som er klar til at tage pungen op for at lade ord blive til handling?

Giv et incitament til at handle lige nu fremfor i næste uge. Det kan være rabat, en speciel version af produktet eller noget helt tredje. Det vigtige er, du ikke giver din målgruppe mulighed for at udskyde beslutningen i en uge – for så udskyder din målgruppe også beslutningen uge for uge, måned for måned.

Husk, at selve content marketing-kampagnen ikke nødvendigvis handler om dit produkt. Formålet med kampagnen er at løse et problem for målgruppen, der relaterer sig til din virksomhed, men ikke nødvendigvis (oftest) ikke involverer dit produkt. Du kan først pushe dit produkt med succes, når målgruppen inden for din niche opfatter dig som en autoritet og har tillid til din virksomhed.

Heri ligger også en af de store fejlkilder. Virksomheder der laver en content marketing-kampagne for at skabe en positiv ROI inden for få uger får sjældent held med det. Content marketing er en investering.

ROI på content marketing er målbar og tallet bliver højere og højere. Men i modsætning til almindelig annoncering på Google AdWords eller Facebook skal du ikke skabe et positivt afkast øjeblikkeligt. Det positive afkast skabes over tid og med mange succesfulde content marketing-kampagner.

Det fører os videre til næste punkt:

4 – Hav en plan for at blive ved – mere content marketing er bedre SEO

Sidste punkt er lige så vigtigt som første punkt (som var søgeordsanalysen).

En veludført content marketing-kampagne bliver ved med at generere leads, indgående links og salg i din virksomhed. Din målgruppe finder stadig dit indhold, når de søger efter løsninger på deres problemstilling – du har jo gjort forarbejdet godt og lavet et stykke indhold, der rammer målgruppens søgeord.

Herefter er det ”simpel matematik” – des flere gode kampagner du har, des flere leads og salg vil det også skabe i din virksomhed.

Derfor skal du i gang med den næste kampagne.

Du kan med fordel sætte det i din kalender, at du hvert kvartal skal lancere en ny kampagne. En ny kampagne, der med svar på din målgruppes spørgsmål er med til at øge den ”passive” tilførsel af leads og omsætning fra content marketing hver måned.

Content marketing er først for alvor en god forretning et år efter, du har lavet dine kampagner – for her skaber kampagnerne uden løbende arbejde stadig omsætning i din virksomhed.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at skabe succesfulde content marketing-kampagner – kombineret med vores speciale inden for SEO sikrer vi dig positiv ROI på din indholds-investering.

Tag kontakt til os på 70 13 63 23 eller mail@onlinesynlighed.dk for en uforpligtende snak om mulighederne for et samarbejde!

 

John Nielsen

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
John Nielsen
0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *