Panda & Penguin

Panda og Penguin er ikke glemt: Næste kørsel er lige om hjørnet

Panda & PenguinI slutningen af 2014 blev vi sidste gang ramt af henholdsvis en Panda-opdatering og Penguin-opdatering i søgeresultaterne.

For begges vedkommende var det langt fra første gang, det skete – den ældste af de to, Panda, er nu oppe i en 4.1-version, hvis vi bruger Googles egne tal.

Og det kommer til at ske igen. At det er nogle måneder siden vi sidst har haft en Panda- eller Penguin-opdatering betyder ikke, Google er færdige med at køre filtrene gennem søgeresultaterne – det betyder blot, at den næste opdatering næppe er særligt langt væk.

Panda og Penguin er filtre, der hver har deres fjende – for Panda er det tomme side og dårligt indhold, mens Penguin går efter de ringe og irrelevante links.

Sidder du allerede nu og sveder over udsigten til en kommende opfriskning af de to filtre bør du læse videre – det er nemlig muligt stærkt at mindske ens risiko for at blive en af de, der går tilbage på dem!

Sådan undgår du Panda

Panda-opdateringen sigter dårligt indhold, ”content farms”, tomme sider, tomme domæner og andre resultater, der får brugeren til at bruge ”Tilbage”-knappen i browseren.

Du kan tage en række skridt for at undgå, du bliver ramt – såsom:

  • No-index kategorisider, forfatter-sider, tag-sider og lignende, hvis du bruger WordPress – med mindre du er bevidst om hvordan du bruger siderne og hvordan de giver værdi til brugeren
  • No-index eller fjern helt tomme sider på domænet – ”Ikke fundet”-sider, sider uden tekst og lignende
  • Sørg for at der ingen døde links er på siden – det er en ultimativt ringe brugeroplevelse og du har en masse tomme sider, Google forsøger at indeksere
  • Læs dit indhold igennem – er det skrevet for at hjælpe brugeren, eller er det skrevet ’bare for at skrive noget’? Hvis det sidste, så skal du overveje enten at fjerne teksten eller få den omskrevet, således den faktisk hjælper brugeren videre

Panda-filteret går sidens tekstindhold igennem og vurderer – i samspil med Googles andre parametre – om det er værd at sende besøgende til. Sørg for Google-botten bliver glad for har noget at læse. Så bliver du heller ikke det næste offer.

Sådan undgår du Penguin

Penguin ser slet ikke på dit indhold – eller din side i det hele taget. Penguin kigger i stedet på, hvilke links, dit domæne har.

Kommer de links fra relevante og autoritære domæner – eller er det tydeligt, det er links, du selv har skabt for at manipulere med søgeresultaterne (black hat linkbuilding)?

Hvis Panda-opdateringen vurderer, du har forsøgt at omgå reglerne bliver du prompte straffet – på trods af, din side måske er det bedste, Google har at vise frem på side 1.

Ligeledes kan du tage en række præventive skridt for at forhindre, du skulle blive ramt af en flyvende pingvin:

  • Byg ikke links til din side, du ikke ville være stolt over at vise frem
  • Hold løbende øje med dine indgående links ved hjælp af fx Ahrefs.com og reager med at skrive til webmaster eller disavow, hvis der kommer noget, du ikke kan stå inde for
  • Har du tidligere lavet ringe linkbuilding, så forsøg at fjerne de gamle links – og hvis ikke det kan lade sig gøre, så disavow en gang til
  • Undlad at lave for mange kommentar-links, signaturlinks, pressemeddelelseslinks, gæsteartikel-links og andre områder, hvor Google er særligt opmærksom på muligheden for rendyrket linkbuilding og spam

Er du først blevet ramt af Googles Penguin kan det tage lang tid at komme tilbage i søgeresultaterne – hvis det da nogensinde sker. Google bestemmer ultimativt spillereglerne og har du overtrådt dem en gang ser det ikke godt ud. Du kan disavowe alle dine dårlige links og sige undskyld, men tror Google ikke på dig kommer du ikke tilbage til de gratis besøgende fra Googles søgemaskine.

Kommer der flere dyr fra Googles Zoo?

Udover Googles Panda og Penguin har vi faktisk allerede fået en opdatering – Hummingbird. Dette var dog i mindre grad en ’straffende algoritme’ og i højere grad en opdatering, der hjalp Google med at forstå hvad brugeren faktisk søger efter.

Derved dog ikke sagt, Google ikke kan lukke flere dyr ud for at korrigere indsatsen hos webmastere over hele verden. Panda har sat fokus på dårligt indhold og tomme sider; Penguin satte fokus på ringe links og spam – hvad mon det næste dyr kommer til at bringe til menuen?

Er jeg nået hele vejen med godt indhold og relevante links?

Har du brugt tid på at skrive godt indhold, der hjælper brugeren videre, og som helt af sig selv tiltrækker de gode links er du kommet et godt stykke af vejen.

Men søgemaskineoptimering er mere end ”blot” tekst og indhold.

Du skal også sikre, at:

  • Din side kan benyttes såvel på computere som mobiltelefoner med fx et responsivt webdesign
  • At din side indlæser hurtigt og derved giver brugeren en god oplevelse
  • At din side er nem at navigere rundt på, så brugeren finder, hvad denne leder efter
  • At du ikke har for mange reklamer, der forstyrrer brugerens færd på siden (især over folden er det farligt at have for mange reklamer)
  • Og mange, mange flere ting

Med godt indhold og links er du kommet langt – men glemmer du det responsive webdesign og den hurtige server i processen kommer du alligevel ikke op som #1 i søgeresultaterne.

Sådan måler du, om du er gået tilbage

Et lille fald i trafikken betyder ikke, du er faldet tilbage i søgeresultaterne. Det kan ligeså vel være fordi, det er weekend eller sommerferie, eller fordi solen står på himlen for første gang i foråret.

Ved at opsætte rank-tracking på dine vigtigste søgeord har du mulighed for at verificere, om du er faldet (eller steget) – eller om det blot er danskerne, der har forladt deres computer, som grunden til at du ikke får flere besøgende lige nu.

Du kan bl.a. benytte danskudviklede værktøjer som AccuRanker eller TinyRocketLab til formålet. Alternativt findes også Advanced Web Tracker. Alle tre er cloud-baserede programmer, du således ikke skal downloade til din egen enhed.

Du kan også hurtigt danne dig et overblik over din sides status i søgeresultaterne med SearchMetrics overbliksvisning, du ser, når du indtaster din egen URL i søgefeltet på SearchMetrics.com efter at have lavet en gratis konto.

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *