Nej, chef – SEO er IKKE spam!
Planen er klar. Med en dedikeret indsats er det muligt at rykke forretningsvitale søgeord helt op i toppen af søgemaskinerne og åbne sluserne for den gratis trafik, der skaber penge i kassen.
Men efter at planen kom op og blev vendt blandt cheferne skete der noget. De tror, SEO handler om spam. Det er noget voodoo. Og nu ser din plan ud til at blive lagt på hylden.
Det kan du som en engageret medarbejder naturligvis ikke acceptere, for du vil jo firmaet det bedste. Men hvordan er det lige du får din chef til at indse, investeringen i SEO kan være den bedste, han nogensinde kommer til at lave i virksomheden?
Det vil vi gerne give et par fifs til!
Angrib fortiden – fortæl, hvad du laver
Det er næppe fordi din chef ikke kan lide dig, han stiller sig på bagbenene overfor at skulle bruge penge på søgemaskineoptimering. Det hænger mere sammen med, at SEO tidligere har været noget, der mindede mere om webspam end om at hjælpe brugeren videre. Sådan var SEO tidligere, for det var det mest kosteffektive.
Sådan er det bare ikke længere.
Kosteffektiv SEO i dag er at skabe et godt resultat for brugeren, at skabe en fornuftig arkitektur på siden, at skabe en responsiv side, at gøre opmærksom på siden ud ad til og at sørge for virksomhedens tjenester og produkter præsenteres efter samme sprog og med samme ord som de potentielle kunder benytter i deres søgning.
Fortæl din chef om de fejl, du vil rette på websidens arkitektur. Fortæl hvordan der er et mismatch mellem hvad folk søger efter og hvad I tilbyder. Og fortæl hvordan en dedikeret indsats kan skabe resultater, der giver penge i virksomheden dag efter dag, måned efter måned. Forklar, at SEO ikke længere handler om at skabe flest suspekte links på kort tid.
SEO er en del af hele virksomheden
Ligeledes er det vigtigt at lægge vægt på, hvordan SEO ikke er noget du ene mand kan klare. Det er – eller bør i hvert fald være – en integrereret del af hele virksomheden. PR-holdet i virksomheden kan skabe meget mere værdi, hvis du som SEO-mand er med inde over processen til at maksimere værdien af det arbejde, der alligevel skabes.
Og er der noget en chef vil lytte til, så er det hvordan han kan få bedre resultater ud af de ressourcer, der allerede nu smides i virksomheden.
At have dig som SEO-ansvarlig med inde over ikke blot pressearbejde, men også design af hensyn til arkitektur, programmering af hensyn til fx de mobile besøgende og andre online-aspekter af virksomheden giver et samlet boost til virksomheden.
Sæt tal på
Sidst, men ikke mindst, er det altid en god idé at visualisere hvad din indsats i SEO kan generere af resultater. Vis med grafer hvordan det vil være muligt at rykke søgeordene op, hvad det vil betyde i forhold til besøgende og endnu vigtigere – hvad det vil betyde i forhold til ekstra omsætning i din virksomhed!
Din chef tænker på virksomhedens bedste. Dit forslag om mere søgemaskineoptimering passer perfekt til dette – det vil chefen også se, når du præsenterer de rette argumenter.
DK-31929407