Er flere hjemmesider godt for din online synlighed?
Det kan være fristende at have flere forskellige hjemmesider til ens virksomhed – særligt når det gælder om at fylde mest muligt i søgeresultaterne. Det er dog ikke let at administrere to eller flere forskellige hjemmesider, når man gerne vil have dem til at ranke højt i søgeresultaterne.
Hos OnlineSynlighed.dk har vi selv flere websites, som vi bruger til at markedsføre vores ydelser. Selvfølgelig fylder søgemaskineoptimering og annoncering på de sociale medier meget på OnlineSynlighed.dk, men vi vil også gerne markedsføre vores andre ydelser. Dette kan eksempelvis være online reputation management, som også har sin egen landingsside på vores primære side. Derudover har vi også hjemmesiden www.online-reputation-management.dk – altså en hel hjemmeside, der omhandler denne ene ydelse, og som har til formål at vise, at vi er eksperter på området.
Vi er ikke de eneste, der har set lyset i denne mulighed, hvor man altså spreder sine forretningsområder over flere domæner. Der er flere og flere virksomheder, der gør dette. Derfor kigger jeg i det følgende nærmere på både fordelene og ulemperne ved at bruge flere sider.
Fordele ved at have flere hjemmesider
For virksomheder med mange forskellige forretningsområder, kan det være fordelagtigt at fordele disse på flere forskellige domæner. Ved at opdele forretningsområderne, kan du lette navigationen for dine besøgende. Det bliver altså mere overskueligt for dine besøgende, når der er færre forretningsområder og ydelser, som de skal tage stilling til.
Har du mange forskellige forretningsområder eller ydelser, kan du altså med fordel fordele dem på forskellige domæner, som fokuserer på den enkelte ydelse eller forretningsområde.
Nogle virksomheder har hvad vi kan kalde en paraply-hjemmeside (på engelsk: Umbrella site). Altså en hjemmeside, som omfavner de øvrige hjemmesider, som organisationen administrerer. Dette gør Envato Market eksempelvis – fra denne hjemmeside linker de videre til deres øvrige hjemmesider, som har hvert sit fokus; temaer til forskellige CMS, plugins og kode til de forskellige CMS, videoarkiv, lydarkiv, arkiv med illustrationer og så videre.
Envato Market har altså succesfuldt lavet separate hjemmesider til deres forskellige forretningsområder. Når du klikker rundt på hjemmesiderne vil du nok også lægge mærke til, at alle undersiderne linker til hinanden via en fast menulinje. De forskellige hjemmesider bliver altså samlet under samme paraply: market.envato.com.
Fyld mere i søgeresultaterne
Der kan være flere formål med at sprede sine forretningsområder ud over flere domæner. Et oplagt formål er at fylde mere i søgeresultaterne. Jo flere pladser din virksomhed har i søgeresultaterne – fordelt over flere domæner, jo mindre plads er der til dine konkurrenter.
For at opnå dette drømmescenarie, kræver det dog en del søgemaskineoptimering på tværs af alle domænerne. Her er der flere faktorer, der spiller ind: godt, unikt indhold, besøgende på siden, en lav bounce rate, en stærk linkprofil m.m. Alle sider bør optimeres efter alle kunstens regler, når du arbejder med søgemaskineoptimering, hvis du vil have de forskellige hjemmesider til at ranke i søgeresultaterne.
Lykkes det vil du også opleve et stigende antal besøgende samt leads eller direkte køb. Sælger du de samme produkter eller ydelser på eksempelvis to hjemmesider, så husk at du aldrig må kopiere indholdet – mere om det senere.
Bliver det lettere for brugerne?
En væsentlig overvejelse, du bør gøre dig, hvis du overvejer at sprede dine forretningsområder ud over flere domæner, er, om det også giver mening for brugerne. Sælger du sko giver det eksempelvis ikke mening at flytte salget af tilbehør som såler, imprægnering og snørebånd over på et andet domæne.
Lige som når du optimerer dine landingssider, bør du altid tænke brugervenlighed. Er der tale om komplementære produkter, kan det være en fordel at holde dem på samme hjemmeside – særligt hvis du er interesseret i mersalg.
Tænk derfor i grupperinger af dine ydelser eller produkter. I stedet for at have en stor omfattende webshop eller hjemmeside med mange forskellige typer ydelser, kunne det så give mening at sprede dem ud? Også med henblik på at give dybere information om ydelserne eller produkterne.
Husk at linke mellem siderne
Som nævnt tidligere spiller linkprofilen en rolle for dine domæner. Spreder du dine forretningsområder ud over flere domæner, bør du lave links mellem siderne – ellers misser du en oplagt mulighed. Ved at linke mellem siderne, kan du være med til at styrke sidernes linkprofil hver især, men du kan også hjælpe brugerne videre, hvis siden, de landede på, ikke helt var, hvad de søgte efter.
Ulemper ved at have flere hjemmesider
Der kan være mange fordele ved at sprede sine forretningsområder over flere domæner, som beskrevet i det foregående. Men som jeg også allerede er kommet ind på, er det ikke nødvendigvis helt problemfrit.
Øget arbejdsbyrde
Som nævnt bør alle domæner være optimeret efter alle kunstens regler. Der skal tænkes søgemaskineoptimering ind i alle hjemmesiderne. Det betyder, at der skal skrives unikke SEO-tekster til alle siderne, der skal linkes til flere forskellige domæner, og der skal eventuelt lægges en strategi for de forskellige profiler på de sociale medier. Lad mig uddybe i det følgende:
Lav unikke tekster
Du ved helt sikkert, at du ikke må kopiere andres tekster. Arbejder du med søgemaskineoptimering, så ved du også, at du skal skrive unikke tekster. Google straffer nemlig duplikeret indhold.
Beskriver du et forretningsområde på din paraply-hjemmeside, og gerne vil bruge den samme tekst på den separate side for forretningsområdet, kan det være fristende at kopiere teksten – for du har jo også selv skrevet den originale tekst. Det skal du dog holde dig fra!
Brug i stedet lidt tid på at omskrive teksten – ikke blot enkelte ord, men så det er en ny tekst, der grundlæggende handler om det samme. Og husk også at bruge de søgeord, som du vil findes på!
Fordel linkbuildingindsatsen
En stærk linkprofil bidrager til bedre placeringer i søgeresultaterne. Når du kun har én side, er der ingen tvivl om, at din linkbuilding-indsats skal målrettes denne. Men hvordan skal fordelingen være, hvis du spreder dine forretningsområder ud på flere sider?
Læg en strategi for, hvordan du fremadrettet vil håndtere linkbuilding-indsatsen. Skal alle siderne have samme fokus, eller er der en side, der skal have større fokus end andre?
Strategi for de sociale medier
De fleste virksomheder har i dag en eller flere profiler på de sociale medier. Fordeles forretningsområderne over flere forskellige domæner, skal de så hver især have en profil på eksempelvis Facebook?
Vælger du at have forskellige profiler til de forskellige hjemmesider, så sørg for at lægge en strategi for de forskellige profiler. Strategien kan være en nødvendighed for at du husker at holde liv i de forskellige profiler – og så er det et godt redskab til at være på forkant med de kommende opslag, der skal laves.
Husk at pleje og vedligeholde alle domæner
Uanset om du har ét, fem eller ti domæner til dine forretningsområder, skal du sørge for at vedligeholde alle hjemmesiderne. Siderne skal holdes opdateret i forhold til indhold, men også i forhold til CMS’et. For eksempel skal plugins holdes opdateret, der skal tages backup, og så skal der løbende optimeres landingssider, indlæsningshastighed og meget mere.
Er du fristet til at sprede dine forretningsområder ud over flere forskellige domæner så husk, at det er tidskrævende at vedligeholde de forskellige hjemmesider – også i forhold til SEO, annoncering og andre markedsføringstiltag.
Er du i tvivl om, hvorvidt du skal have flere hjemmesider, så prøv at lave en cost/benefit-analyse. Hermed kan du få et indblik i om din investering i flere sider kan betale sig.
Har du brug for hjælp?
Hos OnlineSynlighed.dk er vi klar til at hjælpe dig, uanset om du kaster dig ud i at sprede dine forretningsområder over flere sider eller om du vil optimere på én hjemmeside. Vi har en 360 graders tilgang til online markedsføring, og kan hjælpe dig med både strategi, annoncering, SEO og udvikling af nye hjemmesider.
Har du flere forskellige domæner, og synes det er besværligt at holde alle hjemmesiderne opdaterede, så tag et kig på vores WordPress-serviceaftale – så tager vi os af alt det kedelige, så du kan fokusere på din forretning.
Kan vi hjælpe dig med noget? Så udfyld kontaktformularen herunder, så kontakter vi dig.
DK-31929407