Panda-opdatering i juni 2015 – Er din side klar?

Panda-opdatering i juni 2015 – Er du klar?Googles Gary Illyes fortalte til Search Marketing Expo i Seattle 3. Juni, at vi i løbet af et par uger kan forvente at se næste Panda-filter blive trukket igennem søgeresultaterne.

Sidste Panda-opdatering fik vi i september 2014 og det er således vel over et halvt år siden. Det er ikke mange uger siden Google var ude at fortælle, de ønskede at køre Panda-filteret oftere, da det overordnet har været en succes.

Panda-algoritmen har fokus på sider med lav kvalitet, tomme sider, sider der ikke kan læses af Google, duplicate content og andre problemer, der relaterer sig til dit indhold og on-page SEO.

Derved er Googles Panda ikke at forveksle med Penguin, der har fokus på hvilke indgående links, du har til din side. Har du lavet linkbuilding, som er i ringe kvalitet, behøver du ikke at frygte for Panda – til gengæld bør du skælve, når ordet Penguin bliver bragt op.

Er du klar til næste Panda-opdatering?

Spørgsmålet er nu, om din side er klar til at blive kigget igennem af en gal Panda. Hvis ikke har du stadig mulighed for at rette dine problemer forinden filteret bliver kørt igennem.

Det er for din virksomhed meget billigere at forebygge end det er at helbrede. Bliver du straffet efter Panda-algoritmen kan det tage fra uger til måneder forinden du får dine normale placeringer igen. Men retter du dine fejl forinden filteret køres igennem søgeresultaterne går du fri og kan fortsat se de organiske besøgende vælte ind på din side.

Især fire ting bør du have fokus på – 4 ting, du kan tjekke din side for her og nu:

Indeksering af tomme sider skabt af dit CMS

Bruger du Joomla, Drupal eller som OnlineSynlighed.dk WordPress som CMS (Content Management System) skal du være opmærksom på, systemet skaber ”tomme” sider helt automatisk.

En tom side kan være en kategoriside uden indlæg, en ”Tag”-side ligeledes uden indlæg, forfatter-sider med indhold der findes andre steder m.fl.

Med din robots.txt-fil i roden af din server har du mulighed for at bede Google om ikke at indeksere den type sider ud fra et URL-parameter – det fjerner effektivt også risikoen for, at en Panda straffer dig for siderne.

Duplicate content skabt af system eller dig selv

Duplicate content er det samme stykke indhold, der figurerer flere steder. Google ønsker kun at linke til ét stykke indhold én gang i sine søgeresultater. Pandaen målretter netop duplicate content blandt flere ting.

Du kan meget nemt tjekke, om du har duplicate content på din side. Tag et stykke af din tekst og søg efter den med gåseøjne omkring i søgeresultaterne således:

har-jeg-duplicate-content

Hvis der kun figurerer ét resultat er du ”home safe” – men er dit tekstindhold at finde flere steder har du duplicate content.

Duplicate content kan fremkomme både fordi du har kopieret teksten fra en konkurrent, nyhedssite eller lignende – men også dit CMS kan skabe duplicate content uden du har bedt om det.

Bruger du fx ikke ”Læs mere”-funktionen i WordPress kan dine indlæg læses i deres helhed både i kategori-arkivet, undersiden for indlægget og potentielt også forsiden.

Sider med lav kvalitet – høj bouncerate

Se din Google Analytics-data igennem for de sider, der har den højeste bouncerate.

Har du sider med en bouncerate på over 80 % bør du tage et kig på dine sider og se, hvad der kan forbedres. En høj bouncerate betyder, at den besøgende ikke fandt, hvad han eller hun ledte efter – og finder Google et bedre resultat at linke til i søgeresultaterne bliver din hjemmeside gelejdet ned.

De sider med den højeste bouncerate er dem, der potentielt kan rammes af et Panda-filter, der målretter ”dårligt indhold”.

Du er dog så heldig, at Google Analytics er en fantastisk kilde til at finde ud af, hvad der på din side fungerer – og lige så vigtigt, hvad der jf. Bounceraten ikke fungerer, som du så har mulighed for at rette.

Sider uden indhold Google kan læse

Har du underside hvis eneste indhold er fx en embedded video fra YouTube eller Vimeo bør du tilføje mere indhold i form af indekserbar, unik tekst.

Videoer fra både YouTube, Vimeo og andre tjenester embeddes som udgangspunkt på din side som Iframe. Det betyder, du ”låner” plads ud på din side til YouTube. Google kan ikke se, hvad du låner pladsen ud til – det er således et usikkerhedsparameter for søgemaskinen, der ønsker at vide, hvad den sender sine besøgende til.

Med tekst har du mulighed for at forklare hvad siden og videoen handler om – det minimerer, hvis ikke det fjerner, risikoen for et ”slap on the wrist” fra Pandaen her.

John Nielsen