online marketing strategi

Derfor bør din SEO-strategi være dynamisk

SEO-strategiGoogles algoritmer kan ændre sig – og det samme kan hvilke søgeord, der for dig og din virksomhed er profitable at jagte.

Et søgeord kan sagtens have mange søgninger, men give få konverteringer – mens et søgeord med markant færre søgninger med flere konverteringer kan bidrage mere positivt til din bundlinje samlet set.

Derfor er det også vigtigt, at du har en dynamisk tilgang til dit arbejde med søgemaskineoptimering. En tilgang, hvor du har mulighed for at ændre retning, når det er nødvendigt.

At være dynamisk er ikke lig med ingen plan at have. Med en velplanlagt SEO-strategi er du allerede kommet et godt stykke. Der er blot et par retningslinjer, du bør være opmærksom på og skabe din strategi efter – uanset, om du vælger selv at lave din søgemaskineoptimering eller om du benytter en professionel SEO-ekspert til at hjælpe dig.

Fokus på indtjening – ikke søgeord

En god SEO-plan indeholder først og fremmest de vigtigste søgeord og dine nuværende placeringer. De vigtigste søgeord er de, der relativt bringer mest omsætning ind i din virksomhed og ikke nødvendigvis de med flest søgninger.

Sagt på en anden måde: Dine søgeord er et middel til at opnå mere indtjening – og det er mere indtjening, der er det endelige mål.

Ved du allerede med data fra din hjemmeside hvad en konvertering er værd, fx fordi det er en webshop, bør du sætte denne data op mod dine søgeord. Du kan stadig se hvilke søgeord dine besøgende har brugt, når de kommer gennem Google AdWords. På den måde kan du se hvilke af dine søgeord, der ikke alene giver trafik – men også går ind og hjælper direkte på din bundlinje!

Brug tid på de, der besøger din side på 5”-skærm

Med dine gode tekster, dit arbejde med linkbuilding og dit arbejde med sociale medier og signaler forsøger du at ranke din hjemmeside på specifikke søgeord. Men det hjælper ikke noget, hvis din side er fjendtlig mod de mobile besøgende – og gør du ikke en aktiv indsats for at forbedre den mobile version er din side sandsynligvis fjendtlig lige nu. Passivitet her er ikke din ven.

Vi søger mere og mere med vores mobiltelefoner og vores tablets. For OnlineSynlighed.dk gælder det, at snart halvdelen af vores besøgende kommer fra en mobiltelefon eller en tablet. Derfor er det også vigtigt, at vores hjemmeside er responsiv. Det er den også – træk selv i din browser for at se det nu, hvis du ikke læser denne tekst fra en mobiltelefon eller tablet.

Google har meldt ud, de gerne ser alle sider være responsive. Det betyder at URL’en for din side er den samme uanset om det er en smartphone eller en stationær computer, der besøger siden. Elementerne arrangerer sig blot, så siden er læsbar uanset hvad.

Fra den 21. April 2015 vil der blive lagt endnu mere vægt på hvorvidt ens side er mobilvenlig direkte i søgeresultaterne – og allerede nu får sider, der er mobilvenlige, et positivt mærkat i søgeresultaterne. Dét giver besøgende.

Du har ikke råd til ikke at optimere til mobiltelefonerne – det er mere end halvdelen af din trafik, du aldrig kommer til at se.

Brug tid på stærkt indhold

En del af dine ressourcer bør dedikeres til at lave ressourcer – indhold – så gode, at de i sig selv tiltrækker links. Årsagen er simpel:

Uanset hvilken algoritmeændring Google laver handler det om at skabe et bedre resultat for brugeren af søgemaskinen. Uden brugere er der ingen til at trykke på AdWords-annoncerne og så tjenes der ingen penge for den amerikanske søgegigant. Godt indhold, din målgruppe responderer på og som naturligt tiltrækker sig links vil altid være et stærkt aktiv for din side.

Derudover kan du sagtens engagere dig i eksempelvis almindelig linkbuilding – men at have en dynamisk tilgang til SEO medfører, du ikke kan satse alt på ét bræt og at du skal have flere kanaler at trække på.

John Nielsen