SEO i 2016 – Vores forudsigelser
2015 er ved at gå på hæld og det samme er et spændende år inden for online synlighed og søgemaskineoptimering (SEO) i særdeleshed.
Googles ændringer har i løbet af året især handlet om fortsat at vægte godt indhold der hjælper brugeren videre. Det har også handlet om at blive endnu bedre til at definere, hvornår et link er godt og hvornår det ikke er. Og så har det også handlet om negativ SEO, da dårlige links i store mængder nu er en mulighed for ikke at bedre ens egne placeringer, men forsøge at jorde konkurrentens i stedet for.
Det er alle ting, vi i OnlineSynlighed.dk tror, vi kommer til at se mere af i 2016.
Men det er ikke det eneste.
Vi kommer her med vores forudsigelser for søgemaskineoptimering i 2016:
Brugerens oplevelse vil fylde endnu mere
Google får med tiden mere og mere data om, hvordan brugerne interagerer med vores sider.
SEO har derfor udviklet sig fra at handle om hvor mange gange et søgeord var nævnt på din side og hvor mange links du havde til, om du faktisk hjælper brugeren videre.
Det fortsætter i 2016.
Hvis dine besøgende bruger lang tid på din side, klikker rundt og engagerer sig og ikke klikker sig tilbage til søgemaskinerne for at finde et andet svar på deres spørgsmål kan du være sikker på kun at få flere besøgende.
Til gengæld vil en dårlig brugeroplevelse – eksempelvis fordi dit indhold er dårligt skrevet, din side indlæses langsomt, du har for mange reklamer over folden eller noget helt fjerde – slå endnu hårdere og gøre det kontinuerligt sværere for dig at ranke i de organiske søgeresultater.
Flere rich snippets i søgeresultaterne
Googles ”Knowledge Graph” og rich snippets i form af eksempelvis anmeldelser og priser fylder endnu mere i søgeresultaterne.
At Google på denne måde er begyndt at vise data og derved svaret på brugerens søgning direkte i søgeresultaterne er et brud på den årelange ”stille aftale” mellem søgemaskinen og hjemmesideejerne. Google indekserer hjemmesiderne mod at sende besøgende til dem. Nu indekserer Google hjemmesiderne og serverer selv svarende direkte i deres søgemaskine.
Det kommer næppe til at ændre sig foreløbigt.
Google tjener flere penge ved at holde brugerne direkte på deres søgemaskine – selvom det tidligere har været et kvalitetsparameter, at brugerne forlod Google.com så hurtigt som muligt for at komme videre til deres søgeresultater.
Som informationsside bliver det kun sværere at holde skindet på næsen fremadrettet. Står det til Google skal der gives svar på så mange spørgsmål som muligt direkte i søgeresultaterne, så brugeren ikke behøver at klikke sig videre. Også selvom det koster på indtjeningen for den enkelte hjemmesideejer.
Flere long tail søgninger
I takt med at vi får flere og flere søgeresultater og Google som søgemaskine leverer mere relevante resultater, får vi også flere ”long tail”-søgninger – de, der har 4 ord eller flere.
Long tail søgninger er guld værd for din forretning.
Når først en bruger med kommerciel hensigt bruger så mange søgeord er det fordi brugeren er klar til at købe. Den indledende proces i købsfasen er ofte meget generelle søgninger som ”fjernsyn” eller ”billige computere”.
Når først brugeren søger efter ”billige computere 13 tommer samsung” er det fordi, de nu ved hvad de vil have og er klar til at købe.
Hvordan får du så adgang til de mange long tail søgninger?
Det handler først og fremmest om indhold – og rigtigt meget af det. Med mere godt tekstindhold på din side er der større chance for, at du med dit indhold matcher præcis hvad brugeren søger efter. Brugergenereret indhold i form af kommentarer, anmeldelser, fora og lignende er også værd at overveje, da du her får de samme ord, brugerne søger med direkte på din side – helt automatisk.
Husk, at Google først og fremmest er en tekstbaseret søgemaskine. Du skal servere mere tekst!
Færre og stærke links giver resultater
Linkbuilding lever stadig i bedste velgående og er fortsat en essentiel del af søgemaskineoptimering. Vilkårene har dog ændret sig.
Det begyndte med Googles første Penguin tilbage i 2012. Denne algoritmeændring varslede nye tider og er siden blevet fulgt op af flere opdateringer.
Grundessensen er fortsat, at du skal fokusere på kvalitet og ikke kvantitet, når du forsøger at bygge stærke henvisninger til din side.
Med nyere opdatering udfører du tilmed linkbuilding med risiko for ikke at hjælpe din egen side, men i stedet for at skade den. Det har også været med til at føde en helt ny industri i form af negativ SEO, hvilket vi i OnlineSynlighed.dk håber, vi ikke kommer til at se mere af end vi har lige nu.
De gode links bygges ved hjælp af outreach, content marketing og netværk. Linkbuilding er vigtigere, end det nogensinde har været før, samtidigt med at sværhedsgraden også har fået en tak opad.
Mere AdWords i SERPs
Google er et børsnoteret selskab i USA. Aktionærerne har en forventning til, at selskabet tjener flere penge for hver måned, der gør.
99 % af Googles indtjening kommer fra AdWords. Hvis der skal vises bedre resultater og aktien skal fortsætte sin himmelflugt op ad er det derfor gennem AdWords. Den mest ligetil måde er at ændre søgeresultaterne, således at AdWords-resultaterne bliver endnu mere synlige på bekostning af de organiske søgeresultater.
Vi har set flere af sådanne ændringer de senere år. For at nævne et par stykker:
- Farverne er blevet udvasket, så det er svært at se forskel på organiske søgeresultater og annoncer
- Vi har fået fjernet authorship-markup, da billederne i søgeresultaterne tiltrak sig opmærksomhed på bekostning af AdWords-resultaterne
- Vi har fået ”indhent tilbud”-bokse og du har mulighed for at søge efter flybilletter og hoteller direkte i Googles søgemaskine fremfor at bruge en af flere portaler til formålet
Hvad Google vil gøre næste gang er svært at forudsige – men det har sandsynligvis til formål at få os til i endnu højere grad at klikke på AdWords-annoncerne. Det er til stor glæde for Googles aktionærer og AdWords-brugerne, men skaber en vis frustration hos de, der arbejder med at skabe det bedst mulige resultat for brugeren og derfor er afhængige af trafikken fra den organiske søgemaskine.
Mobil SEO bliver kun mere relevant
For år tilbage ramte vi punktet, hvor mere end halvdelen af trafikken til vores hjemmeside kom fra mobile enheder.
Vi køber stadig flere smartphones og tablets samtidigt med, at salget af desktop-computere og bærbare i bedste fald er stagneret. Denne trend kommer derfor ikke til at ændre sig.
Er din hjemmeside ikke responsiv taber du allerede nu penge og du har gjort det i lang tid. Der er ingen vej udenom.
For et par år siden skulle alle have deres egen app. Sådan er det ikke længere. Med HTML5 er det muligt at lave stærke web-apps og forbrugerne er generelt blevet mere skeptiske i forhold til hvilke apps, de installerer på deres telefon kontra hvad de blot kan køre i browseren.
Mobil bør i dag være din førsteprioritet. Det er nemt at få din side til at virke på en desktop-computer efterfølgende, men det er i dine brugeres mobiltelefon, at nøglen til vækst ligger.
En stor del af researchen op til købet af en produkt eller ydelse bliver lavet på en mobiltelefon. Hvis du ikke er med i feltet her har du ej heller chance for at stå med ordren i sidste ende. Et veloptimeret responsivt website – eventuelt i kombination med remarketing-annoncer på de sociale medier og gennem Googles Display-netværk er et stærkt aktiv for din virksomhed.
Større konkurrence indbyrdes
Vores sidste forudsigelse handler om konkurrence.
Nettet er en legeplads, der får flere og flere børn næsten hvert sekund. Konkurrencen på de søgeord du forsøger at ranke lige nu kommer ikke til at blive mindre, end den er lige nu. Tværtimod går det for relevante og indtjenende søgeord kun én vej og det er op.
Den større konkurrence betyder, at dit indhold skal være bedre, dine links skal være mere relevante, din side skal indlæse hurtigere, dine brugere skal klikke mere rundt og du skal nå bredere ud.
Det lyder som en stor opgave, og det er det også.
Men det er en opgave, du står til at omsætte mange penge på, hvis du tager udfordringen til dig og dedikerer de nødvendige ressourcer.
Det er lang tid siden du kunne ranke i toppen ’blot ved’ at kaste nok links og en høj søgeordsdensitet efter søgeordet. Heldigvis, synes vi hos OnlineSynlighed.dk.
Google er blevet en bedre søgemaskine og det tvinger os alle til at levere et bedre produkt til slutbrugeren.
Vi glæder os til SEO i 2016. Hvis du er interesseret i at stå som vinderen når året er omme er du velkommen til at ringe på 70 13 63 23 eller skrive til mail@onlinesynlighed.dk – vi vil gerne fortælle hvordan vi arbejder og hvad vi har mulighed for at gøre for din virksomheds toplinje.
DK-31929407