Den ægte (men skjulte) grund til at Google fjernede billeder i søgeresultaterne

Den ægte (men skjulte) grund til at Google fjernede billeder i søgeresultaterne

Den ægte (men skjulte) grund til at Google fjernede billeder i søgeresultaterneI sommeren 2014 annoncerede Google, at authorship billeder – billeder af dit ansigt i søgeresultater for de sider, du havde koblet sammen med din Google Plus-profil ville blive fjernet.

Kort efter blev ændringen også gennemført.

Forklaringen ud ad til fra Googles side var, at de ville rydde op i søgeresultaterne. Der var kommet for mange informationer og elementer ind i det verdensberømte minimalistiske design. Af samme årsag blev videosnippets fjernet for alle andre resultater end YouTube.com (ejet af Google) og få andre videotjenester som Vimeo.

”Oprydning af søgeresultaterne” er dog næppe grunden til at Google fjernede authorship billeder.

Et element, der da Google selv introducerede cirka et år forinden, blev promoveret som en hjælp til søgemaskinens brugere. En hjælp til at lade brugbart indhold stå ud. Og en mulighed for at lade relateret indhold fra den dygtige forfatter ligeledes stå ud i søgeresultaterne.

Et år efter var billederne i høj grad i brug både i de danske og udenlandske søgeresultater. Ofte var side 1 akkompagneret af 2-3 billede. Og så blev de fjernet fra den ene dag til den anden.

Den reelle årsag af simpel – Google tabte (mange) penge på authorship billeder!

CTR øges når indhold står ud

På side 1 er der 10 resultater. Hvis alle resultater ligner hinanden er du som bruger tilbøjelig til at trykke på nummer 1 eller 2.

Men hvis resultat nummer 3 er akkompagneret af et ansigt og stjerner under URL’en trykker du her i stedet.

Al data viser, at når dit søgeresultat på den ene eller anden måde står ud ved hjælp af rich snippets får du også flere kliks.

Dette faktum var også hvad Google brugte som lokkemad til at få webmastere over hele verden til at lave en Google Plus-profil og koble denne sammen med deres side.

Webmasteren blev lovet mere synlighed i søgeresultaterne og derved flere kliks for sit besvær med at sætte sammenkoblingen op mellem side og resultat.

Da Google fjernede authorship billeder sagde John Mueller, talsmand for Google, at ”det vil ikke koste webmastere CTR”. Det står i klar kontrast til at selvsamme John Mueller lovede flere kliks til webmastere som argument for at sætte det op.

Betyder dette, at John Mueller og resten af Google bare blev klogere?

Nej – de så bare, hvad det kostede.

En vinder kræver altid en taber

Når indholdet i de organiske søgeresultater står ud giver dette flere kliks. Det fortalte Google til at starte med, og det viser alle tests.

Men disse kliks kommer ikke ud af det blå – de bliver taget enten fra de andre organiske søgeresultater eller fra AdWords-resultaterne. Det sidste koster Google penge.

Vi, der arbejder med søgemaskineoptimering eller PPC-annoncering i søgemaskinerne, må ikke glemme Googles intentioner og mål.

Google er en børsnoteret virksomhed, hvis aktionærer forventer større og større omsætning og overskud (og derved udbytte) år får år, måned for måned.

Authorship billeder gjorde søgeresultaterne mere brugbare, men det kostede også kliks på annoncerne. Google havde intet valgt som en virksomhed, der skal stå til ansvar for aktionærer, der måske ikke er lige så langsigtede som stifterne af virksomheden er.

Ikke alene authorship billeder er røget på denne bekostning – de ellers brugbare video snippets i søgeresultaterne er også blevet skudt til højre.

Bortset fra videoresultater fra YouTube.com, der er ejet af Google.

De snippets er her stadig.

Der er stadig authorship billeder på visse videoresultater fra YouTube. Her en video af awardshow ifm. AminoTastic

Der er stadig authorship billeder på visse søgeresultater fra YouTube. Her en video af Awardshow ifm. AminoTastic.  (https://www.youtube.com/watch?v=bphauWeUkIE)

Authorship billeder fra Google+ består (endnu)

I Google’s organiske søgeresultater kan du stadig møde profilbilleder. Det kan du, når søgeresultatet er en statusopdatering fra en Google Plus profil.

Der er stadig authorship billeder søgeresultater fra Google Plus. Her en en opdatering fra OnlineSynlighed.dk

Der er stadig authorship billeder søgeresultater fra Google Plus. Her en en opdatering fra OnlineSynlighed.dk (https://plus.google.com/+OnlineSynlighedDk/posts/JdMq5LoRvSG)

Der er stadig authorship billeder søgeresultater fra Google Plus. Her en en opdatering fra OnlineSynlighed.dk's stifter John Nielsen.

Der er stadig authorship billeder søgeresultater fra Google Plus. Her en en opdatering fra John Nielsen.

Annoncer blender ind i søgeresultaterne

Google ændrer konstant på søgeresultaterne – både i forhold til hvem der ligger nummer 1 og nummer 10, men også hvordan søgeresultaterne præsenteres.

Kan Google tweake hvordan annoncerne ser ud, så blot en mikro-brøkdel flere brugere klikker på dem, betyder det mange millioner dollars i omsætning.

Derfor har vi set tweaks i søgeresultaterne – specifikt annoncerne – som:

  • Udfasning af den gule baggrundsfarve
  • Eksperimenter med ”Annonce”-mærkat til venstre for annoncen
  • Udfasning af skillelinje mellem annoncer og organiske resultater
  • Rich snippets direkte i annoncerne
  • Infoudvidelser, sitelinks, Google Plus-integration og anmeldelser direkte i søgeresultaterne
  • Rokering af annoncerne op og ned

Derudover har Google over det seneste år på dansk territorium lanceret Product Listing Ads (ofte forkortet PLA). Det er AdWords-annoncer for produkter med billeder direkte i søgeresultaterne. Billeder tiltrækker sig opmærksom og folk klikker på dem.

Det var jo, som nævnt herover, også grunden til at authorship billeder blev fjernet. Færre ansigter og flere indtægtsgivende produkter for Google.

Vi har også fået sammenligning af fly- og hotelpriser direkte i søgeresultaterne med Google som afsender. Dette er til stor frustration for hotel- og flysammenligningssider, rejsebloggere og lignende, men endnu en indtægtskilde for Google.

Vi forventer i OnlineSynlighed.dk snart at samme sammenligningstjeneste kommer til Danmark for så vidt angår forsikringer og lån – såvel forsikringer som lån kan du nemlig sammenligne direkte fra de største udbydere i søgeresultaterne, hvis du søger i USA.

Stå ud ved at være nummer 1

Hvor efterlader dette så os – os, der gerne vil bruge de redskaber vi har til rådighed for at få flest kliks ud af de organiske søgeresultater?

Der findes stadig rich snippets, du kan benytte, hvis du er inden for den rigtige branche.

  • Har du en webshop kan du få prisen ud i søgeresultaterne
  • Har du opskrifter kan du få et billede af retten, tilberedningstid og mere ud
  • Sælger du koncertbilleder kan du få dato for event og pris ud

Se en samlet liste over dine mulige rich snippets her.

Authorship billeder er (ligesom authorship som ranking faktor) definitivt dødt. Det samme kan i praksis siges om video snippets.

Dine to vigtigste redskaber er stadig – og har altid været – din title og din description.

Din meta title har altid været en af de vigtigste ranking faktorer, ligesom det er hvad alle læser i søgeresultaterne. Brug al plads til rådighed til både at få dine søgeord med, men også til at skrive en appellerende tekst, dine potentielle kunder i søgeresultaterne ønsker at trykke på.

Din meta description er ikke en ranking faktor i sig selv, men den betyder meget i relation til at skabe kliks. Du behøver ikke skrive dine søgeord ind i din meta description. Det ranker du ikke bedre af. Skriv først og fremmest en tekst, der får brugeren til at klikke på dit søgeresultat.

Og husk – billede eller ej, så er det bedste ”trick” til organiske besøgende at ligge #1 i søgeresultaterne. Dét kan vi hjælpe dig med i OnlineSynlighed.dk som eksperter i søgemaskineoptimering.

John Nielsen