Google tester ”indhent 3 tilbud” direkte i søgeresultaterne

Google tester ”indhent 3 tilbud” i søgeresultaterne
Du har brug for en tømrer og søger derfor på Google efter ”tømrer i Aarhus”.

I dag kommer bl.a. Henttilbud og 3byggetilbud op og tilbyder dig at indhente tilbud fra op til 3 lokale tømrer. Det samme tilbyder Autobutler, hvis du skal have repareret bilen og Agera, hvis din virksomhed har brug for en revisor eller bogholder til regnskabet.

Men de virksomheder risikerer nu at få konkurrence fra deres suverænt største trafikkanal i form af Google selv.

I San Francisco (Googles hjemby) tester søgemaskinegiganten lige nu ”indhent 1-3 tilbud” direkte i søgeresultaterne. Det sker, hvis du søger efter fx en VVS’er i San Francisco med Googles søgemaskine.

At Google på denne måde systematisk videreformidler leads er ikke set før og kan blive en bombe under den etablerede industri i Danmark, hvis vi får formen at se i Danmark.

Du kan se billeder af den nye leadform i Googles søgeresultater herunder:

Leadform i søgeresultaterne - Billede 1Leadform i søgeresultaterne - Billede 2Leadform i søgeresultaterne - Billede 3Leadform i søgeresultaterne - Billede 4

Indenfor hjemmet – og kun i USA… for nu

Googles test er begrænset til San Francisco og til opgaver, der udføres inden for hjemmet.

På samme måde startede Google Shopping ud med begrænsede annoncer inden for smykker – og få år efter fik vi de verdensomspændende Google Product Listing Ads, der senere blev kendt blot som Google Shopping.

Hvis Google får tilfredsstillende resultater ud af deres test kan vi meget vel forvente at se de samme resultater komme frem i Danmark.

Om Google ønsker at tage sig betalt per udfyldt leadformular i stil med deres Google AdWords-annoncer vides ikke. Testen i USA lige nu sker på baggrund af Google My Business (tidligere Google Places) profiler og er ikke betalt.

Etableret industri i Danmark

3byggetilbud, Henttilbud, Agera, Autobutler og Findforsikring – listen over selskaber i Danmark, der hjælper dig med at indhente 3 tilbud er lang.

For dem alle er Google en primær trafikkanal og derfor en person, de meget nødig ser som konkurrent.

Især FindForsikring har god grund til at skælve i bukserne. I USA sammenligner Google priser på forsikring direkte i søgeresultaterne allerede på præcis samme måde, som du kan finde priser på fly og hoteller direkte i søgeresultaterne.

I de danske søgeresultater kan du allerede nu finde priser på fly og hoteller. Det er derfor blot et spørgsmål om tid før end det også gælder for priserne på din bil- og indboforsikring.

Så langt er vi endnu ikke kommet med ”indhent 3 tilbud”-testen. Denne er endnu i sit første stadie.

Ser vi bort fra Google er det værd at nævne, du på Facebook – bekræftet af Facebook selv – snart kan få tilmeldinger til dit nyhedsbrev direkte gennem Facebooks nyhedsfeed.

Vi følger med i udviklingen – tilmeld dig OnlineSynlighed.dks nyhedsbrev her på siden for at få kendskab til de nye annonceformater som den første, når de lander i Danmark!

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *