6 konkrete tips til onpage-SEO ”sommer-optimering”

6 gode tips til sommerens gennemgang af on-page SEO

6 konkrete tips til onpage-SEO ”sommer-optimering”Vi skriver tit om linkbuildling på OnlineSynlighed.dk.

Det gør vi fordi, at selv en rigtigt godt optimeret side med gode tekster, et responsivt webdesign og semantisk korrekt kode ikke ranker, hvis det ingen henvisninger har fra andre sider.

Men links i sig selv løser ikke alle problemer – hvis de ting vi nævner herover ikke ringer en klokke hos dig er links ikke der, du skal bruge dine kræfter lige nu.

Sommeren er over os og om lidt får du mere tid til at optimere din side, i hvert fald hvis du sælger til andre forretninger, der går på industrisommerferie.

Vi har din todo-liste klar i form af 6 vigtige punkter for din onpage-SEO herunder – alt det, du har kontrol over og som ikke handler om links!

302 til 301-redirects

302-redirectet bruges som standard af mange systemer – og nogle gange kommer nogle også til at lave dem fremfor 301-redirects manuelt.

For brugeren er der ingen forskel – men det er der for dig. 302-redirects sender nemlig ingen ”linkværdi” videre i modsætning til et 301, der som udgangspunkt overfører hele værdien.

Der findes flere værktøjer, der kan hjælpe dig med at finde alle dine 302-redirects, herunder A1 Website Analyzer og Screaming Frog.

Find frem til alle dine 302-redirects – og med mindre du har en god grund til at lade være, så ændrer dem alle til 301-redirects i stedet. Skaber dit CMS automatisk 302-redirects bør du hyre en programmør til at ændre på dette.

Komprimer dine billeder (helt automatisk)

Tunge og ukomprimerede billeder giver en dårlig brugeroplevelse, da de tager lang tid at indlæse – især, hvis brugeren sidder på en smartphone med begrænset kraft og datahastighed.

Derfor har du også en konkret SEO-fordel at hente ved automatisk at komprimere alle billeder på din side. Det kan nemlig nemt lade sig gøre, hvis du bruger WordPress som CMS; som knap en tredjedel af alle verdens websites i dag gør.

Du kan downloade et plugin ved navn ”Kraken” og betale 5 dollars for hver måned, du ønsker at bruge det. Kraken komprimerer alle de billeder du allerede har på din side og alle, du mens du har et abonnement uploader. Du kan nøjes med at købe adgang en gang i kvartalet og så få komprimeret alle dine billeder her, men det bør ikke være de 5 dollars, der vælter dit budget.

Bruger du ikke WordPress kan du enten komprimere dine billeder manuelt eller finde lignende løsning som Kraken til lige netop dit system.

Hurtig indlæsning er lig med god brugeroplevelse – og det kan mærkes i søgeresultaterne.

Skriv artikler ud fra spørgsmål på din side

Har du en søgefunktion på din side ligger der guld og venter på, du samler det op!

Du har mulighed for at skrive artikler med udgangspunkt i netop, hvad dine brugere har skrevet ind i søgefeltet – og de hv-ord, brugerne i øvrigt har brugt for at komme ind på din side, som du kan se i gammel Analytics-data og opdateret Google AdWords-data.

Fat skrivepennen og skriv så mange gode artikler, du kan – hver enkelt kan bringe besøgende og derved potentielle kunder ind på din side hver eneste dag fremadrettet.

Du kan også finde udmærket data til at skrive indlæg ud fra i kommentarer på din side, mails der kommer ind og andre områder, hvor brugerne har mulighed for at komme i kontakt med dig.

Mere unikt og velskrevent indhold vil altid være et stærkt aktiv for din side. Ønsker du ikke selv opgaven kan du med fordel finde en fast tekstforfatter til at hjælpe dig i stedet.

Ret duplikerede title tags og descriptions

Har du sat din hjemmeside op mod Google Webmaster Central har du mulighed for at se eventuelle advarsler og beskeder fra Google til dig.

En advarsel kan være, hvis Google mener, du har mange unaturlige links ind mod din side. Du kan også få mere venligtsindede beskeder om, at du har mange duplikerede title tags – det vil sige at dine titler er identiske på forskellige sider. Title tagget er et af de vigtigste signaler til Google om, hvad en side handler om – derfor bør den være unik for hver eneste side.

Google giver dig i Webmaster Central en færdig liste over alle sider med duplikerede titler – så er det bare op til dig at få dem rettet en for en.

Fjern tomme sider – Pandaen rammer i juni 2015!

Vi skrev for få dage siden om, hvordan Google har lovet en ny Panda-opdatering i juni 2015.

Er du klar til den? Hvis ikke kan du trykke på linket herover og se de fire ting, du skal have styr på hellere i går end i dag.

En af de vigtigste er at få fjernet ”tomme sider” fra din hjemmeside. Det er ofte sider genereret af dit Content Management System som WordPress, som intet unikt indhold har. Det kan være fx arkiv-, forfatter- og kategorisider.

Du har mulighed for med din robots.txt at bede Google om ikke at indeksere de specifikke sider.

At få fjernet dine tomme sider fra Googles indeks er blot en af fire ting, du bør gøre nu – klik på linket herover for at se og reagere på de 3 andre ting, mens der tid er. Det er (meget) billigere at forebygge end at helbrede, også når det kommer til en straf fra Googles gale Panda

responsive-webdesign

Husket responsivt webdesign?

Sidst, men ikke mindst, taler vi ikke længere om hvornår vi får flere besøgende fra mobiltelefoner end fra ”almindelige” computere.

Det er nemlig allerede sket.

Nu taler vi om, hvordan vi får lige så meget (eller mere) ud af de mobile brugere.

En forudsætning for at få værdi ud af 50 % af dine besøgende i dag er, du har en mobilvenlig side – i praksis et responsivt webdesign.

Har du ikke fået det implementeret går du allerede nu sikkert gik af 1/3-1/2 af din potentielle trafik.

Har du fået lavet dit responsive design, kan du tjekke med Googles eget værktøj her, om det nu også teknisk sidder lige i skabet – og hvad du eventuelt skal rette for, at Google er tilfreds.

John Nielsen