Linkbuilding1

6 gode idéer: Linkbuilding til lokal virksomhed

LinkbuildingLinkbuilding er ikke nemt – men samtidigt er det måske den vigtigste del af en veludført SEO-kampagne.

Og det bliver ikke nemmere af, du har en ”lokal virksomhed”; en fysisk forretning der fortrinsvis lever af lokalområdet som fx en mekaniker, en tømrer eller en frisør.

Men som med alt andet er der både fordele og ulemper at hente. Du har nogle muligheder for at lave links som lokal virksomhed, du ikke har som fx en almindelig webshop.

Vi hjælper i OnlineSynlighed.dk lokale virksomheder over hele landet med deres online synlighed, herunder deres søgemaskineoptimering. Vi har også fokus på relevante henvisninger fra andre sider.

Herunder kan du se et par af de ting, vi bl.a. benytter os af:

Sponsorer lokale begivenheder og foreninger

Der er fodboldklubber, teatergrupper og strikkesammenslutninger i dit lokalområde.

Hvis de her foreninger har en hjemmeside kan du sponsorere dem mod at blive nævnt på denne side. Ofte er det overskuelige beløb der skal til for at blive nævnt som sponsor – og et link kan sagtens være et par tusinde kroner værd, hvis afsendersiden er ”den rigtige”.

Det samme gælder for lokale begivenheder som sommerfesten, teateraften eller strøgdag.

Når lokalområdet samles om en aktivitet eller en begivenhed har du mulighed for at bidrage positivt til udviklingen af byen – samtidigt med, du får henvisninger som tak for dit arbejde og bidrag.

Få links fra dine lokale leverandører og kunder

Din virksomhed køber sig til ydelser fra andre virksomheder. Det kunne være:

  • Rengøring
  • Programmering
  • Design
  • Online markedsføring
  • Mad

Kig dit bogholderi igennem og se hvilke virksomheder, du løbende køber virksomheder af. Bed om at få et link mod at levere en udtalelse til virksomheden.

De fleste virksomheder linker gerne mod at få en positiv udtalelse – og i øvrigt beholde dig som fast kunde, der trofast kaster omsætning ind i virksomheden måned for måned.

Lokalavisen er lig med omtale og gode links

Medieomtale kan være din genvej til massiv eksponering, nye ordrer – og relevante links.

Og glem i første omgang Berlingske, Politiken og Jyllands-Posten. De medier bliver oversvømmet hver eneste dag med folk, der gerne vil i avisen.

Lokalavisen bliver ikke på samme måde kontaktet hele tiden. Faktisk kan det i et lokalområde være svært at finde relevante nyheder hver eneste uge.

Sender du en god pressemeddelelse med et par pæne billeder og en reel historie kan du ofte få historien igennem i avisen næsten uredigeret.

Og links fra din lokale avis’ hjemmeside er ikke at undervurdere. Ofte kan omtale i lokal avis i øvrigt lede til at de større og landsdækkende medier tager historien op, da den lokale omtale giver en vis blåstempling.

Bliv gode venner med din lokale journalist – det kan nemt betale sig.

Ofte kan det godt betale sig at ringe til journalisten inden, du sender en mail. Sørg under alle omstændigheder for at følge op på de mails, du sender. Du får ikke en historie i pressen på én mail – men 3 mails og et telefonopkald er ofte nok til at klare jobbet.

Giv relevante rabatter

Ligger der en uddannelsesinstitution i nærområdet kan du tilbyde rabatter til studerende. Det er ganske lovligt, du kan tiltrække lidt ekstra kunder et stramt budget til trods – og så kan du få en henvisning direkte fra uddannelsesinstitutionernes hjemmeside.

Danske uddannelsesinstitutioner har ofte nogle meget stærke hjemmesider. Et link herfra kan derfor være meget værd for din forretning.

Har du ikke en institution lige i nærheden, så tag blot nærmeste store by. Universiteter, gymnasier og andre institutioner linker oftest med glæde til ressourcer, hvor deres elever kan spare penge.

Din rabat behøver ikke at være højere end 5-10 % – det vigtige er blot, den er til studerende og ikke er generel, så de forskellige institutioner også ønsker at optage rabatten på deres oversigter.

Registre over lokale virksomheder

De fleste danske større byer har et eller flere online registre over virksomheder – enten af privat eller offentlig karakter.

Måske har du allerede en profil, der er blevet automatisk oprettet. Måske er du slet ikke med på listen.

Uanset hvad, så skriv til ejerne af listen og bed om at blive opdateret med direkte henvisning til din side.

På samme tid kan du ofte få lov til at lave en beskrivelse af din virksomhed, opdatere med rigtige kontaktinformationer og adresse m.v. Du gør kataloget mere relevant fra ejeren – og får samtidigt de vigtige links.

Google My Business

Sidst, men ikke mindst, skal du naturligvis have en virksomhedsprofil på Google My Business (tidligere Google Places).

Du får et link fra denne profil – men endnu vigtigere bliver du vist på lister som denne, når der søges efter lokalt betonede virksomheder:

google-my-business-link

Listen med adresser herover er gratis i modsætning til AdWords. Og med blot få anmeldelser på din Google My Business-profil ryger du op i toppen af listen og skyder derved også SEO-genvej.

Få eventuel hjælp til opsætning af din Google My Business-profil. Der er mange ordrer at hente på en korrekt opsætning fra starten af.

Bonus: Kig på dine lokale konkurrenter

Fremfor at opfinde den dybe tallerken selv, kan du starte med at kigge på hvad dine konkurrenter har gjort. Du er næppe den eneste mekaniker i området – og måske de andre har gjort noget, du kan kopiere.

Kør dine konkurrenters hjemmeside igennem værktøjer som Ahrefs.com og Majestic SEO. Her kan du se en komplet liste over de hjemmesider, der linker til din konkurrent.

Kig på siderne en for en – du vil ofte være i stand til at kopiere en god del af dem. Lad din konkurrent gøre det hårde arbejde og høst derefter de samme frugter som ham.

Vær opmærksom på, at et abonnement til de ovennævnte tjenester koster fra 500 kroner om måneden. Det er dog en mulighed blot at købe adgang i én måned for så i denne måned at trække data ud om alle dine konkurrenter. Så har du et par måneder herefter til faktisk at reagere og kopiere de links, du muligt kan.

Vi har i OnlineSynlighed.dk et abonnement til såvel Ahrefs som Majestic SEO – og at finde ud af, hvad konkurrenten har gjort rigtigt er en fast del af vores SEO-strategi for vores kunder over hele landet.

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *