7 avancerede tricks til remarketing med AdWords

7 avancerede tricks til remarketing med Google Ads (tidl. AdWords)

7 avancerede tricks til remarketing med AdWordsI OnlineSynlighed arbejder vi med remarketing især på de to kanaler Facebook og Google AdWords. Det er også muligt på eksempelvis Twitter, men det er vores erfaring, at især Facebook og Google Ads (tidl. AdWords) har potentiale til at skabe værdi for din forretning.

Facebook har vi skrevet om før ad flere omgange, men vi vil ikke have skudt i skoene, at vi foretrækker den ene platform frem for den anden. Begge platforme kan nemlig øge væksten i din forretning ved at skabe flere kunder.

Derfor får du her 7 af de avancerede ninja tricks, vi i vores daglige arbejde bruger til at skabe endnu flere konverteringer med Google AdWords og remarketing:

Brug Dynamisk Retargeting

Har du en webshop giver Google dig mulighed for at vise AdWords-annoncer med de præcise produkter, brugeren har kigget på.

Google henter selv billede, titel og pris fra et XML-feed. Afhængigt af hvilke produkter brugeren har kigget på bliver der vist annoncer for præcis disse.

Dynamisk retargeting – som også i øvrigt kan lade sig gøre på Facebook – har en fantastisk ROI i så godt som alle tilfælde. Vi kan hjælpe dig med at opsætte dynamisk retargeting i OnlineSynlighed.dk.

Byd højere for personer, der kender din side

Du kan også lave remarketing direkte ude i søgeresultaterne.

Det gør du ved at lave en liste over besøgende på din side som du kender det fra Facebook. Du kan i AdWords angive, at du for personer på denne liste ønsker at byde fx 20 % højere i Google Ads-resultaterne.

Ræsonnementet bag er, at du med personer, der kender dig i forvejen, har nemmere ved at skabe konverteringer. Derfor kan du også betale en højere pris per klik lige ved disse personer.

Du kan få flere konverteringer uden at øge din CPA – Cost Per Acquisition – ved at bruge retargeting i søgeresultaterne med omhu.

Lav remarketing på YouTube

Lav remarketing på YouTubeGoogle købte for år tilbage YouTube, mens det endnu ikke var den dominerende videoplatform, det er i dag.

Det var et rigtigt godt køb for Google. Og det er dit held, for det betyder, du i dit Google Ads-panel også har mulighed for at annoncere direkte på YouTube.

Også i form af remarketing.

Du kan vise preroll-annoncer – de korte videoer, brugeren ser minimum 5 sekunder af – til personer, der har været på din side tidligere.

Du betaler omkring 30-50 ører per afspilning, hvor brugeren ikke spoler videoen over. Når brugeren spoler videoen over koster det dig således ikke penge.

Det er svært at skabe ”hårde” konverteringer med YouTube-annoncering, her forstået især som salg. Men det er til gengæld muligt at skabe nyhedsbrevstilmeldinger, hype omkring et produkt og i det hele taget kendskab til din virksomhed.

Ekskluder eksisterende brugere

Ekskluder eksisterende kunderMed remarketing definerer du en nærmere gruppe af personer der kender til dig for at annoncere direkte mod disse.

Men du kan også gøre det modsatte, her forstået tage de personer, der kender dig og undlade at annoncere til disse.

Har du fx en medlemsside hvor folk alligevel vender tilbage af sig selv behøver du ikke at være top-synlig i alle søgeresultater. Her kan du byde lavere for dem, der kender dig i forvejen.

Brug kampagne-URL’er i dine links og spor ud fra disse

Brug kampagne-URL’er i dine links og spor ud fra disseHvis du sætter fx ”Source=”email” på links du sender rundt til venner, bekendte og forbindelser får du senere mulighed for at rette annoncering mod lige netop disse personer.

Du kan fx ramme folk, du har ramt via mail, via sociale medier eller et helt tredje – og med korrekt brug af kampagne-URL’er kan du målrette dine budskaber afhængigt af hvilken kampagne, dine brugere er kommet ind fra.

Brug Google Analytics-lister

Ved at ændre en smule på din Google Analytics-kode – se her, hvordan du gør det – får du mulighed for at skabe smarte lister i Google Analytics.

Det kan fx være personer, der kommer fra en vis del af landet eller som bruger en vis enhed til at nå din side. Disse personer kan du herefter ramme med højere eller lavere bud i søgeresultaterne, på YouTube eller gennem display-annonceringer. Selv hvis du sælger produkter til personer over hele landet er denne mulighed smart, da du får mulighed for at målrette dine budskaber afhængigt af landsdel og derved gøre dine tilbud endnu mere relevante til brugeren.

Des mere relevant et tilbud og forespørgsel, du rammer brugeren med, des flere konverteringer får du også i sidste ende. Derfor er Google Analytics-lister og remarketing forbundet hermed en af de mest undervurderede måder at lave remarketing på ved hjælp af Google Ads!

Del kampagner med andre virksomheder

Med remarketing på Facebook har du mulighed for at lægge din pixel (cookie) på en anden virksomheds website og derved udøve retargeting mod deres brugere.

Det koster ikke den anden virksomhed noget – og der er altså intet at tabe.

Det samme kan grundlæggende lade sig gøre med Google AdWords.

Du har i din Google Ads-konto mulighed for at dele dine remarketing-lister med andre Google Ads-konti. På denne måde har du mulighed for at lade fx en person i samme branche, men med andet produkt, udøve retargeting mod netop dine besøgende – og du har mulighed for at gøre det samme med hans.

Kombiner retargeting med Google Ads og med Facebook-annoncering for effektivt at ramme den ønskede målgruppe på tværs af de to mest effektive platforme.

Du har også mulighed for at sælge dine remarketing-lister og købe andres – vær dog opmærksom på, om du har ret til at gøre dette efter retningslinjerne for brug af cookies på din side. Forpligter du dig til ikke at sælge information til tredjepart, som er normal passus i cookiepolitikker, kan du ikke sælge dine remarketing-lister. Det forhindrer dig dog ikke samtidigt i at købe andres lister hvor muligt.

Vi anbefaler at se rundt omkring i dit netværk – hvor finder du personer, hvor et bytte eller køb af remarketing-lister kan være interessant? Du har mulighed for effektivt at ramme din målgruppe billigt med de rigtige remarketing-lister – og det er en mulighed stadig få danske virksomheder kender til og endnu færre aktivt benytter sig af.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen