Gratis Google Shopping – hvad betyder det for dig?
Arbejder du med annoncering er det næppe en nyhed for dig længere, at Google Shopping bliver gratis. Det er selvfølgelig en stor nyhed i branchen, men hvad betyder det konkret for dig? Det har jeg zoomet ind på i dette blogindlæg.
I dette blogindlæg kan du læse meget mere om:
- Hvad betyder det, at Google Shopping bliver gratis?
- Større synlighed for mindre virksomheder
- Skal du stoppe dine betalte Shopping-annoncer?
- Til dig, der ikke bruger Google Shopping endnu: Sådan kommer du i gang
Hvad betyder det, at Google Shopping bliver gratis?
Som følge af corona-pandemien, der har haft alvorlige konsekvenser for detailhandlen, udgav Google den 21. april et blogindlæg med titlen: ”It’s now free to sell on Google”. I dette blogindlæg kan man læse, at Google har besluttet sig for at gøre Google Shopping gratis.
Det betyder, at resultaterne i Shopping-fanen i dine søgeresultater vil inkludere gratis resultater. Det vil først være i USA, at ændringen udrulles, men Google har planer om at udbrede det til hele verden fordelt hen over resten af året. Hvornår Danmark får glæde af de gratis produktvisninger i Google Shopping, står derfor endnu i det uvisse.
At Google Shopping bliver gratis, er dog ikke noget nyt. Da Google introducerede Google Shopping, var det også gratis at anvende. Det var først i 2012, det begyndte at koste penge, at annoncere via Google Shopping.
Større synlighed til mindre virksomheder
Google selv fortæller, at de har gjort Google Shopping gratis for at hjælpe de virksomheder, som måske ikke har et budget til at konkurrere med de store spillere, som har Shopping-ads for deres produkter. Grundet corona-krisen er mange forretninger afhængige af deres online salg. Google vil derfor hjælpe virksomhederne med at blive eksponeret overfor de personer, der aktivt søger efter produkter, som forretningen sælger.
Der er dog mange, der mener, at dette tiltag i høj grad er for at Google kan konkurrere med Amazon, som fortsat stormer frem på verdensplan. På billedet herunder ses det, hvordan Google Shopping vil se ud, når det udrulles. Øverst vises de betalte annoncer, og herunder ses de ”gratis annoncer”. Om det vil fortsætte med at se sådan ud, vil tiden vise. Vi kan kun forvente, at Google vil teste nogle forskellige layouts af over tid.
Kilde: searchengineland.com
Det betyder, at man fortsat kan betale for at få en mere fremtrædende plads i resultaterne, men det giver nogle klare muligheder for dem, der ikke ønsker at bruge sit annonceringsbudget på Shopping-annoncer. For dem, der vil benytte muligheden for gratis produktannoncer, handler det derfor om at optimere sine produkt-sider, så man rangerer bedre blandt de gratis resultater.
Skal du stoppe dine betalte Shopping-annoncer?
Har du allerede aktive Shopping-annoncer, kan du fortsat lade dem være aktive. De gratis Google Shopping-annoncer vil kun blive vist i Shopping-fanen for Google-søgninger. Det betyder altså, at de ikke bliver vist i den produktkarrusel, som vises blandt de almindelige søgeresultater (fanen ”Alle”).
Derudover vil der selvfølgelig være den fordel, at dine produkter vises før de gratis annoncer, når man kigger på Shopping-fanen … i hvert fald indtil videre. Kigger man på Amazon blandes de betalte annoncer med de gratis visninger, og spørgsmålet er, om Google ikke også vil teste dette på et tidspunkt.
Overvej derfor din strategi med Google Shopping. Måske giver det mening kun at køre på udvalgte produkter med de betalte annoncer. Det kunne eksempelvis være produkter, som har en skarp tilbudspris netop nu, eller produkter med en højere avance. Resten af produkterne kan måske med fordel vises under de gratis Shopping-visninger i stedet.
Til dig, der ikke bruger Google Shopping endnu: Sådan kommer du i gang
Bruger du ikke Google Shopping endnu, men vil du gerne være klar, når Google Shopping bliver gratis i Danmark, skal du oprette dit produktfeed i Google Merchant Center. Der vil ikke være behov for at koble denne konto sammen med din Google Ads-konto, som er en nødvendighed for at køre betalte annoncer.
Når du har dit produktfeed, skal du i Google Merchant Center aktivere ”Surfaces across Google” (på dansk: Googles platforme) under ”Vækst” > ”Administrer programmer”. Her kan du også se, at denne løsning ikke er aktiv i Danmark endnu.
For at få succes med Google Shopping, er det vigtigt, at du optimerer dine produktsider, herunder både titler og beskrivelser. Derudover skal du selvfølgelig sikre dig, at alle relevante felter er med i dit produktfeed. Det gælder pris, varianter, billeder, link, tilgængelighed, kategori, brand og så videre.
Vi du gerne i gang med Google Shopping? Så læs også vores guide til Google Shopping Ads. Guiden er godt nok fra 2017, men er i høj grad fortsat gældende. Har du brug for hjælp, står vi klar til at hjælpe dig! Vi kan både hjælpe med at gøre dig klar til den gratis version af Google Shopping udrulles i Danmark, og vi kan hjælpe dig i gang med betalte Google Shopping-annoncer. Ring til os på telefon 70 13 63 23, eller udfyld formularen herunder. Så kontakter vi dig snarest.
DK-31929407