Google lancerer nyt værktøj til journalister og iværksættere
Hvordan ser fremtidens medier ud?
Det spørgsmål forsøger både alverdens medier og nu også Google at finde ud af. Netop Google har lige lanceret Google News Lab, der som værktøj skal give journalister og iværksættere mulighed for at komme ud til de rigtige mennesker med deres nyheder.
Det skal ske bl.a. ved hjælp af research, at spotte trends, bruge avancerede datasæt, udvikling af online databaser og meget mere.
Det lyder af meget – men vi vil herunder prøve at konkretisere, hvad Google News Lab vil betyde for dig og din virksomhed.
Tech og journalister skal arbejde sammen
Tanken bag Google News Lab er, at journalister kan arbejde sammen med teknologiverdenen til at skrive bedre historier med mere data samt ramme de rigtige personer med deres historie.
Google sidder i forvejen på en stor mængde data og brugbare værktøjer – som Google Maps, Google Trends, Keyword Planner og mange flere.
Det er de værktøjer, journalister skal blive bedre til at bruge.
Og du bør også lære dem bedre at kende, for som journalister kan du med fordel bruge dem i dit arbejde med online synlighed.
Skab spændende indhold – og få links
Googles mission er bl.a. at skabe flere datadrevne historier.
Vores erfaring i OnlineSynlighed er, at historier med data er nemmere at få i pressen end andre typer af historier. En god indgangsvinkel for din virksomhed vil altid være at have lavet en undersøgelse i markedet, blandt egne brugere eller et helt tredje sted.
Det vil Google gerne hjælpe dig med at gøre og giver et par eksempler på, hvordan andre har gjort det:
- CNN i USA har lavet en historie med, hvilke præsidentkandidater, der blev søgt mest på i hvilke stater – for på den måde at forsøge at forudsige hvem der bliver valgt ind inden valget afholdes
- The Guardian i Storbritannien har ved hjælp af Google Fusion Tables lavet et kort, der viser hvor i England der bor flest hjemløse
- Og New York Times brugte Google Maps til at lave et kort over, hvor de uden sundhedsforsikringer bor
Du kan se flere eksempler på brug af værktøjerne her.
Med Maps, Google Trends og YouTube har du mulighed for at putte data bag dine historier – og det kan drastisk øge dine chancer for at få din historie i medierne, hvis du i øvrigt laver dit opfølgningsarbejde ordentligt hos journalisterne.
At komme i medierne for din virksomhed handler især om opfølgning og om at ramme de rigtige journalister, der før har skrevet om emnet – men det gør det selvsagt ikke sværere, hvis din historie er god og der er data som grundlag for historien.
Brugergenereret indhold som del af nyhederne
Et emne Google også har fokus på er hvordan brugergenereret indhold kan blive en del af fremtidens nyheder.
Med udgangspunkt i YouTube vil Google give øjenvidner til aktuelle historier mulighed for at uploade videoer, som journalister kan bruge direkte i deres historier.
Det sker med tre forskellige projekter – First Draft, WITNESS Media Lab og YouTube Newswire.
I første omgang vil Google fokusere på at få britiske og amerikanske journalister til at bruge værktøjet, men det er allerede nu åbent også til danske iværksættere og journalister, der har mod på mere datadrevne historier.
DK-31929407