Aftale mellem Yahoo og Google: 3 år med AdWords

Aftale mellem Yahoo og Google om AdWords til YahooIkke alene i Danmark er Google den suverænt største søgemaskine. I USA har Google også i mange år haft den største del af markedet og det har betydet, at flere andre søgemaskiner har slået sig sammen. Yahoo har således i lang tid haft en aftale med Bing om at integrere Bings annoncer i søgemaskinen – denne suppleres nu af ny aftale mellem Google og Yahoo.

Yahoo er i USA større end i Danmark og sidder med en mindre en-cifret andel af markedet for online søgninger.

Yahoo nævner i en pressemeddelelse, at de også selv vil bidrage med søgeresultater, men dette bliver dog i mindre grad i sammenligning med de andre og nye aktører.

Aftalen med Microsoft går for Yahoos vedkommende ud på, at 51 % af annoncerne i søgemaskinen kom fra Microsofts Bing-søgemaskine. Nu vil Google også ind og vise annoncer i Yahoos søgemaskine. De 51 % til Microsoft kan der ikke ændres på, men den aftale gælder alene for desktop-søgninger og således ikke for mobilsøgninger, hvor Google i teorien kan få 100 % af annoncepladsen i Yahoos søgemaskine.

I Danmark især er der meget få annoncører på Bings søgemaskineprodukt i sammenligning med Google. Det betyder, du som annoncør får gode priser – men at få personer vil klikke på dine annoncer og konvertere på din side.

Gælder ikke for Europa og Danmark

Aftalen mellem Google og Yahoo gælder i USA, det meste af Asien og meget af Afrika. Men ikke i Europa.

Årsagen er et igangværende søgsmål fra EU mod Google. Google er anklaget for ikke at behandle persondata forsvarligt og i øvrigt ikke at betale den SKAT, selskabet er forpligtet til, når selskabet driver forretning i Europa.

Sammenlægningen mellem Googles og Yahoos søgeresultater og annoncesystemer kræver godkendelse såvel i EU som i resten af verden, men i EU har Google valgt ikke at ansøge og derved ikke at tiltrække mere opmærksomhed til sig selv. Google har over hele EU en markedsandel på omkring 90 % og det er således et af de vigtigste markeder sammen med USA – et marked, Google beskytter.

Skal godkendes af myndigheder

Også i USA skal aftalen fortsat godkendes af US Department of Justice. Det er især konkurrencehensynet der skal vurderes. Hvis det amerikanske justitsministerium vurderer, at Google i endnu højere grad får monopol på markedet ved hjælp af aftalen har de mulighed for at sige nej og derved nægte Google og Yahoo at slå klæderne sammen.

At en lignende aftale allerede eksisterer mellem Yahoo og Bing skyldes, at de to søgemaskiner tilsammen har en markant lavere markedsandel end Google alene og at det for konkurrencesituationen i USA derfor er fordelagtigt med en konsolidering af de to.

Yahoo har under en procent i markedsandel i Danmark. Vi vurderer også søgeresultaterne til at være af lavere kvalitet end hvad Google serverer og det er således fortrinsvis dem, der ved et uheld har slået søgemaskinen til og ikke ved hvordan de ændrer standardsøgemaskine, der i Danmark bruger Yahoo.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *