nu udruller google nye aendringer til adwords

Store AdWords-ændringer: 4 annoncer i top, 0 i højre side

nu udruller google nye aendringer til adwordsGoogle er lige nu i gang med at udrulle en opdateringer, der markant ændrer hvordan AdWords i søgeresultaterne vises.

Fremover vises der ikke 3, men 4 øvre resultater. Til gengæld er der ingen AdWords i sidebaren, hvor vi har været vant til op til 8 AdWords-resultater. Sidebar-annoncer fjernes helt fra desktop-søgninger.

Konsekvensen for dig som virksomhed er umiddelbart:

  • Større konkurrence og højere pris for at ligge placeret i top-4 – skærpede krav for at tjene penge på Google AdWords
  • Risiko for færre organiske besøgende
  • Kun PLA-annoncer (Product Listings Ads) vises fortsat i højre side

Testet gennem lang tid

Det nye layout med 4 top-annoncer er testet igennem mange måneder på et mindre antal amerikanske, kommercielle søgeresultater. Google er nu så tilfredse med resultatet, at det bliver implementeret som standard.

Sidebaren – med undtagelse af PLA-annoncer og Knowledge Box – bliver fjernet helt. Sidebaren har i lang tid lidt under samme udfordring som højresides-annoncer i Facebook; få brugere klikker på dem.

Til gengæld gav sidebar-annoncerne annoncører mulighed for billige visninger og de få kliks, der her hørte med.

cost per click vil stigeMed den fjernede sidebar kan vi se frem til en øget pris for at ligge blandt de øverste – og nu eneste – 4 annoncer. CPC – din cost per click – kan forventes at stige. Det samme kan prisen per konvertering fra AdWords derfor også. Det er umiddelbart dårligt nyt for de danske AdWords-annoncerører.

Omvendt skal det dog siges, at du ved at ligge blandt de 4 øverste som AdWords-annoncør med den nye opdatering bliver mere synlig end før.

Også for SEO-folket er opdateringen dårlige nyheder. Nok er sidebaren forsvundet, men den tog kun få kliks i forvejen. De øverste 3 annoncer, der står for de fleste kliks, er blevet udvidet til 4 og vil nu tage endnu mere. Et øget antal installationer af AdBlockers på desktops verden over er ikke nær nok til at gøre op for det øgede antal kliks, vi nu kan forvente går til AdWords-annoncerne.

Samlet er det ikke svært at forstå hvorfor Google har valgt at gøre testen til en permanent løsning. Det vil skabe stor værdi for Googles aktionærer, der kan se frem til et nu endnu bedre regnskab.

Googles holdingselskab – Alphabet Inc  – overhalede i starten af 2016 for første gang Apple som verdens mest værdifulde virksomhed. En position, Alphabet Inc også har per skrivende stund.

Øget behov for professionel AdWords-rådgivning

Med Googles nye opdatering øges behovet for professionel AdWords-rådgivning.

prisen på annoncering vil stigeMed kun 4 pladser er konkurrencen skærpet.Prisen stiger. Dine annoncer er derfor nødt til at stå knivskarpt, hvis du fortsat skal have en chance for at tjene penge med Google AdWords.

I OnlineSynlighed.dk fokuserer vi med vores Google AdWords-rådgivning på at mindske din pris per klik ved at højne din kvalitetsscore. Vi frasorterer også irrelevante kliks og mindsker derved din pris per konvertering.

For år tilbage var det muligt selv at opsætte en AdWords-kampagne og opnå hæderlige resultater. Det hang sammen med en konkurrence, der er blok en brøkdel af, hvad den er i dag. Det er gode nyheder for Google og også for dig, hvis du lykkes med at komme op over dine konkurrenter med en høj Quality Score og samle de fleste besøgende op.

Googles opdatering kan være en blessing in disguise – som nummer #1 med det nye layout kan du glæde dig over endnu flere besøgende end en #1-placering før gav. Også selvom du måske ender med at give lidt af de organiske.

Remarketing øger ROI på AdWords

Som virksomhed betyder det nye layout, at dine AdWords-annoncer bliver dyrere per klik. Det øger yderligere behovet for en remarketing-kampagne især på Facebook.

Med remarketing annoncerer du som virksomhed alene efter de personer, der allerede har klikket på en af dine annoncer og været inde på din hjemmeside. De brugere kender dig og er derfor mere tilbøjelige til at konvertere.

En remarketing-kampagne er med til at øge ROI på de kroner i marketingbudgettet, du allerede har afsat til Google AdWords.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med at opsætte remarketing på Facebook og Googles Display-netværk.

Skriv til os på mail@onlinesynlighed.dk eller ring 70 13 63 23 for at høre mere – vi glæder os til at fortælle, hvordan vi kan skabe værdi for din virksomheds bundlinje med online synlighed!

 

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.


Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *