Google vil selv blokere reklamer i Chrome

Blokering af reklamer i chrome

Adblockere er populære hos brugerne af diverse browsere, men de er mindre populære hos de virksomheder, der gerne vil annonce til disse brugere. Google AdWords er et populært sted at skaffe disse annoncer, og Google tjener også mange penge på annonceområdet.

Derfor kan det virke ironisk, når rygterne lyder på, at Google selv vil indføre en form for adblocker i sin Chrome-browser. Det skulle gælde både til computere og til mobile enheder.

Det skal siges, at ifølge Wall Street Journal, som har talt med folk, der ved noget om planerne, kan Google offentliggøre disse planer i løbet af nogle uger, eller de kan vælge at skrinlægge projektet.

Altså er det ikke en sikkerhed, men det er en reel mulighed.

Adblocking er grunden til adblocking

Selvom det lyder som en dårlig ide for Google at blokere annoncer, når virksomheden havde en omsætning på godt 60 milliarder dollars på det forretningsområde sidste år, er der en mening med galskaben.

Flere og flere bruger nemlig adblockere, og udviklingen går hurtigt. Ifølge Wall Street Journals kilder handler det om at minimere tabet af indtægt på grund af adblockerne, og det skal Googles egen adblocker-funktion i Chrome være et middel mod.

Ræsonnementet er, at hvis brugerne kun får gode annoncer og reklamer på nettet, er de mere villige til at acceptere dem, og på den måde vil de ikke blokere for alle reklamer med et stykke adblocker-software.

Krav til annoncer fra samarbejde

Retningslinjer til annoncer og reklamer på nettet

Google ser ud til at ville læne sig op ad de retningslinjer, der er blevet udstukket af organisationen ’Coalition for Better Ads’ – ’Koalitionen for bedre annoncer/reklamer’.

Koalitionen har lavet brugerundersøgelser, der har fundet de mest irriterende former for reklamer og annoncer på nettet. Det inkluderer blandt andet pop-ups og videoannoncer, der starter af sig selv, som afspiller lyd. Hvad der ikke lever op til standarden, kan findes her.

Er man ikke selv helt stærk i Google AdWords, er det en ide at søge rådgivning hos specialister i Google AdWords – både for at få et bedre afkast af ens investering og for at sikre sig, at man ikke bliver udelukket, når og hvis Google indfører en indbygget adblocker i Google Chrome.

Chrome er udbredt – både i Danmark og globalt

Der er flere forskellige sider, der holder styr på, hvor udbredte bestemte browsere er, og de er ikke alle enige om tallene, men i november sidste år skrev Computerworld, at Chrome står stærkt i både Danmark og udlandet.

Globalt var Chromebrowseren den foretrukne browser på både desktop og mobilt internetbrug. Chromebrowseren stod for henholdsvis 55 og 54 procent af markedet på desktop og mobil i globalt perspektiv.

I Danmark var det lidt anderledes, da det var Apples Safari-browser, der var mest brugt på mobilen med knap 42 procent, mens Chrome var nummer 2 med 28 procent.

På desktop var det dog Chrome, der var mest brugt også i Danmark med 43 procent af internettrafikken. Derfor er det altså en vigtig faktor, hvis Google laver en adblocker-funktion i Chrome – både i udlandet og herhjemme.

Kun de bedste og mest relevante annoncer

OnlineSynligheddk laver annoncer af høj kvalitet

Uanset om Google vælger at skære de dårligste annoncer væk fra sin browser, er det stadig en god ide at lave annoncer, der er relevante, og som fænger.

Konkurrencen er hård, og på nettet er brugernes opmærksomhed flygtig. Du har ikke lang tid til at nå at fange en potentiel kunde og overbevise ham eller hende om, at de skal købe dit produkt, med mindre du kan sikre kvaliteten på dine annoncer.

Hos OnlineSynlighed.dk kan vi lave annoncer af høj kvalitet, der rammer plet og skaber værdi for dig. Kontakt os og lad os tage en snak om, hvordan vi kan varetagen din annoncering gennem Google AdWords til din fordel.

 

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *