77 % forlader din køb – 5 CRO-tricks til at sænke det tal

77 % forlader din indkøbskurv – 5 tips til at nedbringe det tal

77 % forlader din køb – 5 CRO-tricks til at sænke det talHar du en webshop forlader hele 77 % af de personer, der lægger en vare i kurven senere indkøbskurven.

Det er ¾ af de kunder, der ellers har købsintentioner, der forlader din butik.

Det behøver du heldigvis ikke at acceptere. Med et par forholdsvis ligetil indgreb har du mulighed for at nedbringe tallet og derved øge din omsætning og indtjening på det samme antal besøgende.

Konverterer du pludseligt 50 % af din indkøbskurv i stedet for 25 % får du dobbelt så meget ud af de penge, du lige nu bruger på din markedsføring. Dét er god ræsonnement.

Anmeldelser og stjerner

For at en person køber i din butik skal han eller hun have tillid til din butik.

Tillid kan komme mange steder fra – at se andre er glade for dig er et godt sted at starte.

Du kan prøve at indsætte anmeldelser andre personer har givet din forretning eller dit produkt i checkout-flowet. En mulighed er at integrere Trustpilot, hvis du har en god rating her. Du skal dog være opmærksom på, at det koster dig knap tusinde kroner om måneden selv med en mindre butik.

Du kan også sammenstrikke dine egne anmeldelser.

Du kan teste med værktøjer som Optimizely eller Visual Website Optimizer om dine splittests er en positiv tilføjelse til din forretning eller ej.

Fjern unødvendige elementer

Når din kunde er i gang med at købe din vare er der ikke behov for din almindelige footer, header og sidebar – de er designet til at trække opmærksomhed og agere menu. Og når først brugeren er kommet ind i din indkøbskurv skal der ikke navigeres videre til ”Om”-siden.

Fjern alle unødvendige elementer fra kurven – herunder også sidebar, header og footer. Giv ikke unødvendige udgange, din potentielle kunde kan bruge til at slippe ud af indkøbskurven med.

Bekræft brugeren i, produktet er det rigtige valg

Brugeren vil gerne bekræftes i, at købet af dit produkt eller din ydelse er det rigtige.

Det kan du gøre med anmeldelser, som vi også har nævnt herover. Du kan bruge dine anmeldelser til at behandle de indvendinger, dine kunder normalt sidder med. Ved du, dine kunder er i tvivl om de får brugt dit produkt eller ej, kan en anmeldelse handle om hvordan produktet faktisk blev brugt og derved var pengene værd.

Du kan også bruge teksten til at bekræfte, brugeren træffer det rigtige valg.

I stedet for:

”Information om dig som kunde:”

Som titel i din indkøbskurv, kan du skrive:

”Nu er du få minutter fra at have løst problemet med X:”

Begge leder videre til indtastning af de næste oplysninger, men der er i praksis meget stor forskel.

Send mail ved indtastet e-mail

Ofte sker det, at en kunde når at indtaste navn og e-mail og så bliver de afbrudt. Måske er nettet røget, måske var maden færdig, måske blev de afbrudt af et barn – de gennemførte i hvert fald ikke resten.

Med værktøjer som Rejoiner eller et hjemmebrygget script kan du sende en mail til dem, der nåede at udfylde deres mail, men ikke resten.

Vær dog opmærksom på at dine kunder enten eksplicit eller implicit skal have accepteret, de kan modtage sådan reklamemail før du påbegynder dit checkoutflow. Du må ikke sende reklamemails som en ”Du har glemt din kurv”-mail uden tilladelse.

Kør remarketing på Facebook ved set kurv

Din kurv har en given URL på din side – fx minshop.dk/indkøbskurv.

Du kan lave remarketing på Facebook rettet alene med de personer, der har set URL’en ”/indkøbskurv”. Det er også de mest købsinteresserede, du har på din side.

Remarketing betyder, at dine Facebook-annoncer alene vises for de personer, der rent faktisk har været på din side – og her lige netop din underside med indkøbskurven.

Fordi at Facebook ikke tager procenter, men et beløb per tusinde visninger på omkring 30-50 kroner, er det meget billig annoncering til personer, der er tæt på at købe.

Derfor er ROI’en (Return of Investment ) på sådan Facebook remarketing også ofte blandt den højeste, du ser i dit marketing-budget overhovedet.

Konverteringsoptimering og remarketing er de to metoder, der giver dig et bedre afkast af de penge og den tid, du lige nu bruger på henholdsvis betalt markedsføring som Google AdWords og søgemaskineoptimering.

Vi kan i OnlineSynlighed.dk hjælpe dig med konverteringsoptimering, opsætning af remarketing – og i øvrigt Google AdWords og søgemaskineoptimering (SEO) som vores speciale-områder.

Tag kontakt på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon 70 13 63 23 – så kan vi sammen tage en uforpligtende snak om, hvordan vi kan hjælpe med at øge omsætning og indtjening i din virksomhed ved hjælp af online synlighed!

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen