Konkrete Google Ads (AdWords) tips for den avancerede brugere
Du har allerede en Google Ads (tidl. AdWords) konto med aktive annoncer. Du får salg og konverteringer.
Men du kan altid gøre det bedre – djævlen ligger i detaljen og det er altid muligt at optimere lidt mere på dine AdWords-annoncer.
Vi optimerer i OnlineSynlighed.dk Ads-konti for vores kunder over hele landet i forskellige brancher. Det er ikke blot opsætning, men også optimering af kampagnerne, når de kører.
Nogle af de ting vi kigger på er:
Bud afhængig af tidspunkt på dagen
I Google Ads-interfacet har du mulighed for at se, hvornår på dagen dine annoncer konverterer. Ofte er der et mønster at finde – fx får du alle dine kunder mellem 9 til 16 fordi du sælger til virksomheder; eller efter, hvis du sælger til private.
Du har mulighed for at justere dine bud afhængigt af hvornår på dagen, der søges.
Ofte giver det god mening især at sætte dine bud ned om natten – der er mange, der søger, men få, der køber.
Derudover skal du se den data din virksomhed har samlet sammen og optimere ud fra dette.
Byd højere for tablets og mobiler
I samme genre har du mulighed for at byde højere eller lavere for mobiler og tablets på den ene side kontra almindelige computere.
I din statistik kan du se, hvilke enheder der konverterer for dine Google Ads-annoncer. For så vidt andre konverteringer – fra organiske søgeresultater, fra sociale medier, nyhedsbreve og så videre – kan du i Google Analytics se her hvilke enheder, der konverterer for dine annoncer.
Kør data sammen fra både Analytics og Ads og find ud af, om du skal betale mere eller mindre for de mobile enheder. Du kan også vælge slet ikke at vise annoncer for de mobile enheder, hvis ikke de fungerer i dine kampagner.
Annoncegruppe til de bedste søgeord
De bedste søgeord i dine kampagner bør have deres helt egen annoncegruppe.
På den måde har du mulighed for at opsætte hele annoncegruppen til lige netop dén annonce og dét søgeord. Den høje relevans skaber en god Quality Score og baner vejen for billigere konverteringer.
Hav som udgangspunkt dine 10-20 % bedst konverterende søgeord i helt egne annoncegrupper.
En forbedring af din Quality Score fra 6/10 til 8/10 betyder stor forskel i antallet af konverteringer – og hvor meget du betaler per styk.
Har du i øvrigt under 6/10 i Quality Score bør du pause dine annoncer – her er potentialet for at sætte din QS op med forholdsvis få kræfter nemlig til stede.
Negative søgeord
Du ønsker ikke at betale for de folk, der har fx ”skabelon” eller ”gratis” i deres søgeforespørgsel. Med mindre din forretning lever af gratis.
Du har mulighed for at opsætte lister over negative søgeord på kampagne- og annoncegruppeniveau.
Du kan finde forskellige lister over negative søgeord online, du kan downloade og tage udgangspunkt i.
Se derudover på hvilke søgeord, dine kunder har fundet dig med. Ofte vil et eller flere ord gå igen for de søgeord, der ikke har konverteret.
Integrerer disse søgeord i dine lister over negative søgeord.
Fornuftig brug af negativ søgeord er en af de ret små ændringer, der har potentiale til at skabe store ændringer på din konto. Du kan effektivt nedsætte dit budget, uden det går ud over antallet af kunder, du får fra Google Ads.
Du kan sætte et event i din kalender en gang om måneden, hvor du sætter 30 minutter af til at opdatere listen over negative søgeord. På den måde slipper du for næste måned at betale for de søgende, der alligevel ikke ender med at blive betalende kunder i din forretning.
Byd højere for folk, der kender dig – direkte i søgeresultaterne
Remarketing er sandsynligvis noget, du forbinder med Facebook-annoncering og Display-netværket især.
Men det kan nu også bruges direkte i søgeresultaterne på Google.
Du har mulighed for at benytte den remarketing-liste du har over alle, der har besøgt din virksomhed i søgeresultaterne. Her kan du byde et højere beløb for dem, der har besøgt din side før.
Ræsonnementet er her, at dem der kender dig i forvejen er mere tilbøjelige til at konvertere (det er hele idéen med remarketing; at en konvertering kræver mere end ét ”touch point”). Derfor kan du også byde en højere klikpris i søgeresultaterne, når folk har set din virksomhed en eller flere gange før.
Du kan eksperimentere med dine klikpriser. Vi starter med at øge 20- 25 % og ser, hvor god mening dette giver.
Ofte kan vi sætte buddet længere op end dette og stadig have den samme konverteringspris, som vi betaler for folk, der ikke kender til virksomheden.
Nu kommer der blot flere konverteringer, da vi har #1-pladsen på annoncer for folk, der ikke kender til virksomheden i forvejen.
At opsætte remarketing til søgeresultaterne kræver en time eller tos koncentreret arbejde – men det er to timer i din virksomhed, du får rigtigt god ROI på!
YouTube-remarketing
YouTube-annoncering er endnu en reel mulighed for de få i Danmark. YouTube er generelt kendt for ikke at kunne drive direkte salg, men til gengæld give billig eksponering til en virksomhed, der er villig til at bruge penge på ”branding”.
I stedet for at købe annoncer ud fra de almindelige parametre på YouTube (interesser, landsdel m.v.) har du også mulighed for at købe annoncer til dem, der har været inde på din side før. Remarketing som du kender det.
Fordelen er her, at du bruger et forholdsvis begrænset budget på YouTube. Du får mange visninger for bare 50 kroner om dagen.
Men når de visninger rammer alene dem der kender dig er det faktisk muligt at skabe en positiv ROI på dine annoncer.
Overvej især, om det er muligt med dine YouTube-annoncer at gå efter en blød konvertering frem for en hård. I stedet for at kræve Dankortet op ad lommen for din besøgende, så forsøg at få dem til at tilmelde sig et nyhedsbrev eller ”Like” en kampagne på Facebook.
Visninger på YouTube koster typisk mellem 30 og 50 ører per styk. Du betaler kun, hvis brugeren ser mere end de første 5 sekunder af videoen. På den måde ryger dit budget ikke på dem, der springer din annonce over med det samme og alligevel ikke er interesserede i hvad du har at sælge.
DK-31929407