Snart kan du annoncere via Facebooks søgeresultater

Facebook Search Ads

Det har faktisk været muligt for en række amerikanske og canadiske virksomheder siden december 2018, hvor Facebook har testet denne nye annonceplacering for virksomheder inden for bilbranchen og e-handel.

Som det altid er, når en ny funktion eller mulighed skal testes, så er det en mindre gruppe amerikanske virksomheder, som får adgang til funktionen først. Ud fra resultaterne af Facebooks tests, vil funktionen blive udrullet til endnu flere virksomheder på sigt, hvis Facebook vurderer, at det skaber værdi for både brugere og annoncører.

Facebook har dog udvidet deres test for nyligt, så endnu flere annoncører har adgang til at teste denne annonceplacering.

Hvordan får du annoncer i Facebooks søgeresultater?

Hvordan gør du?

Først og fremmest skal du væbne dig lidt med tålmodighed. Facebook er fortsat ved at teste, og derfor er funktionen endnu ikke udrullet til alle lande endnu.

Når du får adgang til funktionen vil den fremgå på listen over mulige placeringer. Det er altså på samme velkendte måde, at du kan opsætte en annonce, som vises i søgeresultaterne. Dog lader det til, at du ikke kun kan køre annoncer i søgeresultaterne, men at det i stedet vil foregå på samme måde som for annoncer til Marketplace: Du skal aktivere nyhedsfeedet også.

Annoncerne kan p.t. kun anvende billed- eller karruselformatet, og så kan du selvfølgelig også tilføje både annoncetekst samt overskrift og et link til din hjemmeside. Derfor sætter det altså nogle begrænsninger, særligt for de mange virksomheder, der er begyndt at bruge videoer eller animationer til deres annoncer.

Derudover vil annoncerne heller ikke være synlige på computer. For langt de fleste B2C-virksomheder skaber det ikke nogle udfordringer, da størstedelen af deres trafik alligevel kommer fra telefoner. Men kommer størstedelen af din trafik fra computere, bør du overveje, om dette annonceformat kan skabe værdi for din virksomhed.

Målret annoncer baseret på søgeord

Søgeord i annoncering

Inden du bliver for begejstret, må jeg hellere skynde mig at sige, at det i udgangspunktet ikke er muligt at tilføje søgeord til Search Ads, som vi kender det fra bl.a. Google Ads. Der er dog mange amerikanske medier, der nævner, at det kan være en mulighed på sigt. Implementerer Facebook dette, vil de dermed tage kampen op mod særligt Google Ads.

At det ikke er muligt at tilføje søgeord til annoncerne endnu hænger i høj grad sammen med, at der fortsat er tale om en test, og at det er et krav, at man også aktiverer annoncen i det almindelige nyhedsfeed, hvor søgeord altså ikke spiller nogen rolle.

Brugen af søgeord vil dog også skulle ændre Facebook-brugernes adfærd, når de søger. De fleste, der bruger Facebooks søgefunktion, har en idé om, hvad de vil finde eller hvad en virksomhed eller person hedder. Den typiske Facebook-bruger søger altså ikke på samme måde som på Google, når der ledes efter den bedste restaurant i nærheden, eller når markedet skal undersøge i jagten på en ny computer.

Ikke en ny funktion

Search Ads er ikke en nyhed. Faktisk har det været testet tidligere – faktisk blev det introduceret tilbage i 2012. Det var dog en relativt kort periode, at dette var en mulighed, da det blev lukket ned igen i 2013, men nu har de genintroduceret Search Ads, dog i et lidt andet format. Hvor det tidligere var muligt at stjæle trafik fra sine konkurrenter, får de nye Search Ads en lidt mindre central placering, som vi kender det fra nyhedsfeedet samt annoncer på Marketplace.

Tidligere kunne man få en placering direkte over sine konkurrenter, som det er vist på billedet herunder:

Kilde: Techcrunch.com

Har du brug for hjælp til at få endnu mere ud af dine Facebook-annoncer? Så lad os hjælpe dig! Er du gør-det-selv-typen, så læs min blogserie om at få endnu mere ud af dine Facebook-annoncer. Vil du hellere have professionel hjælp eller vejledning, så tøv ikke med at kontakte os. Ring direkte til os på telefonnummer 70 13 63 23 eller udfyld kontaktformularen herunder.

 

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen