#keepFacebook eller #deleteFacebook?

Facebook aktiekurs

Facebooks aktier styrtdykkede efter det kom frem, at op mod 87 millioner facebookbrugeres data var blevet misbrugt af det amerikanske analysefirma Cambridge Analytica. Angiveligt har Cambridge Analytica brugt oplysningerne til at påvirke de amerikanske vælgere til at vælge Donald Trump ved det seneste præsidentvalg.

Spekulationerne fik konkurrenten Twitter til at igangsætte #deleteFacebook kampagnen, som rigtig mange brugere angiveligt var helt med på. Sådan så det i hvert fald ud i tiden efter, at blandt andet The New York Times kunne fortælle historien om Facebooks misbrug af data.

Nu tyder meget dog på, at man endnu ikke har mistet tilliden til Facebook, som netop nu har nået deres all time high, når det kommer til aktiekurser på trods af skandalen og deres aktiers styrtdyk for få måneder siden.

Aktie-tæsk efter Cambridge Analytica skandale

Facebook aktiekurs

Kilde: NASDAQ

Tilbage i marts styrtdykkede Facebooks aktier, hvilket endte med et tab på omkring 125 milliarder i markedsværdi. Aktiedykket var en konsekvens af beskyldninger for at have misbrugt op mod 87 millioner facebookbrugeres data samt først at erkende det, da det kom i mediernes søgelys.

Sagen satte endnu mere fokus på håndteringen af personlige data, og resulterede desuden i en efterforskning af sagen både i USA og Europa.

Samtidig igangsatte Facebooks konkurrent Twitter en kampagne, hvor hashtagget #deleteFacebook blev tweetet over 400.000 gange af forargede brugere. Allerede dengang tvivlede man dog på, hvorvidt kampagnen kom til at få store konsekvenser for antallet af brugere på Facebook, og mange spåede desuden, at den kunne ende med at få en lykkelig slutning for giganten Facebook.

Selvom aktiekursen faldt drastisk, så havde sociale medie eksperter rundt om i verden helt ret – Twitters kampagne endte med at falde ud til Facebooks fordel.

Facebooks aktiekurs er all time high

facebook aktiekurs

Kilde: NASDAQ

Twitter kampagnen udviklede sig nemlig til at være det rene guld for Facebook, der i starten af måneden kunne fejre den højeste aktiekurs nogensinde på trods af markant modgang de seneste måneder.

De 400.000 brugere der delte budskabet på Twitter, ser ikke ud til at have forladt Facebook, og meget tyder altså på, at Facebook beholder den store brugertilgang som i de sidste år har været hele 250.000 nye brugere hver eneste dag.

For nylig skrev vi dette blogindlæg om Facebooks datadeling med mobilproducenter, og spekulerede samtidig på, om dette ville sende Facebook i en ny datakrise. Ny datakrise eller ej, så har offentligheden altså igen fundet tilliden til Mark Zuckerberg og resten af Facebook, og mange aktionærer fik måske solgt deres aktier lidt for hurtigt, mens andre slog til på det helt rette tidspunkt.

Facebook er med andre ord blevet too big to fail.

Din genvej til online synlighed

Navn*
Virksomhed*
E-mail*
Tlf. nummer*

Din besked

Jeg accepterer, at mine data gemmes i overensstemmelse med OnlineSynlighed.dk's privatlivspolitik.
Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.

John Nielsen

Direktør i OnlineSynlighed.dk og teknisk funderet SEO specialist. Til dagligt rådgiver John virksomheder i hele landet vedrørende forretningsorienteret digital strategi og eksekvering af værdiskabende online synlighed. John er desuden etisk hacker og ekspert i online reputation management.

Latest posts by John Nielsen (see all)

0 Svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *