Sådan optimerer du dine title-tags

Optimer title tag

Et title-tag er enhver sides overskrift, der meget gerne skal fortælle noget om det indhold, der er på siden. Det er dog ikke kun på hjemmesider, at du finder det pågældende title-tag. Det er nemlig også netop dette title-tag, der fungerer som SEO-titel, når en given hjemmeside dukker op i Googles søgeresultater.

Kvaliteten af et title-tag har stor betydning, da det er et af de vigtigste elementer on-site, som kan være med til at booste din sides placering i søgeresultaterne. Et godt og velskrevet title-tag kan dog ikke gøre hele jobbet selv. Det kræver tålmodighed og hårdt arbejde at komme til tops i Googles søgeresultater, men godt indhold i høj kvalitet og et title-tag, der passer til emnet hjælper dig godt på vej.

Et title-tag skal hverken være for kort eller for langt. Det skal indeholde de keywords, du gerne vil findes på – men ikke for mange af dem. Med andre ord er det altså ikke lige til at udarbejde et godt title-tag, som understøtter det indhold, som de besøgende kan finde på siden, og derfor får du en hjælpende hånd i dette indlæg.

1.      Relevans er afgørende

Når man arbejder med søgemaskineoptimering er relevans ofte key. Det er vigtigt at ramme relevante brugere med velskrevet indhold, der har relevans for netop dem. Når man arbejder med title-tags er relevans ligeledes afgørende.

Når en bruger søger efter en service, ydelse, produkt eller blot et enkelt ord, er det afgørende, at de finder en side, der er relevant for det givne emne. Hvis det ikke er tilfældet, er de lynhurtigt ude igen – og det øger en hjemmesides bounce rate.

Hvis en sides title-tag ikke stemmer overens med sidens indhold, vil det altså hurtigt blive straffet – både af de besøgende og af søgemaskinerne. Det er altså vigtigt at bruge de samme keywords både i sidens title-tag, indhold, meta-beskrivelsen, URL og i billedbeskrivelsen. På den måde bliver det nemlig tydeligt for søgemaskinerne, at det enkelte ord har relevans for søgningen, og at indholdet stemmer overens med alle sidens elementer.

2.      Duplicate er stadig et no-go

Undgå duplicate

Hvis du kender lidt til søgemaskineoptimering, ved du også, at duplicate content er et stort no-go. Kopieret indhold bliver straffet af Google, og får dermed en negativ effekt på placeringerne i søgeresultaterne. Det er dog ikke kun i selve indholdet, at der ikke må kopieres – det gælder nemlig også, når man arbejder med title-tags.

Duplicate title-tags er mildest talt ubrugelige, og kan blive ignoreret af søgemaskinerne. På den måde får det ikke den positive effekt, som der ellers er potentiale til. I nogle tilfælde vælger søgemaskinerne blot at bruge andet indhold på siden, når den vises i søgeresultaterne, og det er ikke sikkert, at netop det er relevant for de besøgende, samtidig med, at det gør netop din side sværere at finde.

Der findes forskellige værktøjer, man kan tage i brug for at finde ud af, om en side har duplicate content eller title-tags. Mange benytter Google Search Console til at identificere duplicate content. På den måde kan man hurtigt rette op på det og sikre sig unikke title-tags.

3.      Skab overskuelighed

Hvis du arbejder med store hjemmesider med mange forskellige sider, kan det være tidskrævende at skulle udfylde unikke title-tags for alle sider. Først og fremmest er det derfor vigtigt, at man skaber sig et overblik over, hvor de enkelte sider passer hen. På den måde sikrer man sig, at man følger hjemmesidens oprindelige struktur.

Hvis man ikke udfylder sit title-tag med det samme, vil det i langt de fleste tilfælde blive udfyldt helt automatisk, men det er altså ikke sikkert, at det er en fordel, når det kommer til søgemaskineoptimering.

I de fleste CMS-systemer er det dog muligt selv at automatisere et title-tag. På for eksempel produktsider, er det muligt at automatisere, så det indeholder nogle bestemte og mere detaljerede søgeord samt navnet på produktet. På den måde undgår du det store tidsforbrug, der skal bruges på at udfylde title-tags enkeltvis, hvis du administrerer flere hundrede sider, og formår stadig at skabe unikke title-tags.

4.      Brugervenlighed i fokus

Brugervenlighed

Det er vigtigt, at hjemmesiden er mobilvenlig og nem at navigere rundt på. Alt det får nemlig brugervenligheden til at stige, og giver på den måde en bedre samlet brugeroplevelse. Hvis brugere søger på et emne, og ender på en side, der ikke har relevans for emnet, bliver de irriteret, og forlader lynhurtigt siden igen.

For at sikre sig god brugervenlighed, er det en forudsætning, at vi kender vores brugere. Vi skal vide, hvad de søger efter, og hvordan de søger efter det. Det er ikke altid, at man som fagperson bruger den samme term for en genstand, som potentielle kunder gør.

Hvis det er tilfældet, er al arbejdet med søgemaskineoptimering gjort forgæves. Man skal optimere på netop de ord, som de potentielle kunder bruger, når de søger, og derfor er en søgeordsanalyse altid det første skridt, når man igangsætter arbejdet med søgemaskineoptimering.

Det er nemlig netop disse søgeord, der skal indgå i ethvert title-tag. På den måde sikrer du dig nemlig, at dine potentielle kunder finder din hjemmeside, når de søger efter det produkt eller den service, som du tilbyder.

Et godt title-tag er vigtigt, men det er ikke kun det, der giver din side de bedste resultater. God og effektiv søgemaskineoptimering består af mange forskellige elementer, som får en effekt på sigt, når de kombineres. Brugervenlighed og relevans skal altid være i fokus. Mange tror fejlagtigt, at det blot handler om at sætte de enkelte keywords i fokus i et title-tag, men det bliver hurtigt til keyword stuffing, og det straffer søgemaskinerne.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen