Forudsigelser for online marketingbranchen i 2019 – og et kig tilbage på 2018

Hvad sker i 2019

Sikke tiden går! Det er kun 12 korte måneder siden, vi sidst kiggede frem mod et nyt år, og nu kan vi igen så småt ane et nyt år ude i horisonten. Traditionen tro vil vi kigge frem mod det nye år og give jer vores forudsigelser for, hvad der kommer til at ske inden for SEO, social og i det hele taget online markedsføring i 2019.

Det kan bruges som en måde at komme det kommende års tendenser i forkøbet, så du er på forkant med udviklingen i branchen. Måske det kan gøre forskellen på din markedsføring og dine konkurrenters.

Inden vi kommer til forudsigelserne for 2019, kan vi lige besøge forudsigelserne for det år, der nu snart er gået. Det er altid en god ting at kigge lidt tilbage og blive klogere på det, man har oplevet, så først skal vi lige se, om vi ramte rigtigt med forudsigelserne for dette år.

Krystalkuglen talte (rimelig) klart

Sidste år var vores forudsigelser delt op i 3 kategorier – social, SEO og forbrugere. Dette er 3 kategorier, som fylder rigtig meget i vores hverdag, fordi det betyder så meget for online markedsføring anno 2018 (og snart 2019).

Krystalkuglen talte sandt

Inden for sociale medier havde vi to primære forudsigelser, nemlig at data ville betyde endnu mere, og at mailadresser kommer til at krydse medier. Efter et år hvor GDPR er trådt i kraft, og hvor blandt andre Facebook og LinkedIn har været ude i stormvejr på grund af deres håndtering af data, tør jeg godt sætte tjek ved den.

At mailadresser kommer til at krydse medier vil jeg give et halvt point for. Der har ikke været den store revolution på dette område, men alligevel er der kommet mere fokus på people based tracking i forhold til cookie based. Menneskebaseret eller folkebaseret tracking lyder bare forkert, så jeg tillader mig at bruge de engelsksprogede udtryk.

Kort går det ud på at kigge mere på den enkelte bruger, end på cookies. Eksempelvis vil cookiebaseret tracking have svært ved at håndtere flere enheder, men samme bruger, som besøger det samme, og det er jo det, mange gør.

Tracking og data giver os muligheden for at forblive relevante for vores målgrupper og give differentieret indhold til den enkelte modtager. Ved at levere det rette indhold på det rette tidspunkt kan vi få flere konverteringer, så det giver god mening at gå den vej, når det er muligt.

På SEO-fronten havde vi hele 3 forudsigelser for 2018. Den ene føles næsten som snyd, fordi den handlede om Mobile First Index’ets indtog, som også er trådt i kraft i år. Tjek ved den. Og det bliver nok kun vigtigere i 2019, i takt med at flere og flere kommer med på vognen.

Derudover forudså vi, at indlæsningshastigheden ville blive endnu vigtigere, og det fik vi så godt som bekræftet fra Google selv i januar i år. Google meldte selv ud, at fra juli ville hastigheden være en rankingfaktor på mobile søgninger, og da der er flere mobilsøgninger end desktop, sætter vi også flueben ved denne forudsigelse.

Den sidste forudsigelse inden for SEO handlede om linkbuilding, og den vil jeg også give os selv point for. Snakken om linkbuilding har bevæget sig i tone, og fokus er flyttet. I branchen snakkes der mindre om volumen og mere om kvaliteten af links, men snakken handler altså stadig om at skabe links til ens side.

Vi snakkede også om forbrugeradfærd i vores forudsigelser sidste gang. Endnu en gang ramte vi inden for skiven, da vores forudsigelse var, at det ’letfordøjelige’ indhold ville vinde indpas, og blandt andet gennem sådan noget som influencer marketing, som DR havde fokus på, har der været meget snak om denne type indhold. Særligt influencers på de sociale medier er jo kendt for at levere det hurtige indhold.

Et kig på 2019 inden for online marketing

2019 forudsigelser

I dette års udgave af forudsigelser for online marketing vil vi ikke lave kategorier som sidste år. I stedet får du 3 forudsigelser (og en enkelt bonusforudsigelse, så jeg snyder lidt), som du kan bruge, når du skal planlægge marketingåret 2019.

Forudsigelserne kommer til at dække relativt bredt, så vi alligevel kommer lidt rundt inden for vores branche.

SEO lever stadig… eller igen

Det er lidt svært at sætte en overskrift på denne forudsigelse. Det havde været klassisk at kalde afsnittet for ”SEO er død, længe leve SEO”, og det havde været en passende overskrift. Det er også bare et ret slidt udtryk, så jeg endte med en anden.

Faktisk tog jeg en lille smule hul på denne forudsigelse lidt tidligere, fordi snakken om SEO er nemlig allerede ved at vende en lille smule. Den ændring, tror jeg på, vil træde ud i fuld flor i 2019. Også selvom det måske kun er fagnørder som os, der for alvor kommer til at høre den.

Alligevel er det værd at nævne, at jeg forudser, at skiftet fra linkvolumen til linkkvalitet og linkrelevans for alvor vil blive fremtrædende i 2019. Tidligere bestod linkbuilding for manges vedkommende i at lave en masse links fra forskellige fora og dets lige, og antalsmæssigt blev de næsten kastet i nakken af en.

Sådan er det heldigvis ikke længere. Google kan godt gennemskue de lette og dårlige links, og derfor kommer der endnu mere fokus på kvalitet og relevans i linkbuilding anno 2019. Hvis man som bureau ikke kan skabe links af høj kvalitet og relevans, kommer man ikke til at beholde sine kunder særligt længe, fordi resultaterne vil udeblive.

Noget der i særdeleshed bliver spændende at følge i 2019 er, hvordan professionelle SEO-folk vil anskaffe disse links af høj kvalitet og høj relevans. Og ikke mindst, hvor mange SEO-professionelle, der for alvor vil arbejde med godt og konverterende indhold, som holder længere på den læsende.

LinkedIn får opblomstring i Danmark

LinkedIn 2019

På mange måder er LinkedIn den lillebror, som altid prøver på det, de ældre søskende laver. LinkedIn kigger på Facebook, Instagram (ja, det er samme virksomhed, men folk bruger dem stadig forskelligt) og Snapchat og tænker, at ”det kan jeg da også”!

LinkedIn tester eksempelvis deres egen version af stories, som man kender det fra Snapchat og siden Instagram og Facebook. Ikke alle er lige vilde med ideen, og det er langt fra det eneste eksempel på, at LinkedIn vil det samme som ’de ældre søskende’.

Men ligesom i enhver familie har LinkedIn også sin egen berettigelse, og i takt med at LinkedIn vokser, bliver ældre og får sine egne erfaringer, får det også mere sin egen identitet. Og LinkedIn kan bestemt noget, som de andre ikke kan.

Derfor forudser jeg også, at LinkedIn vil få en revival i Danmark som en kanal, der bliver fokuseret målrettet på at udnytte i markedsføringen. Jeg tror på, at mængden af trafik og konverteringer fra LinkedIn vil få et betydeligt hop i 2019.

LinkedIn er i forvejen stort nok til, at de fleste vil have gavn af at være til stede her, men som en marketingkanal, der er opmærksomheden værd, har LinkedIn haft det svært til tider. Det vil ændre sig i 2019.

Online reputation management bliver mere anerkendt

Hvert år og tilsyneladende hver måned eller endda oftere er der store virksomheder, der kommer i stormvejr i medierne og hos borgerne. Sager behøver ikke komme i medierne, før de har en effekt på ens virksomhed, mindre kan også være ødelæggende nok.

Ens online omdømme er så godt som præcis det samme som ens omdømme, fordi vi bruger så meget tid online. Hvis jeg gerne vil vide mere om en virksomhed, så googler jeg den, og det er jeg bestemt ikke den eneste, der gør. Det vil sige, at ens online tilstedeværelse ofte er det første indtryk, man giver potentielle kunder.

Derfor er online reputation management et vigtigt redskab i værktøjskassen.

Alligevel bliver det mange steder anset som udelukkende brandslukning, når skaden er sket, og måske bliver det også anset som en slags plastikkirurgi for ens virksomhed og lidt snyd. Lidt som SEO blev det for ti år siden.

Men online reputation management er lige så legitimt som Facebook-annoncer og SEO. Og jeg forudser, at flere vil komme frem til samme konklusion i 2019 og ikke mindst indse nødvendigheden af at være ude i god tid. Det er min vurdering, at online reputation management og community management bliver særdeles udbredte discipliner. Nogle virksomheder vil måske nok få det håndteret af professionelle i krisekommunikation, SEO og sociale medier. Andre vil påtage sig at håndtere udfordringen selv.

Kan man nå at styre diskursen om sin virksomhed, inden den tager et dyk, står man meget bedre stillet, hvis man er så uheldig at ramme en lidet flatterende sag.

Valg paa sociale medier

Bonusforudsigelse: Folketingsvalget vil blive hijacket af (og på) sociale medier

Den sidste er lidt en bonus, fordi det ikke handler om branchen som sådan. Den er nu stadig meget relevant, fordi jeg tror nemlig, at de sociale medier – og navnlig Facebook – kan komme til at hijacke dagsordenen for det kommende folketingsvalg.

Vi skal jo vælge folk ind i Folketinget i 2019, og selvom valget ikke er udskrevet, så er det reelt allerede i gang. Partierne har lagt deres strategier, og de ved godt, hvad de vil snakke om, når valget for alvor bliver sat i søen en gang til næste år.

De har valgt, hvilke mærkesager de gerne vil fremhæve, og hvordan de skal svare på kritiske spørgsmål fra journalister.

Min forudsigelse er, at sociale medier med Facebook i spidsen kommer til at diktere det, vi kommer til at snakke om i forbindelse med valget i en betydelig grad. Det giver lidt mere spænding, fordi politikerne i mindre grad kan forberede sig på valgkampens emner.

Hvad det kommer til at betyde for valgets resultat afhænger selvfølgelig af, hvordan politikerne kan håndtere at blive kastet ind i en agenda, de ikke selv har bestemt.

I Danmark har vi en rimelig sober politisk kommunikation set i lyset af skandaler med datamisbrug fra f.eks. det amerikanske valg. Men vi følger bekymret med, når vi hører om falske facebookprofiler og bots, der kun er sat i søen for at sprede fake news for at påvirke holdninger.

Facebook har meldt ud, at de i på 3 måneder hen over efteråret i år har lukket 754 mio falske konti! Spørgsmålet er ikke om de findes i Danmark, men i hvilken grad de er tilstede og hvor meget magt de kan flytte. Vores bedste råd er altid at være kildekritisk og passe på med at danne sine politiske holdninger kun fra indhold på sociale medier.

John Nielsen