SEO: Derfor rangerer din side på et forkert søgeord
Ligesom du troede, at du havde styr på din SEO, viser det sig, at det ikke helt var tilfældet alligevel.
Måske dukker du ikke op på de søgeord, du havde håbet på. Måske ligger din side bagerst i køen i Googles søgeresultater. Eller måske har du opdaget, at en af dine sider rangerer på et forkert søgeord. Det kan være særdeles frustrerende, når ens hårde arbejde ikke giver pote i den anden ende, og det kan der være mange årsager til.
Hvis du gerne vil rangere på et eller flere søgeord, så du bliver synlig i Googles søgeresultater, handler det først og fremmest om, at du har styr på din SEO, så du undgår de klassiske fejl.
Her kan du læse mere om, hvordan du med sikkerhed kan får styr på din SEO og undgå, at din side rangerer på det forkerte søgeord.
Hvorfor rangerer min side på et forkert søgeord?
Du vil selvfølgelig gerne have, at din hjemmeside rangerer på de rigtige søgeord. Men det er ikke altid det, der sker. Når en af dine sider på hjemmesiden rangerer på et søgeord, som ikke er det rette søgeord, skyldes det ofte flere årsager.
Søgeordskannibalisme
Når Google vælger at rangere den forkerte side på dit søgeord, skyldes det i langt de fleste tilfælde søgeordskannibalisme. Søgeordskannibalisme opstår, når flere af dine sider forsøger at blive fundet på det samme søgeord. Det gør det svært for Google at vide, hvilken side du reelt set gerne vil have ranegret på det specifikke søgeord. Samtidig kan indholdet på siden også have betydning, og derfor vælger Google blot den side, der passer bedst. Du kan altid læse mere om søgeordskannibalisme i dette blogindlæg.
Forkert ”search intent”
En anden årsag til, at din side rangerer på et forkert søgeord er, at din side ikke matcher ”search intent” for dine potentielle kunder. Det betyder med andre ord, at dine potentielle købere søger efter noget helt andet, end det du bliver fundet på. Det er nemlig ret vigtigt, at din side matcher det, dine potentielle købere søger efter. Ellers kan du risikere, at siden ikke dukker op på det rette søgeord.
Manglende optimering og links
En af de sidste årsager til, at din side rangerer på et søgeord, den slet ikke skal rangere på, kan være manglende optimering af siden og manglende linkstruktur.
Det indhold du har på siden skal være relevant og informativt for dine kunder og brugere. Når din side omhandler de relevante søgeord og relevant indhold hertil, vil du have nemmere ved at undgå, at din side rangerer på et forkert søgeord.
Hertil skal du også se på din linkstruktur, både intern og ekstern. Links kan være en hjælp til Google om, at dit indhold er relevant og matcher andre sider med samme indhold, der gør det nemmere for din side at rangere på det rigtige søgeord. Derfor bør du se din side efter i sømmene for diverse ”fejl” der kan påvirke sidens rangering i Googles søgeresultater.
Hvad kan du gøre ved problemet?
Din virksomheds synlighed online er stærkt bundet op på, hvor synlig din hjemmeside og dine sociale medier er, når potentielle kunder leder efter specifikke ydelser eller produkter. Derfor kan det også meget nemt gå galt, hvis du ikke har helt styr på din SEO.
En side der rangerer på et forkert søgeord kan have store konsekvenser for din overordnede synlighed. Derfor er det også vigtigt, at du får gjort noget ved det hurtigst muligt. Det første du skal gøre er derfor at se på de forskellige søgeord, der bruges på dine sider. Sørg for, at søgeordene matcher de forskellige sider, og at flere af dine sider ikke konkurrerer om det samme søgeord.
Udover dette bør du også se på at fjerne alle de søgeord, som din side ikke skal rangere på, så du dermed undgår at den rangerer på et forkert søgeord. Alt dette kan hurtigt være en længere proces, og derfor er det vigtigt, at du fra starten af har styr på din SEO. Har du ikke det, kan du meget vel komme til at lave ekstra arbejde, fordi der ikke helt var styr på sagerne.
Få en potentialeanalyse og gør noget ved din SEO
Det er aldrig sjovt at opdage sin hjemmeside blive rangeret på et helt forkert søgeord. Det har stor betydning for din SEO og potentielle trafik, da det kan give høj bouncerate og utilfredse kunder. Derfor er det enormt vigtigt, at du fra starten af får styr på din SEO.
Uanset om skaden er sket eller ej, kan det være en god idé at få en SEO-specialist til at tage et kig på din overordnede synlighed og SEO. På den måde kan du få et klart overblik over, hvor du skal sætte ind, så din synlighed øges.
Hos OnlineSynlighed.dk har vi et stort fokus på SEO og synlighed hos alle vores kunder. Vi tilbyder bl.a. vores kunder en potentialeanalyse, hvor vi fokuserer på flere elementer, som eks. den tekniske SEO, indholdet på hjemmesiden og selvfølgelig dine sociale medier. Alle disse elementer kan nemlig have stor betydning for, om du bliver fundet i Googles søgeresultater.
Vil du også gerne have en gennemgang og en analyse af, hvor du kan forbedre din SEO? Så ræk ud til os på telefon 70 13 63 23 eller skriv til os gennem kontaktformularen nedenfor. Vi glæder os til at hjælpe dig med din synlighed.
DK-31929407