Instagram opslag kan planlægges

Endelig! Nu kan du planlægge Instagram-opslag – men kun fra værktøjer

Instagram opslag kan planlægges

Noget der har været efterspurgt meget længe af dem, der arbejder professionelt med Instagram er muligheden for at planlægge opslag. Altså at lave et opslag og indstille det til automatisk at blive postet på et bestemt tidspunkt.

Den mulighed er endelig kommet, men der er en lille hage ved løsningen.

Det er nemlig kun tredjepartsværktøjer, der har mulighed for at planlægge opslag på Instagram – den oprindelige Instagram-app kan ikke planlægge opslag.

Derfor skal man altså ud og have fat i noget andet software, før man kan gøre brug af den nye mulighed, som ellers kunne gøre det noget lettere at lave en målrettet indsats på det visuelle medie.

Bliv partner, så kan du lege med

Lidt mere konkret er muligheden for at planlægge opslag en del af Instagram Graph API. For de uindviede er et API en måde, noget software snakker med noget andet software – groft sagt.

I dette tilfælde betyder det, at tredjepartsværktøjernes software kan snakke med Instagrams software på en måde, så det bliver muligt at planlægge opslag. Det betyder så også, at man skal have adgang til Instagram Graph API for at kunne udnytte muligheden.

Her ligger et klart incitament for de udviklere, der endnu ikke er partnere med Facebook (som ejer Instagram), som gerne vil tilbyde sine brugere denne funktion.

Det er samtidig også endnu et argument for virksomheder som Hootsuite, der netop er partner med Facebook. De kan gå ud og fortælle, at hvis man bruger deres platform, bliver det lettere at arbejde med Instagram.

Tidligere tiltag var kluntede

Planlæg opslag på Instagram

Der har længe været forskellige tilbud, der skulle gøre det med at poste på Instagram efter et skema lettere. Det har dog aldrig rigtig taget besværet væk, som den nye mulighed i Instagram Graph API gør det.

I Instagram-appen har Instagram givet muligheden for at lave kladder. På den måde kunne opslag forproduceres, og man skulle ”kun” huske at få offentliggjort opslag på det tidspunkt, man gerne ville poste det.

Det er der jo ikke meget automatisering over, og man risikerede at glemme det tidspunkt, noget skulle offentliggøres på. Det findes der selvfølgelig en række løsninger på med apps og tjenester, der sender notifikationer på bestemte tidspunkter.

En del af en større ændring

Nyheden om muligheden for at planlægge opslag kom som en del af nyheden om en større omvæltning. Instagram vil nemlig skrue ned for den gamle Instagram API til fordel for den nye Instagram Graph API, som giver flere nye muligheder.

Ud over muligheden for at planlægge opslag, vil man også kunne få mere indsigt i sine opslags data, man vil kunne moderere kommentarer, og man vil kunne se, hvor ens virksomhed bliver nævnt.

Det sidste skulle også blive tilgængeligt for ikke-virksomhedsprofiler hen ad vejen, men det vil først blive tilgængeligt til næste år.

I løbet af de næste 2 år vil Instagram også nedskalere indsatsen på den gamle Instagram API for til sidst at udfase den helt. Fra denne sommer og i etaper løbende over de næste 2 år vil man kunne bruge den gamle API til mindre og mindre for at skubbe tredjepartsudviklere over på den nye API.

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen