Har du hørt om black-hat SEO på de sociale medier?
Black hat søgemaskineoptimering – søgemaskineoptimering, der går over de retningslinjer der sættes af Google og andre søgemaskiner – er netop det:
Black hat arbejde i SØGEMASKINERNE.
Men faktisk er det også muligt at arbejde black hat med de sociale medier ved ikke at overholde de retningslinjer, der opstilles af Facebook, Twitter og andre sociale netværk. Og spørgsmålet er, om ikke black hat arbejde på den ene kanal går ind og skaber en potentiel risiko på den anden.
Black hat på de sociale medier
Lad os starte med at definere hvad black hat på de sociale medier er.
Eksempler kunne være:
- Du kan købe falske followers, likes, shares og lignende. Og de fleste SEO-eksperter er enige om, at de sociale signaler har en vis ballast i forhold til søgemaskineoptimering. Teorien er, at du med falske Likes på Facebook og +1’er på Google Plus kan booste dine rankings.
- Du kan lave falske konti der har samme efternavn som dine konkurrenter og få disse til at rangere på konkurrenternes søgeord.
- Du kan på Facebook og andre medier lave falske anmeldelser – positive til dig selv og knap så positive til konkurrenterne. Dette har næppe noget at gøre direkte med SEO, men det kan potentielt gøre enorm skade hos en konkurrent.
Vil det skade min SEO?
Spørgsmålet er så, om falske likes købt af dig eller falske anmeldelser skrevet af en konkurrent kan skade din SEO – altså den i søgemaskinerne.
Af mangel på svar må vi indtil nu konstatere, at det næppe er tilfældet – men det er et område, mange SEO-eksperter holder skarpt øje med.
Man kunne nemt forestille sig en situation, hvor et dramatisk fald i Likes på en side efter at Facebook sletter falske profiler bliver bemærket af søgemaskinerne, der kan give et tilsvarende drop i rankings. Teorien er spændende, da det i givet fald vil være endnu et våben i den portefølje, der repræsenterer negativ SEO.
Hvad kan jeg gøre?
Ser du, at der skrives falske anmeldelser og købes falske likes til din side har du heldigvis mulighed for at reagere.
De fleste sociale netværk giver dig mulighed for at markere ting som spam. På denne måde får du netværket til at kigge på de suspekte handlinger og eventuelt gøre skaden god igen.
Du har også mulighed for at kontakte den juridiske gren af det sociale netværk og få dem til at reagere.
Og endeligt er det muligt at lave en spam-rapport til Google. Google har en formular her, hvor du har mulighed for at angive søgeresultater, du mener, er spam – hvis fx en konkurrent har lavet en social profil med dit firmanavn som efternavn og nu rangerer på Google med den.
Og hvis du endeligt overvejer at købe ”Likes” eller Twitter-followers for at ’se ud af mere’ kan du lige så godt spare dine penge. De sociale netværk anført af Facebook er dygtige til at opdage og slette falske profiler – og skaden kan være endnu større, hvis dine falske likes bliver. Falske likes kommer typisk fra Asien og intet er så utroværdigt som en dansk fanside med 80 % likes fra Bangladesh og Indonesien.
DK-31929407