Instagram-annoncering – Take-aways for de første dage

Instagram-annoncering: Hvad vi har lært de første dage

Instagram-annoncering – Take-aways for de første dageI slutningen af august 2015 blev det (endeligt) muligt at annoncere på Instagram for almindelige annoncører.

Facebook, der købte Instagram for ca. 1 milliard dollars i kontanter og aktier i april 2012, har de seneste år eksperimenteret med annoncering for en udvalgt skare af store annoncører som fx Mercedes, BMW og Alfa Romeo.

Først nu er der blevet åbnet for os andre.

Vi har i OnlineSynlighed.dk taget et kig på annonceringen for verdens største billedmedie udover Facebook og hvad du har af muligheder!

Annoncering i feed ligesom på Facebook

De mest effektive annoncer inden for Facebook-annoncering har længe været de, du kan placere direkte i news feed. Højresides-annoncer er brugeren banner-blind overfor og konverteringsraten er her til at overse.

Det er derfor godt at se, dine Instagram-annoncer ligeledes er placeret direkte i brugerens billed-feed.

Når du scroller ned i Instagram rammer du fra tid til anden en annonce som du kender det fra Facebook. Lige nu er der mulighed for både at trykke på links i beskrivelse, på billede og eventelt på en ’Læs mere’-knap.

Du opretter dine Instagram-annoncer i Facebooks almindelige Power Editor. Du behøver således hverken en Instagram-konto eller et nyt annoncesystem for at annoncere på Instagram. Det synes vi er meget positivt!

Du kan oprette en annonce i Facebooks Power Editor og bruge den både på Instagram og i Facebooks almindelige news feed- samt right side-annoncering. Med den grundige statistik kan du se på hvilket medie, dine annoncer performer bedst og hvor du derfor bør blive ved med at bruge penge.

Facebook ved, de kan tage penge for det

Vi havde håbet, at Instagram-annoncering til at starte med ville være meget billigt – der er i sagens natur ikke så mange annoncører på platformen endnu.

Her er vi desværre blevet skuffede.

Facebook ved godt, de kan tage penge for at annoncere på Instagram. Derfor er der ingen absurd lave priser, som der fx var på news feed-annoncer, da de kom ud til at starte med.

Om Instagram-annoncering er dyrt eller billigt afhænger i sidste ende af, hvor mange penge, du tjener på det.

Vores indledende erfaringer er positive – men de helt store ROI’er, vi havde håbet på, mens udbud og efterspørgsel ikke matchede de faktiske tal til at starte med, må vi desværre se langt efter.

Skal du prøve Instagram-annoncer?

Hvis du i forvejen arbejder med Facebook-annoncering – eller har et bureau på opgaven – vil vi anbefale, du afprøver Facebooks nye annoncemulighed på Instagram.

Så vil annoncerne nemlig være nemme at sætte op.

Hvis ikke, så afhænger vores anbefaling af din branche.

Nogle brancher er mere oplagte end andre. Hvis du fx sælger modetøj og har billeder af modeller med dit tøj på eller is er Instagram-annoncering meget oplagt.

Bilforhandlere som Alfa Romeo og Mercedes har allerede testet platformen med succes som beta-brugere.

Frisører kan lave lokalt baseret annoncering og vise deres håndværk frem til piger eller mænd i den rette målgruppe.

Og når det er tid til at melde børnene på efterskole, kan efterskolerne annoncere med billeder af glade elever til såvel børn som forældre.

Mulighederne er mange – og vi glæder os i OnlineSynlighed til at følge Instagram som et nyt og spændende annoncemedie til vores kunder i forskellige brancher!

John Nielsen
0 svar

Giv en kommentar

Har du lyst til at være med i debatten?
Du er meget velkommen til at bidrage!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *