5 metoder til bedre brugeroplevelse med indhold (og bedre placeringer)

5 metoder til bedre brugeroplevelse med contentHvor lang tid din besøgende bruger på din side, betyder i dag mere for dine placeringer i søgeresultaterne end nogensinde før.

Men hvordan får du brugeren til at blive længere på din side, læse dit indhold (og derved i sidste ende også konvertere)?

Vi kigger her på opstilling af dit indhold og hvordan du optimerer ’time spent on page’ – fremtidens måske vigtigste parameter for søgemaskineoptimering!

Indholdsfortegnelse med plugins

Hvis du tænker på en bog, hvad har du så på de første sider?

En indholdsfortegnelse – altid.

Indholdsfortegnelsen er med til at give et overblik og hjælpe den besøgende med eventuelt at gå direkte til det punkt, der er relevant for ham eller hende.

Du kan opnå den samme effekt ved at lave en indholdsfortegnelse på dine vigtige sider – ligesom Wikipedia har det på alle sine.

Indholdsfortegnelsen kan fx basere sig på alle underoverskrifter og linke videre til overskrifterne med interne ankre. Hvis du bruger WordPress findes der flere udmærkede plugins, der automatisk laver indholdsfortegnelser ud fra dine H2’ere og lader dig indsætte fortegnelsen med en ”shortcode” direkte i dine indlæg.

Du kan således selv vælge, om det skal være på alle dine sider (”hardcoded” i dit tema) eller blot på udvalgte sider, du ønsker at have en indholdsfortegnelse.

Vi anbefaler det gratis ‘Table of Contents-plugin til WordPress. Her får du en indholdsfortegnelse inspireret af Wikipedias til glæde for dine brugere.

Fjern unødvendigt indhold

Slet overflødigt indholdNår brugeren klikker sig ind på din side fra Google er det typisk med ét mål. Det kan være at få svar på et spørgsmål eller købe en vare.

Alle elementer på din side, der ikke hjælper videre mod dette præcise mål er en distraktion og vil koste dig konverteringer i sidste ende.

Du kan overveje at fjerne elementer som:

  • Sociale delingsknapper, der følger med på siden
  • Bannerannoncer
  • Store menuer
  • Widgets med ”Nye indlæg” og ”Nye kommentarer”, med mindre du er en blog med mange sidevisninger
  • Og pop-ups, med mindre du har en god grund til at beholde dem på siden

Du har opnået den i teorien perfekte side, når du ikke kan fjerne flere elementer.

Indenfor konverteringsoptimering er første skridt altid at fjerne så mange elementer andre end det, brugeren faktisk konverterer på – det gælder både dine faktiske landingssider, men også dit domæne i almindelighed.

Brug underoverskrifter og billeder

En almindelig bruger på din side læser mellem 20 % og 28 % af din tekst.

Derfor skal det være muligt at scrolle på din side.

Du gør din side scroll-venlig ved at:

  • Bruge underoverskrifter til at inddele dit indhold – dette er også en SEO-faktor, da du med underoverskrifterne kan fortælle Google, hvad der i øvrigt er af vigtige søgeord på din side udover din title
  • Bruge billeder løbende i din tekst for at holde læseren fanget
  • Eventuelt ved at embedde videoer fra YouTube, Vimeo eller Wistia hvor det er muligt

Især underoverskrifterne er vigtige i praksis.

Hvis du møder din nye læser med en mur af tekst ”bouncer” læseren igen. At bounce vil sige, at læseren bruger ’Tilbage’-knappen i browseren og vælger et andet søgeresultat.

Det er det værste, der kan ske for din side. Og derved også for din SEO.

Med en god indholdsfortegnelse og god inddeling i underoverskrifterne hjælper du brugeren til at finde svar på spørgsmål i teksten – og Google belønner dig for dit arbejde ved at sende flere gratis besøgende ind på siden med tiden.

Hvad får jeg ud af at læse teksten?

Når brugeren kommer ind på din side kan du med fordel hurtigt fortælle, hvad brugeren får ud af at læse teksten.

Vi gjorde det samme med teksten, du lige nu læser på OnlineSynlighed.dk.

I de første strofer fortæller vi præcis, hvad du får ud af at læse videre.

Intet er værre end en upræcis tekst, du ikke ved, hvor du har og som du ikke ved, hvad du får ud af at læse.

Hvis du ikke ved hvad formålet med at læse teksten er, læser du sandsynligvis slet ikke videre til at starte med.

Gør det klart for brugeren, hvad der er vundet ved at læse din tekst – helst så tidligt som muligt.

Brug din meta description rigtigt

Så tidligt som muligt betyder ikke nødvendigvis øverst i indlægget – ikke eksklusivt, i hvert fald.

Du kan også bruge din meta description til at fortælle, hvad brugeren får ud af at læse din tekst.

Samtidigt har vi også en advarsel i forbindelse med brugen af din meta description.

Vi ser i vores daglige arbejde med søgemaskineoptimering talrige eksempler på det, vi kalder ”overoptimering” af meta description.

Det er når din meta description lover mere, end den kan holde.

Hvis du har skrevet en tekst om slankekure og i meta description lover brugeren, at han eller hun ”får svaret på slankegåden og de mest effektive slanketricks”, mens din tekst er en teoretisk udredning om søvn og sundhed giver du brugeren en dårlig oplevelse.

Den dårlige oplevelse manifesterer sig i en bruger, der ikke har behov for at komme ind på din side igen – og Google kvitterer også med dårligere rankings.

Brug din meta description til at fortælle brugeren, hvad han får ud af at klikke – men på en sober måde, så du faktisk kan leve op til dine løfter.

TL;DR (Too Long; Didn’t Read)

5 tricks hjælper dig med at holde brugeren i længere tid på din side:

  • En indholdsfortegnelse med alle underoverskrifterne i dit indlæg
  • At fjerne unødvendigt indhold, så du gør det nemmere for brugeren at konvertere
  • Brug flere underoverskrifter og billeder til at bryde teksten og gøre det muligt for læseren at scrolle den
  • Fortæl hurtigt i din tekst hvad brugeren får ud af at læse
  • Og brug meta description (med måde) til at fortælle brugeren, hvorfor lige netop din side er den rigtige at klikke på

Brugervenlighed bliver kun vigtigere herfra – og du kan med vores tips herover komme foran din konkurrent allerede i dag!

John Nielsen