Facebook business

Går din virksomhed også glip af salg på Facebook på grund af forkert tilgang?

Facebook businessDer er 1 milliard mennesker på Facebook – hver eneste dag.

Alligevel ser mange virksomheder Facebook som et medie, hvor du alene rammer unge og ældre, hvor folk ikke er klar til at købe eller som ’det næste MySpace, der dør lige om lidt’.

Sådan går det ikke.

Facebook har været dygtige til at opkøbe virksomheder som Instagram og WhatsApp, har udskilt deres egen Messenger-app og sidder nærmest som eneejer af online kommunikation.

Din virksomhed kan få meget ud af Facebook, hvis du gør det rigtigt.

Hvad du skal gøre for at få værdi ud af Facebook kan faktisk siges i 5 skridt.

Men vi vil gerne starte med de 3 ting, du ikke skal gøre – måske du er skyldig i dem lige nu?

Nummer 1: Fokuser ikke på direkte salg

Du skal være på Facebook med din virksomhed for at sælge – men vær opmærksom på, at ikke alle salg kommer direkte.

Med et direkte salg mener vi et klik på din Facebook-annonce, ind på siden og så en konvertering. Så let kan det være med fx remarketing-annoncer, hvor folk kender dig i forvejen, men det er undtagelsen til reglen.

Facebook som medie er også brugbart til at skabe bløde konverteringer som tilmeldinger til et loyalitetsprogram, et nyhedsbrev eller noget tredje. Så skaber din virksomhed salg herigennem i stedet.

Køber Facebook likesNummer 2: Køber Likes

”Likes” på Facebook er en ”pseudo-værdi” – mange tillægger Likes en værdi, men reelt er de intet værd. Du betaler med Likes for engagement på en platform, du ikke har kontrol over. Det har vi skrevet før på OnlineSynlighed.dk, men vi er ikke bange for at gentage det, for det er vigtigt.

Nummer 3: Køber Reach

Du har mulighed for at booste dine opslag på Facebook.

Så når du ud til en større målgruppe – men er den målgruppe relevant for dig?

Facebook er billig markedsføring, hvis du rammer den rigtige målgruppe. Lukker du i stedet øjnene og skyder med spredehagl stiger prisen.

Lad os i stedet kigge på de 3 trin, der leder til succes – og ultimativt salg – på Facebook!

Nummer 1: Skab godt indhold

Vi starter ved at sørge for, folk kender dig.

De kan lære dig at kende enten i form af annoncer, hvor du betaler – eller med indhold, hvor du hjælper målgruppen, som bliver delt.

Det gode indhold kan være guides, tips og tricks. Grundreglen er, at des mere du gør ud af det, des bedre modtagelse får dit indhold også. Facebook-brugerne bliver hele tiden præsenteret for indhold, der har taget 10 minutter at sætte op, og de ser lige igennem det.

Nummer 2: Del dit indhold

Du har lavet det gode indhold og nu skal det deles.

Når du deler, så skriv en god beskrivelse i dit indlæg. Fortæl, hvad brugeren får ud af at klikke på linket. Det værste, du kan skrive, er ”Vi har blogget ind”.

Skriv i stedet:

”Kender du det, når X sker? Vi har lavet en guide med Y gode tips til at forhindre X i at ske igen – og Z tricks, hvis det sker alligevel”.

Dét er konkret og til at forstå og din målgruppe reagerer på det.

Et par øvrige gode tips er:

  • Video er forholdsvis nyt på Facebook og virker godt – ligesom de nye karrusel-annoncer, hvor du har 3 eller flere billeder fremfor blot 1
  • Opfordr gerne dine ”Synes godt om” til at dele dit indhold
  • Mennesker sælger til mennesker – hav fokus på den menneskelige afsender og den personlige historie

Nummer 3: Skab bløde konverteringer

På din side har du mulighed for at konvertere folk til et nyhedsbrev, et loyalitetsprogram eller på anden måde give tilladelse til, at du kan markedsføre dine produkter og tjenester overfor dem.

En blød konvertering er eksempelvis en tilmelding til et nyhedsbrev. Det er ikke et direkte salg – men dine tilmeldinger leder i stedet op til salg. Hav fokus i første omgang på de bløde konverteringer. Behandler du Facebook som et direkte push-medie risikerer du at skræmme din målgruppe væk

Nummer 4: Nu sælger vi!

Med et par hundrede tilmeldinger til nyhedsbrevet har du nu mulighed for at sælge!

Send en mail – og indlæs dine mails som en brugerdefineret målgruppe på Facebook og annoncer direkte til de samme personer.

Du kan også annoncere mod dine ”Likes” – eller tidligere besøgende på din side ved hjælp af remarketing.

Hvis du først har vist dig fra den gode side og delt brugbart indhold, vil din målgruppe også reagere positivt på salgsbudskaberne senere hen.

Misforstå os ikke, når vi siger, at salget ikke nødvendigvis sker direkte på Facebook – vi arbejder i OnlineSynlighed.dk altid med et stramt fokus på ROI (Return of Investment) på de kroner, du bruger i din online markedsføring.

Salget kan blot ske foranlediget af Facebook med eksempelvis et nyhedsbrev og ikke direkte på kanalen.

Med remarketing har du mulighed for at skabe konverteringer direkte på platformen, da du her fx kan vise annoncer til dem, der i forvejen har været inde at kigge på dine produkter.

Remarketing med en kort pixel-tid (kort periode for, hvornår de besøgende sidst har været inde på din side og kigge på dine produkter som 3 dage) vil altid generere en positiv ROI og bør sættes op som noget af de første på din side.

Bruger du Facebook forkert, bliver du en del af det forsømte forår, danske virksomheder lige nu oplever i hobetal.

Det er synd, for de fleste virksomheder har potentiale til at blive en af de få, der stjæler rampelyset og omsætningen med de rigtige budskaber til de rigtige målgrupper.

Ring 70 13 63 23 eller skriv til mail@onlinesynlighed.dk – vi vil gerne fortælle, hvordan vi kan skabe mere vækst til din virksomhed ved hjælp af digitale kanaler som søgemaskineoptimering, Google AdWords og de sociale medier.

Du er også velkommen til at benytte denne formular:

CTA Blog

Skal vi også hjælpe dig videre?

Står du med en konkret digital udfordring eller har vækstambitioner, så står vi klar til at tage en uforpligtende dialog.

John Nielsen